וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלה רטורית: מי רוצה לשפר את פנסיית הח"כים?

צבי זרחיה

19.12.2010 / 16:17

ועדת המשנה לגיבוש כללי האתיקה של הכנסת דנה באחרונה בהצעות לשיפור בתנאי השכר והפנסיה של הח"כים. במקביל, נערך דיון לאפשר להם להמשיך להתפרנס גם מעיסוק נוסף

ועדת המשנה לגיבוש כללי האתיקה של הכנסת דנה באחרונה בהצעות לשיפור בתנאי השכר והפנסיה של חברי הכנסת ובהצעה לאפשר להם להמשיך להתפרנס גם מעיסוק נוסף. לפי שעה, אף אחד מחברי הכנסת לא העלה את ההצעות האלה באופן רשמי - ככל הנראה עקב חשש מביקורת ציבורית.

ועדת המשנה תתכנס מחרתיים לישיבה בסוגיית העיסוק הנוסף של חברי הכנסת. לפי ההצעה המונחת על שולחן הוועדה, שגובשה על ידי ועדה ציבורית בראשות השופט בדימוס יצחק זמיר, יימשך האיסור החל על הח"כים לעסוק בעיסוק נוסף בשכר מחוץ לכנסת.

יו"ר ועדת המשנה לגיבוש כללי אתיקה, ח"כ חיים אורון (מרצ), מתנגד להעניק אפשרות לח"כים לעסוק בעיסוק נוסף בשכר מחוץ לכנסת בטענה שהיתר כזה יגרום לניגודי עניינים ועלול להוביל לשחיתות. אורון, שהוא חבר קיבוץ, מתנגד גם להצעות לשפר את תנאי השכר והפנסיה של הח"כים.

עמדה זו זוכה לתמיכה בקרב חברי הוועדה, ואולם ישנם חברי כנסת שמציעים לבחון מחדש את האיסור ולהתיר עיסוק של חברי כנסת בתחומים מסוימים. בוועדת המשנה אין כעת תמיכה במתן אפשרות כזו.

ועדת המשנה לגיבוש כללי האתיקה תדון מחרתיים במשך החופשה בלא תשלום של ח"כ ממקום עבודתו. הדיון מתייחס כיום רק לח"כ חיים כץ (ליכוד), המשמש גם כיו"ר ארגון העובדים של התעשייה האווירית, והנמצא בחופשה מהתעשייה האווירית בעשר שנות כהונתו בכנסת.

ועדת האתיקה של הכנסת המליצה בעבר לאפשר לכץ לכהן כח"כ וכעובד בחופשה ללא תשלום בתעשייה האווירית עד לסוף הקדנציה הנוכחית. אורון דוחה את המלצתה זו של ועדת האתיקה, והוא תומך בכך שח"כ שנמצא בחופשה בלא תשלום ממקום עבודתו הקודם יוכל להמשיך בחופשתו כל עוד מקום עבודתו הקודם מסכים לכך.

עלולים להיפלט החוצה

מאחורי ההצעות שהועלו בוועדה עומדת הטענה שעם בחירתם של הח"כים לכנסת הם עוזבים תפקידים ועסקים בעלי הכנסה גבוהה, ולאחר שפיתחו קריירה מקצועית. ח"כים טוענים שלאחר שלוש שנות כהונה בכנסת הם עלולים להיפלט החוצה ולחפש עבודה מההתחלה.

חברים בוועדה גם הדגישו ששכרם של הח"כים, שמסתכם ב-33,463 שקל בחודש בתוספת רכב צמוד, אינו גבוה יחסית למשכורות בחברות ציבוריות בסקטור העסקי. לדבריהם, הוא אף אינו גבוה לעומת שכרם של בכירים בחברות ממשלתיות.

בינואר יעלה שכר הח"כים ב-4%, בעקבות עלייה בשיעור זהה של השכר הממוצע במשק ב-2010. למעשה, השיפור בתנאי הח"כים מצוי בסמכותה של הוועדה הציבורית לקביעת תנאי הח"כים בראשות פרופ' ראובן גרונאו.

בנוגע לשיפור בתנאי הפנסיה נטען שח"כים שנבחרו לאחר 1999 יזכו לקבל גמלה מהכנסת רק בהגיעם לגיל 67. כך, ח"כים שיפרשו מהכנסת כשהם בני 40-50 ייאלצו להמתין 17-27 שנים עד שיוכלו לקבל גמלה מהכנסת. עד 1996 נהנו הח"כים מ-4% פנסיה בשנה (כלומר על כל שנה הם היו זכאים לפנסיה בשיעור של 4%), ואילו השרים והשופטים נהנו מ-7% פנסיה בשנה. החל ב-1996 כל בעלי המשרות נהנים מפנסיה של 2% בשנה, בדומה לנהוג בשאר המשק.

בכנסת מעריכים כי ההצעות לשיפור תנאיהם של חברי הכנסת יופנו בתקופה הקרובה לוועדת גרונאו, המופקדת על עניינים אלה, וכי הוועדה לגיבוש כללי אתיקה לא תיזום את ביטול האיסור על הח"כים לעסוק בעיסוק נוסף.

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully