וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעס בישראל על שידרוג מעמד הפלסטינים בנורבגיה

פנחס וולף וניר יהב

16.12.2010 / 18:20

בעקבות הודעת נורבגיה כי תעלה את דרג הנציגות הדיפלומטית הפלסטינית, זומן נציג נורבגיה בישראל לשיחה במשרד החוץ שם מחו בפניו: "למה שהרשות תנהל מו"מ אם מעמדה משודרג בכל מקרה?"

סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, נאור גילאון, זימן היום (חמישי) לפגישה דחופה את הממונה על שגרירות נורבגיה בתל אביב, וביורן דיסוויק, ומחה על החלטת נורבגיה להעלאות את דרג הנציגות הפלסטינית בשטחה, מ"נציגות" ל"משלחת".

גילון אמר לדיסוויק כי "הצעד הזה לא מקדם את התהליך המדיני, אלא להפך: הוא מאותת לפלסטינים שמיותר לקיים משא ומתן משום שאם כבר מדינות משדרגות את מעמד הרשות, בשביל מה להם להיכנס למו"מ עם ישראל?". כמו כן, מחה גילון בשיחה על העובדה שנורבגיה, האחראית על המדינות התורמות לפלסטינים, לא גילתה את האיזון הנדרש.

ראש מחלקת תקשורת ישראלית במשרד החוץ, יוסי לוי, אמר לוואלה! חדשות בעקבות החלטת נורבגיה, כי "אין תחליף למו"מ ישיר בין הצדדים, וכל ניסיון להפוך אותו רק מקשה על המצב". עוד אמר לוי כי "מדינה שמבקשת לקדם את התהליך חייבת להביא את הפלסטינים לשולחן המו"מ, מה שהם מסרבים לעשות כבר למעלה משנה".

הנציג הנורבגי דיסוויק, הבהיר בשיחה שלא מדובר בהכרה במדינה פלסטינית אלא בשינוי הגדרת הנציגות בנורבגיה מנציגות למשלחת פלסטינית. לדבריו, מדובר בצעד סמלי ולא הכרה של ממש, כמו זו שהביעו בשבועות האחרונות ארגנטינה וברזיל.

"תהליך השלום אינו נע קדימה"

אתמול הודיעה ממשלת נורבגיה כי תשדרג את מעמד הנציגות הפלסטינית לרמה של משלחת דיפלומטית, ובכך ישודרג מעמד ראש המשלחת לשגריר, אף על פי שהוא יוגדר "ראש המשלחת הדיפלומטית". הממשלה הפלסטינית בירכה על ההחלטה, ודובר הממשלה, ד"ר רסאן אל-חטיב, אמר לוואלה! חדשות כי הממשלה "שמחה על ההחלטה של נורבגיה וסבורה שהיא מהווה שינוי נוסף בגישה של הקהילה הבינלאומית לתמיכה במדינה פלסטינית עצמאית".

"לאור העובדה שתהליך השלום אינו נע קדימה, בעיקר בגלל ישראל, מספר מדינות מביעות את תמיכתן בעצמאות של פלסטין. חלקן על ידי הצהרות סמליות, וחלקן על ידי צעדים משמעותיים יות", אמר אל חטיב, "אנחנו מקווים שמדינות נוספות יכירו במדינה פלסטינית עצמאית וכמה אף ישדרגו את מעמד הנציגות הפלסטינית בארצן. אנחנו פועלים לכך ומקווים לראות סימנים נוספים של עלייה בתמיכה במדינה פלסטינית".


גם לשכת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בירכה על הצעד הזה, ואמרה כי הוא מחזק את ההכרה הבינלאומית בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד אמר כי "הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק ולא להשאיר את נושא סיום הכיבוש בידה של ישראל". חבר צוות המשא ומתן נביל שעת' אמר כי מדובר בצעד "חשוב".

החלטת נורבגיה הגיעה לאחר שבימים האחרונים פנו גורמים בכירים ברשות לנציגים של מדינות אירופאיות, בבקשה שיכירו במדינה פלסטינית עצמאית בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה, כפי שעשו באחרונה ברזיל וארגנטינה. בכירי הרשות פנו בנושא לנציגי צרפת, בריטניה, שבדיה ודנמרק. הבכיר הפלסטיני נביל שעת' אמר ל-CNN כי הבקשות הללו הן חלק ממאמץ מתמשך להשיג מעמד של מדינה פלסטינית מחוץ למשא ומתן המדיני עם ישראל. "אלו הן רק המדינות האחרונות, פנינו כבר לכל מדינות אירפוה בנושא", אמר שעת'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully