וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מפרסם את רשימת החומרים המסרטנים

אריאל נוי

16.12.2010 / 6:00

הרשימה מבוססת על מידע שמספק ארגון הבריאות העולמי ומחולקת לחומרים שהוכח שהם מסרטנים ולחומרים אשר חשודים כמסרטנים. בין הממצאים: קפה מסוכן, הכבאים חשופים יותר לחומרים מסרטנים

משרד הבריאות פירסם היום (חמישי) את רשימת החומרים המסרטנים והמסוכנים לבני אדם. הרשימה כוללת חומרים כימיים, תעשייתיים חומרי מעבדה ועוד. הרשימה חולקה לשני סיווגים: חומרים שהוכח בוודאות שהם מסרטנים (קבוצה 1) וחומרים אשר חשודים כמסרטנים (A2). הרשימה מבוססת על מידע שמספק ארגון הבריאות העולמי ועל עבודתה של ועדה שהקים משרד הבריאות, ושתפקידה לייעץ למשרדי הממשלה השונים בכל הנוגע לאיסורים וההגבלות בשימוש בחומרים.

ברשימה הארוכה, לצד חומרים מוכרים כמו אסבסט וזרחן, ניתן למצוא גם חומר "שגרתיים" המוגדרים כמסרטנים. בין היתר, אחד החומרים המופיע ברשימה הוא קפה, שעלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן. כמו כן צוינו טבק ללעיסה, תערובות צמחים המכילה חומצה אריסטולוכית, פצלי שמן (סלע שניתן להפיק ממנו אנרגיה על ידי שריפתו בתנור מיוחד) וסיגריות אשר מהוות את הגורם הראשי לסרטן הריאות.

ברשימה שפורסמה מפורטים גם מספר מקצועות בהם הסיכון לבוא במגע עם חומרים מסרטנים גבוה. בין המקצועות הללו, ובהקשר של השריפה האחרונה בכרמל, מופיעים הכבאים אשר חשופים לפליטות משריפות של פחם או עץ העלולות להיות מסרטנות. מקצועות אחרים בהם הסיכון לחשיפה גבוה הם נגרות והדבקת רהיטים, ניקוי יבש ותהליכי דפוס.

"שינויים מפליגים ברשימות"

ד"ר יהודית שחם, יו"ר ועדת החומרים המסרטנים באגודה למלחמה בסרטן, הסבירה כי בשנים האחרונות חלו שינויים מפליגים ועדכונים ברשימות. "היו חומרים שלא היו ברשימה או שירדו קבוצה והשנה נוספו מחדש לאחר מחקרים וניסויים".

בסיווג של החומרים המסרטנים נמצא, למשל, פורמאלדהיד, חומר בעל שימושים תעשייתיים ומעבדתיים רבים שמיוצר במקרים רבים מאתנול. החומר משמש כחומר מוצא לכימיקלים רבים וכן קוטל חיידקים ופטריות יעיל. "השנה החומר הזה עלה מקבוצה 2A שהיא הקבוצה הפחות מסוכנת, לקבוצה 1 דהיינו לחומר מסרטן מסוכן", אמרה ד"ר שחם.

בנוסף, מפורט ברשימה כי עשן סיגריות הינו חומר מסרטן גם אם מדובר ב"עישון פסיבי". פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הסביר כי המחקרים ברורים והסכנה ברורה ומיידית: "בעקבות סדרת מחקרים שהעידה על סיכוני ממאירות לא רק למעשנים עצמם אלא גם למי שמצוי בקרבתם ושואף את עשן הסיגריות, זה יכול להגביר את הסיכוי לסרטן הריאה. כלומר מומלץ לאנשים להפסיק לעשן או בכלל לא להתקרב למקומות הומי עשן. מעישון פסיבי אפשר לקבל סרטן ריאות".

יש גם חומרים שדרגת מסוכנותם פחתה

בנזו פירן תוצר שריפה, בעיקר שריפה לא מושלמת, של דלקים שונים, הנפוץ בתחנות הדלק בארץ עלה בחומרתו מקבוצה 2A לקבוצה 1 - חומר מסרטן. גם חומרים של גומי בוטאדיאן עלו בחומרתם לחומרים מסרטנים. בנוסף, הקרינה האולטרה סגולה עלתה השנה מקבוצה 2A לקבוצה 1 .

היו גם חומרים שירדו לקבוצה המסוכנת פחות בעקבות אכיפה ושימוש נכון. תרכובות אורגאנוארסניות שמשמשות בעיקר בחקלאות, כחומרים קוטלי חרקים, קוטלי עשבים ואף קוטלי פטריות ירדו מקבוצה 1, מה שעשוי להקל במידה רבה את ההתייחסות הכללית לשימוש בחומרי הדברה המבוססים על תרכובות אלה. בכל זאת חקלאים למשל נמצאים בקבוצת סיכון גבוה. ד"ר שחם מבהירה כי "עובדים שעובדים בחומרים מסרטנים יודעים היום איך לעבוד איתם. בעיקרון זה לא אמור להיות מסוכן לעבוד עם חומר מסרטן אם יודעים איך לעבוד. יש חומרים שיש עבורם תקנות וכללים ברורים והעובדים היום יותר מודעים לזה" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully