וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום: חברות הדלק הסתירו ממצאי זיהום מים

אריאל נוי

14.12.2010 / 17:31

כתבי אישום חמורים הוגשו נגד ארבע חברות הדלק הגדולות בישראל בגין הסתרת נתוני זיהום קרקע ומי תהום בקרבת תחנות הדלק. במידה ויורשעו, צפויות החברות לקנסות בגובה מיליוני שקלים

כתבי אישום הוגשו לבית משפט השלום בת"א נגד ארבע חברות הדלק הגדולות, פז, סונול, דלק ודור אלון, בגין עבירות של זיהום מים שנגרם מהפעלת מתחנות הדלק שבבעלותן בין השנים 200 ל-2004. מכתבי האישום שהגישה המחלקה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה בתחילת השובע, עולה כי החברות ביצעו עבירות זיהום מים ולא דיווחו כנדרש על כשלים באטימות מכלים וצנרת, מה שמנע בדיקות זיהומי קרקע. אם יורשעו, צפוי בית המשפט להטיל קנסות בגובה עשרות מיליוני שקלים על החברות.

מבדיקה שביצע המשרד להגנת הסביבה בשטחי תחנות הדלק שהוקמו לפני שנת 1997, עולה כי 93% מהקרקעות נמצאו מזוהמות ובשליש משטחי התחנות נמצא גם זיהום מי תהום. על פי הוראות תקנות המים, מוטלת חובה על מפעילי תחנת דלק לבצע בדיקות תקופתיות לכל המכלים ולצנרת בתחנת דלק, לתעד אותן ולמסור את הממצאים למשרד להגנת הסביבה לפי דרישתו. כמו כן, חובה גם לערוך בדיקות לגילוי דליפות ולדווח על מקרים בהם נמצאו מכלים לא אטומים או דולפים ולטפל בכך.

מכתבי האישום עולה, כי בשנים המדוברות הסתירו חברות הדלק באופן שיטתי ומתמשך תוצאות ממצאי בדיקות אטימות למכלים ולצנרת הדלק, וכן הסתירו דליפות שנתגלו, בניגוד לחובת הדיווח המוטלת עליהן. עוד עולה, כי באמצעות הסתרת הנתונים, חברות הדלק חסכו מיליוני שקלים אותם היו נדרשות להשקיע בכדי לטפל במחדלים.

כתב האישום נגד חברת "דור-אלון" וארבעה נושאי תפקידים בחברה, מתאר אי דיווח על 21 בדיקות כושלות של אטימות מיכלים וצנרת ב-16 תחנות דלק וכן אי התקנת אמצעי לניתור דליפות. כתב האישום נגד לברת "פז" וארבעה נושאי תפקידים בחברה, מציין אי דיווח על 44 בדיקות שכשלו ב-30 תחנות וכן אי התקנת אמצעי לניתור דליפות. נגד "סונול" ונושאי תפקידים בחברה הוגשו כתבי אישום בגין אי דיווח על 38 בדיקות כושלות ב-23 תחנות דלק וכן בשל אי התקנת אמצעי לניתור דליפות. כתב האישום שהוגש נגד חברת "דלק" וחמישה נושאי תפקידים בחברה, מתאר אי דיווח על 70 בדיקות שכשלו ב-44 תחנות דלק.

תגובות

מחברת פז נמסר בתגובה כי החברה פועלת על פי החוק וכן כי "החל משנת 2007, החברה מבצעת ככתבה וכלשונה תוכנית עבודה שגובשה עם המשרד להגנת הסביבה. תמוה שהמשרד בחר להגיש כתבי אישום על אירועים היסטוריים שהתרחשו לכאורה. צדקתנו תתברר בבית המשפט".

מחברת דור אלון נמסר כי "החומר התקבל אתמול במשרדי החברה, שלומדת את העובדות המפורטות בו ותגבש הגנתה בהתאם. החברה מקפידה על קיום הוראות בכל הקשור לשמירה על איכות הסביבה".

מחברת סונול נמסר כי "התביעה הגיעה למשרדי סונול בשעות אלה ואנחנו לומדים את פרטיה".

מחברת "דלק ישראל" נמסר כי "החברה קיבלה לידיה את כתב התביעה והוא נמצא בבחינה אצל המחלקה המשפטית. החברה עומדת בכל התקנים הנדרשים ופועלת בהתאם לחוק ולדרישות המשרד להגנת הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully