וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהל חדש יזרז הטיפול במבקשי מקלט בישראל

13.12.2010 / 14:17

ברשות ההגירה גיבשו נוהל חדש שייתן מענה מהיר ויעיל למבקשי המקלט הנמצאים בישראל. המטרה, לדברי משרד הפנים, היא להפריד בין מבקשי מקלט במצוקה לאלו המחפשים הגנה לא מוצדקת מגירוש

רשות הגירה והאוכלוסין תחל ליישם החל מחודש ינואר הקרוב נוהל חדש לטיפול מזורז במבקשי מקלט בישראל. לפי הנוהל החדש, אנשי הרשות יוכלו מעתה לדחות על הסף בקשות למקלט על פי החלטה של ועדה מייעצת לענייני פליטים לשר הפנים.

הנוהל גובש בחודשים האחרונים בעבודה בין-משרדית בין כלל גורמי הממשלה הנוגעים לדבר. מטרתו היא מתן פתרון מהיר ויעיל למבקשי המקלט הנמצאים במצוקה אמיתית, לפי הגדרת הרשות, והפרדתם ממבקשי המקלט הרבים המנצלים לטענתם, את ההליך הביורוקרטי למקלט במטרה לקבל חסינות, אפילו אם זמנית, מפני הרחקה מישראל.

הנוהל קובע כי הטיפול בבקשה למקלט שהגיש קטין בלתי מלווה, אדם הסובל מבעיות נפשיות או קורבן של עינויים ייעשה תוך תשומת לב מיוחדת ורגישות לנסיבותיהם הספציפיות. יחד עם זאת מודגש כי נתין זר אשר יפנה לראשונה בבקשה למקלט מדיני לאחר שחלפה שנה מיום כניסתו לישראל, בקשתו תידחה על הסף.

דניאל סלומון, היועץ המשפטי של רשות ההגירה והאוכלוסין, מודה כי עד כה שיטות העבודה של הרשות מול הגידול העקבי במספר המסתננים לישראל לא היו טובות. "גם אנשים שהיו זכאים לקבל מעמד של מקלט בישראל, בקשותיהם נדחו זמן ארוך מדי. היו מסתננים שניצלו את הסבך הבירוקרטי בבקשת המקלט, ועבדו בצורה בלתי חוקית בטווח הזמן שבין הגשת הבקשה ועד ההחלטה על אישורה או אי אישורה", לדבריו.

מוקד הסיוע לעובדים זרים: "הנוהל הוא עלה תאנה"

אנשי הרשות מדגישים כי אין בנוהל זה כדי לגרוע מההלכה הפסוקה, לפיה אין לגרש אדם למקום שבו צפויה לו סכנת נפשות על פי עיקרון Non- Refoulement של האו"ם.

במוקד סיוע לעובדים זרים ובאגודה לזכויות האזרח מסרו בתגובה לפרסום הנוהל כי "נראה כי הוא נועד לשמש עלה תאנה, יותר משהוא מבקש להסדיר בפועל את מעמדם של פליטים שנמלטו מארצותיהם וזקוקים להגנה בישראל. הנוהל מכשיר את השרץ של כליאתם של מבקשי מקלט וילדיהם הקטנים לתקופות ארוכות ושנים, בניגוד לאמנת או"ם לפליטים".

עוד נמסר מהמוקד כי "הנוהל לא מתייחס כלל לפליטים המגיעים מאריתראה וסודן, המהווים למעלה מ-90% ממבקשי המקלט, שישראל אינה מגרשת בשל המצב הקשה במדינתם, והוא גם אינו מסדיר את זכויותיהם של מבקשי מקלט בעת ההליך, כמו הזכות לפרנסה ולחינוך, ובכך דן אותם לדלות ולעוני".

"מצער במיוחד שדווקא מדינת ישראל ממשיכה במדיניותה שלא לתת מקלט לנתיני מדינות אויב, הוראה שלא רק רק תעמיד חייהם של מבקשי מקלט רבים בסכנה, אלא היא מעידה על זכרון היסטורי קצר של מדינת ישראל: רבים מן היהודים שברחו מגרמניה לארצות אחרות בעת מלחמת העולם השניה, וביקשו מקלט, נדחו בתחילה בטענה שהם 'אזרחי מדינת אויב'. לו היו אותן מדינות מסרבות לתת להם מקלט, כפי שמתכננת כעת מדינת ישראל לעשות לגבי אזרחי מדינות אויב הבורחים אליה, היו רבים מהם מוצאים את מותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully