וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באבו כביר עדיין מתאוששים מאסון הכרמל

אריאל נוי

11.12.2010 / 17:35

במכון לרפואה משפטית באבו כביר רגילים למראות קשים, אך רק שבוע אחרי אסון הכרמל מתחילים משקעי סוף השבוע הקשה לרדת. מוקפים במוות, משתדלים עובדי המכון לשמור גם על קשר עם החיים

"אנחנו רגילים למראות קשים, אך לא כל הדברים נשכחים, לוקח זמן למשקעים לרדת", אמרו אתמול במכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר. שבעה ימים אחרי סוף השבוע האיום של השריפה בכרמל, בו נאלצו לזהות כ-41 גופות חרוכות בתוך פחות מיומיים, עובדי המכון אמנם חזרו לעבוד כרגיל, אך את סוף השבוע שעבר ספק אם ישכחו.

עומס העבודה שיצרה מלאכת זיהוי גופות הרוגי האוטובוס היה קשה וחד פעמי. בתשע וחצי בערב החלו להגיע הגופות הראשונות מאסון האוטובוס, ובשעות שאחר כך, טיפין טיפין, הגיעו עוד ועוד גופות ושיירים של הנספים באסון האוטובוס בכרמל. "זו הפעם הראשונה שהיתה לנו מאסה גדולה כל כך בו זמנית", סיפר ד"ר ריקרדו נחמן, סגן הרופא המשפטי הראשי, "לשם השוואה, בפיגוע שהיה ברחוב דיזנגוף בתל אביב בשנת 1996 הגיעו למכון 25 גופות". לדבריו, הקושי בהשתלטות על כמות עבודה גדולה שכזו הוא בעיקר טכני :"העבודה נעשית בתחנות שונות. בראשונה מזהים את הגופה על פי השיניים, בשנייה על פי טביעות אצבעות ובתחנה אחרונה האבחנה נעשית באמצעות רקמות של ד-נ-א".

המכון הלאומי לרפואה משפטית שבשכונת אבו כביר בתל אביב הוא המוסד הציבורי היחיד המספק שירותי רפואה משפטית בישראל. על פי נתוני משרד הבריאות, מתבצעות במכון כ- 2,500 בדיקות מוות בשנה, רובן במקרים של מוות פתאומי ובלתי צפוי. כמו כן, רופאי המכון מבצעים כ-200 בדיקות משפטיות קליניות בשנה לקורבנות וחשודים חיים, לאיתור אלימות מינית, אלימות במשפחה וכדומה. המכון, המנוהל על ידי פרופ' יהודה היס, מעסיק כ- 35 עובדים, כולל שמונה רופאים משפטיים, שלושה ביולוגים משפטיים ו- שני אנתרופולוגים משפטיים. סוף השבוע שעבר היה קשה עבור כולם.

"העבודה של הרופאים הייתה בתנאים לא טובים", סיפר לוואלה! חדשות סגן מנהל בית החולים אסף הרופא, האחראי על המכון, ד"ר יצחק שרף. "הגופות הגיעו חרוכות ומאוד שרופות מבחינה חיצונית, ולא ניתן היה לבצע זיהוי. במקרים כאלה מסתמכים על זהות מעבדתית, משתמשים בטביעות אצבעות ומנשכי שיניים". במקביל לקליטת הגופות ומלאכת הזיהוי במכון, יצרה המשטרה קשר עם חברת ביטוח שעובדת עם מרפאות השיניים של הסוהרים, וכן אספה ד-נ-א מהמשפחות, על מנת לסייע בזיהוי הגופות.

תמיכה נפשית למשפחות השכולים

ב-16 השנים שד"ר נחמן עובד במכון, הוא ניתח ואיבחן אלפי גופות. מעבר לפעולה הרפואית עצמה, הוא מסביר, נדרשים רופאי המכון גם לתת תמיכה נפשית למשפחות ולקרובי ההרוגים. "לגופות אתה כבר לא יכול לעזור", אומר ד"ר נחמן, "אבל למשפחות כן, וזה מה שאנחנו עושים". נחמן רגיל לשאלות הקרובים על מותם של בני משפחתם: " הוא סבל הרבה לפני שמת? ממה הוא נפטר?", וגם קרובי הנספים בכרמל ביקשו לקבל פרטים דומים. "לא היה לי קל לענות מכיוון שהגופות הגיעו חרוכות וקשות לזיהוי", הסביר נחמן.

כך, למרות שבעבודתם השוטפת עסוקים עובדי המכון בעיקר במתים, הקשר עם המשפחות השכולות שומר על חיבור בלתי נפרד גם לחיים. "אני מאד אוהב להיות בקשר עם משפחות שכולות שנתתי להם סיוע" ממחיש נחמן את חשיבות הקשר. "אחרי ניתוח גופה, אני נותן לחלק מהמשפחות מידע גנטי ומסביר להם ממה הם צריכים להישמר. למשל אם יש מישהו שנפטר מוות פתאומי אני מזהיר את הקרובים מדרגה ראשונה ומתריע בפני בעיות רפואיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully