וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב הרבנים: ראש הממשלה חייב לפעול

ירון אזרחי

9.12.2010 / 16:13

דברי הגינוי שנשא ראש הממשלה על מכתב הרבנים חשובים, אך עליו לזמן מייד את שר המשפטים ואת היועץ המשפטי לממשלה ולהבהיר להם: אני ראש הממשלה, ואיני מוכן לסבול עוד שעה אחת שמסמך התועבה הזה חתום. ירון אזרחי מזהיר: חייבים לחסום את האש הגזענית

בחזונם של מקימיה, היתה אמורה מדינת ישראל לשמש אור לגויים. 62 שנים אחר כך, מסתבר כי יותר מאור, מפיצה מדינת ישראל חושך ליהודים בתפוצות. כל יהודי היום, באמסטרדם, ניו יורק וקישינב, צריך לחשוש שהאש הגזענית שפרצה מגרונם של הרבנים החתומים על מכתבו של הרב שמואל אליהו תשמש עילה לפגיעה ביהודים בעולם.

כבר לפני כשלושה שבועות פנינו, קבוצה נכבדה של אנשי רוח ואקדמיה הכוללת את יורם קניוק, דני קרוואן, יהושוע סובול, חיים גנץ ואנוכי, ליועץ המשפטי לממשלה ואמרנו שחייבים לחסום את האש שפורצת מגרונו של הרב שמואל אליהו מצפת. אי אפשר להשתהות בעניין הזה, הדגשנו, ודרשנו תשובה. המענה שהתקבל ממשרד המשפטים היה שפנייתנו תועבר לגורמים המקצועיים שיתייחסו לעניין בכובד ראש. מענה זה הרגיז אותנו: מה היינו חושבים אם בנושא השריפה בכרמל שהציתה את כל ההר, היו עונים שר הפנים וראש הממשלה כי "בקשתכם תידון בכובד ראש". כמה שבועות אחרי האירוע בצפת, חמישים רבני ערים גזעניים-קיצוניים ראו שלרב אליהו לא קורה דבר, והם הרשו לעצמם להצטרף לקריאתו. כך, עברה האש מרב לרב, והיא כבר הציתה את כל היער.

צריך לומר בבירור: האיסור על מכירת דירות לערבים או גויים הוא הסתה גזענית פרועה. וצודקים המשפטנים הבכירים בישראל שקובעים כי יש כאן גם אווירה פלילית ברורה: אווירה של מרד נגד ערכי החברה הישראלית הדמוקרטית ומרד גם נגד החוק עצמו.

הבחירה בין חוק ודת אינה הכרח

רפיסותם של היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים בסוגייה מדהימה ומהדהדת. שר המשפטים, בעצמו יהודי דתי קנאי, ודאי היה דוחף למדינת הלכה אם היה לו חופש מוחלט. שר המשפטים אינו פועל או מגן על צרכיה של מדינת ישראל כמדינת חוק אלא דואג לאינטרסים הסקטוריאליים של קבוצה קטנה וקיצונית המייצגת גזענות במסווה הדת. בדיוק כמו באירופה, שם אנטישמיות מגיעה במסווה ביקורת על הציונות.

לטענת חלק מהרבנים, כאשר ישנה סתירה בין הפסיקה ההלכתית ובין חוקי מדינת ישראל, יש לבחור בפסיקת הרבנים. להזכירכם, מדובר באדם שמקבל מעמד ומשכורת מהחוק הישראלי. יש רבנים גדולים כמו הרב הרצוג הקודם והרב של רמת גן יעקב אריאל שפסקו בצורה ברורה נגד פסיקות מסוג זה, וקבעו כבל עם ועדה כי בפסיקתו של אליהו יש סילופים ועיוותים. מסתבר שאפשר גם אחרת: הבחירה בין דת וחוק אינה הכרחית.

כל יהודי יודע כי התורה אומרת אינספור דברים: גם חכמינו זכרונם לברכה התלבטו בפירוש המקרא דורות על גבי דורות. הרבנים החותמים החליטו כי לתורה יש משמעות אחת, והם אלו שמייצגים אותו. אין דבר חזק מזה שממוטט את יסודות היהדות, שלא לדבר על הקשר שלה לדמוקרטיה שגם כך כבר אבד מזמן.

אין זמן להשתהות

אין בכל כך כדי לטעון שאין מתח בין ערבים ליהודים, המתח חי וקיים. אבל אם ניתן לרבנים להנהיג את תהליך ההתמודדות שלנו והניסיון להגיע להסדר עם הערבים - הם יביאו לשפיכות דמים. בצפת כמעט ופרצה שפיכות דמים והחלו ביטויי אלימות נגד ערבים, בעקבות דבריו של הרב אליהו. אם מגמה זו תגלוש לשאר המדינה, תפרוץ כאן מלחמת אזרחים ורחובותינו יתמלאו בדם. בין דם וגופות, אי אפשר להבדיל בין ערבי ויהודי.

אין לנו רגע זמן להשתהות. גינוייו של ראש הממשלה למכתב הרבנים חשובים, אך עליו לזמן את שר המשפטים ואת היועץ המשפטי לממשלה ולהבהיר להם: אני ראש הממשלה, ובשם העם היושב בציון איני מוכן לסבול עוד שעה אחת שמסמך התועבה הזה חתום והחותמים לא מפנים את מקומם. אם לא יעשה צעד זה, יישא נתניהו באחריות לתוצאות.

המאבק נגד הגזענות בחסות הדת היהודית אינו יכול להיות מנוהל רק על ידי קבוצה קטנה של אינטלקטואלים ואנשי רוח, בעוד עם ישראל צופה מהצד בהתרחשות דרך מסכי הטלוויזיות. אני רוצה להזכיר שהטענות במלחמת העולם השנייה הופנתה לא רק נגד הנאצים אלא נגד העם הגרמני, שגר ליד מחנות ההשמדה וסגר את עיניו באדישות. לא ניתן לדמיין מצב בו הציבור הישראלי יהיה אדיש כלפי הנושא.

* ירון אזרחי הוא פרופסור אמריטוס בחוג למדעי המדינה באונברסיטה העברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully