וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני קראה לנתניהו להתפטר: "יש מחיר למחדל"

יו"ר האופוזיציה תקפה בחריפות את רה"מ וקראה לו להתפטר מתפקידו בעקבות אירועי אסון הכרמל ודו"ח המבקר. "צריך שמישהו יישא במחיר בשביל שכל ראש ממשלה יידע שיש תוצאה ומחיר למחדל"

יגור מזור

(צילום: יגור מזור, עריכת וידאו: דורון שטיין)

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (קדימה) קראה הערב (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו לקחת אחריות על אירועי אסון הכרמל ולהתפטר מתפקידו. בדברים שנשאה בוועידת השלטון המקומי הנערכת במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמרה לבני כי "במדינה מתוקנת, כזאת שישראל צריכה להיות, דו"ח המבקר היה מספיק כדי שהאחראים ישלמו מחיר. קוראים לזה התפטרות, והאחריות מתחילה מהראש. זה רק חלק מתהליך תיקון דרמטי שכל מערכת צריכה לעבור".

בנוגע לאסון הכרמל אמרה לבני כי "המחדל שהוביל לאסון הוא תמצית מה שראש ממשלה אחר, יצחק רבין, הגדיר כחולי שהחברה הישראלית צריכה להתנער ממנו - תרבות ה'יהיה בסדר', 'שיטת הסמוך', הסתבר שאין על מי לסמוך. מחדל הכרמל חשף את הכשל, חוסר היכולת לקבל החלטות מערכתיות ולגבות אותן בתקציב מתוכנן הרבה שנים קדימה. המחדל הזה עלה בחיי אדם ושוב נחשפת הפוליטיקה הישראלית במרעה ובחרפתה. חוסר ההתאמה בין רדיפה אחר הכבוד שמעניק התפקיד לבין הבריחה מאחריות שהתפקיד מטיל עליך".

עוד אמרה לבני כי "יש כאלה שאומרים שעריפת ראשים לא תועיל - הם צודקים, היא לא תחזיר את המתים. היא כן תשפיע על קבלת החלטות בעתיד, לא כעונש, אלא יידע כל שר וראש ממשלה מכאן ולהבא שיש תוצאה ומחיר למעשה או מחדל והמחיר שמשלמת הנהגה נמוך מאה מונים מהמחיר ששילמו, לצערנו, אזרחי המדינה. אין לי ספק שראש הממשלה רצה לטפל באסון ולעשות את המיטב לעצור את האש. אבל אז ראינו איך ניהול ענייני הופך ליחצנות, אין הפן הענייני נעלם והופך להצגה תקשורתית".

הדו"ח הקשה שפרסם היום מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס אודות מצבה העגום של מערכת כיבוי האש בישראל, עורר תגובות נזעמות בקרב חברי האופוזיציה. מרבית הביקורת נשמעה מכיוון סיעת קדימה. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה יואל חסון, אמר כי הוא יפעל "להקמת ועדת חקירה ממלכתית, זו חובתה של הכנסת". חסון ציין כי הוועדה לביקורת המדינה תתכנס ביום שלישי הבא כדי להחליט על הקמת ועדת החקירה. לישיבה הוזמנו האישים והגופים המבוקרים. חסון הדגיש כי "דו"ח מבקר המדינה הוא דו"ח חריף וקשה, מהקשים שידענו. הדרך היחידה להביא לשינוי תפישה בקרב מקבלי ההחלטות ביחס למערך הכיבוי וההצלה היא באמצעות הקמת ועדת חקירה ממלכתית".

חבר מפלגתו של חסון, ח"כ זאב בוים, הביע עמדה הפוכה. בוים סבור כי אין צורך להקים ועדת חקירה לאסון השריפה וכי השרים האחראים צריכים להתפטר. בתגובה לדו"ח המבקר אמר בוים כי "ראש הממשלה מנסה להחזיק את מקל משני קצותיו: הוא ניסה למנוע את פרסום דו"ח המבקר ומנסה למנוע את הקמת ועדת החקירה, אך הוא גם לא יפטר את השרים הרלוונטיים בשם האחריות האישית המיניסטריאלית. צריך לשאול כמה כסף ציבורי ישקיע עתה ראש הממשלה כאתנן פוליטי לרכישת הרוב הנדרש בוועדה לביקורת המדינה, כדי למנוע הקמת ועדת חקירה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"במדינה מתוקנת, כזאת שישראל צריכה להיות, דו"ח המבקר היה מספיק כדי שהאחראים ישלמו מחיר". לבני/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההנהגה נחשפת במערומיה

קודמו של אלי ישי בתפקיד שר הפנים, ח"כ מאיר שטרית אמר בהתייחס לדו"ח המבקר כי "צריך להשלים ולקדם את המהלך שהתחלתי בו ולהפוך את הרשות לרשות ארצית תחת סמכותו של אדם אחד ואשר תפעל כמו שמקובל במדינות אחרות בעולם". לדבריו, בזמן כהונתו כשר הפנים הוא דרש מראש הממשלה ומשרד האוצר תוספת של כ-500 מיליון שקלים אך מכתבו לא זכה לשום תגובה מאף צד.

איש אופוזיציה נוסף מקדימה, ח"כ נחמן שי, טען כי "איש משרי הממשלה אינו יכול עוד להתחמק מאחריות. דו"ח המבקר חושף, שוב, את הנהגת המדינה במערומיה". שי ציין כי "תפקידם של שרים הוא לטפל בתחומי האחריות שלהם ולא לכתוב מכתבים ולהתריע כאילו היו אזרחים מודאגים או עיתונאים. שר אחראי אמור להביא לשינוי המציאות על ידי תוכנית אופרטיבית, או להתפטר. העובדה שיש שרים שהתריעו רק מעצימה את האחריות שלהם למחדל, ובוודאי שלא מהווה בעבורם דרך מילוט נוחה".

ממלא מקום יו"ר סיעת קדימה, ח"כ יוחנן פלסנר, הדגיש כי "כעת מתברר כי 'המפקד בשטח' אינו יודע להוביל כשאור המצלמות כבה", אמר פלסנר, "שורת הכשלים הממשלתיים שנחשפו בדו"ח המבקר, משקפת תרבות שלטונית רקובה וסגנון מנהיגות שמתמצה בגלגול אחריות ובהטחת האשמות הדדיות בין שר לשר. ההתנהלות הרופסת וחסרת האחריות של ראש הממשלה, שהכריז מעל כל במה כי היערכות לתרחישי עורף עומדת בראש סדר העדיפות הלאומי, מתבררת כמסוכנת לביטחון ישראל".

אל המקטרגים מקדימה הצטרף יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון. לדבריו, "במקום בו התרבות הפוליטית מעוגנת בתפישה שהכל 'עסקים' ויש 'לגמור מהר ולרוץ לספר לחברה', לא ניתן לגבש מדיניות לטווח ארוך הקובעת שביטחונם של אזרחי ישראל תלוי גם במטוסים המכבים שריפות ולא רק באלו המציתים אותן". גילאון הוסיף כי "למרות שלמחדל אבות רבים, על שר הפנים בשל אחריותו המיניסטריאלית, להתפטר לאלתר וללכת הביתה. אם לא יעשה כן על ראש הממשלה להראות לו את הדרך לשם".

לפנות הכיסאות לאלתר

גם מקרב חברי הקואליציה נשמעים קולות הקוראים להקמת ועדת חקירה שתבדוק את הנסיבות שהובילו לאסון בכרמל. השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן (העבודה) אמר בהתייחס לדו"ח המבקר כי "הדו"ח מחזק את הצורך להקמת ועדת חקירה ממלכתית". ברוורמן הגיש אחר הצהריים למזכירות הממשלה הצעת החלטה הקוראת להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא אסון הכרמל והזנחת ענף הכבאות בעשור האחרון. לדבריו "זו חובתה המוסרית של הממשלה לאזרחיה. כל מהלך אחר הוא כניסיון לטאטא את הדברים מתחת לשולחן". לטענתו, מזכירות הממשלה טרם השיבה, אם ההצעה תובא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה.

חבר סיעתו של ברוורמן, ח"כ איתן כבל, אמר כי דו"ח המבקר מפנה חץ חד משמעי לעבר השרים האחראים למצבם המחפיר של שירותי הכיבוי בישראל. לאור תוצאותיה הטרגיות של השריפה בכרמל חובה שהשרים האחראים יפנו את כסאותיהם לאלתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully