וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבאים: "הבעיה לא מתחילה בציוד, אלא במפקדים"

משרדי הממשלה הגיבו לדו"ח מבקר המדינה על מערך הכיבוי והודיעו כי יפעלו לתיקון הליקויים שפורסמו בו. אך קציני כיבוי ברחבי הארץ בטוחים: "זה לא מספיק. יש להחליף את שדרת הפיקוד"

רויטרס

(צילום: אדריאן הרבשטיין, שלומי גבאי, גדעון צנטנר, שי מכלוף, רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק. קריינות: אביב אברמוביץ')

משרדי הממשלה, חברי הכנסת וגורמים במערך הכיבוי התייחסו בצהריים (רביעי) לפרסום דו"ח מבקר המדינה העוסק במערך שירותי הכיבוי וההצלה. משרדי הממשלה הודיעו כי יפעלו לתיקון הליקויים ולהקמת רשות הכבאות הארצית, ואילו הכבאים הודו על הבדיקה, אך התריעו כי היא איננה מספיקה וכי יש להחליף את שדרת הפיקוד הבכיר במערך.

דו"ח המבקר קבע כי מחדל הכיבוי "רובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והשר העומד בראשו" אלי ישי, אך הצביע גם על "מנהל בלתי תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי. הדו"ח חושף גם "ליקויים מהותיים לעניין היערכותם הארגונית של שירותי הכבאות, וכן נמצאו חוסרים בכל הנוגע לכוח האדם בהם, לפריסת התחנות ולכלי רכב וציוד, שבגינם עלולה להיגרם פגיעה חמורה מאוד בכשירותם המבצעית של שירותי הכבאות בעת חירום".

קצין כבאות מאזור השרון ציין בפני וואלה! חדשות כי הבעיה היא דווקא בקציני הכבאות המפקדים בשירות הכבאות הארצית והאזורית. לדבריו, "המבקר כנראה לא ראה מה נעשה בתחנות בארץ. הבעיה לא מתחילה בציוד. הבעיה מתחילה בחומר האנושי. מתמנים מפקדי שירותי כבאות על פי מפתח פוליטי. ללא השכלה, ללא יכולת מנהיגותית. לא בוחנים עד כמה הם מתאימים, הם מתרפסים לפוליטקאים שמנהלים אותם. מה ששירותי הכבאות צריכים זה קודם כל להחליף את שדרת הפיקוד הבכירה. המבקר צודק, מערך הכבאות לא בנוי לקלוט אירועים בסדר גודל כזה. אבל הנציבות הייתה צריכה להכין את המערך למצבים כאלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נראה מחדל: הדו"ח במספרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הזנחה פושעת"

קצין כיבוי מהצפון אמר כי "המבקר לא מחדש כלום. מבחינת פיקוד העורף, מאז מלחמת לבנון השנייה חידדנו את הקשר וניסינו לבנות מענה לחירום במגבלות הקיימות. יש בעיות של מחסור בתקנים ובכלי רכב ישנים. אין ספק, אלו עובדות בשטח. אני מאמין שהדו"ח הזה ישנה את התמונה. יבינו שזה לא שמועה שמישהו זרק לאוויר, המבקר חקר, בדק וזו עובדה כי פה יש עניין של סכנת חיים. זה עיתוי טוב מאוד ליציאת הדו"ח. בזמן אחר לא בטוח שהיו מתייחסים אליו, כולל בתקשורת. מתי פתחו שידור חי לפרסום דו"ח? זה מקסימום היה שורה שרצה למטה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לדו"ח כי "משרד הביטחון מודה למבקר המדינה ועובדי משרדו על הכנת דו"ח הביקורת בנושא היערכות שירותי הכבאות וההצלה לשעת חירום. משרד הביטחון פועל כמתבקש בדו"ח ויסייע ככל שיידרש למשרד הפנים, האוצר ושאר המשרדים הרלוונטים על מנת ליישם את החלטת הממשלה להקמת רשות ארצית לכבאות והצלה במטרה לארגן את מערך הכבאות באופן שיתאים ליעודו.

גם דובר צה"ל טען כי כי "בפיקוד העורף ילמדו את האמור בדו"ח ויתייחסו אליו ברצינות הראויה לכלל ההמלצות וההערות במטרה ליישמן באופן מלא. חלק ניכר מהנושאים שהועלו בדו"ח נמצאים בתהליכי טיפול מתקדמים בפיקוד העורף".

ממשרד האוצר נמסר כי "משרד האוצר סומך את ידיו על דו"ח המבקר ועל קביעתו החד משמעית בדבר הצורך ברפורמה מקיפה במבנה שירותי הכבאות בישראל. הדו"ח חייב להוביל לביצוע מיידי של הרפורמה, שתיתן מענה הולם לצרכי הגנת העורף בעת שגרה ובעת חירום ביטחוני גם יחד. משרד האוצר יפעל ליישום הדו"ח על כל היבטיו ויסייע למשרד הפנים, למשרד הביטחון ולמשרד לבטחון פנים ביישום מסקנותיו, ובראשן הקמת שירות כבאות ארצי בכפוף להחלטות הממשלה שיתקבלו בעניין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתונים מתוך הדו"ח/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש עיריית חיפה יונה יהב אמר בתגובה לדו"ח כי "הגיע העת שדו"חות מבקר המדינה במדינת ישראל, יפסיקו להיות חבל תליה ויהפכו לכלי ניהולי. במידה וכך נמשיך לנהוג ידרשו עצים רבים לאשמים וסביר להניח שלא יספיקו העצים שנותרו ביערות הכרמל.כשנפסיק לתלות ונבין שדו"חות המבקר חשובים קודם כל ככלי ניהולי, יתחילו במדינה להפיק לקחים ולתקן ליקויים. אין מקום לעוד ועדות חקירה, זו העת למנות צוות מקצועי שיגיש תוך שלושה חודשים תכנית מפורטת להקמת רשות כיבוי לאומית, ומיד לאחריה לתקצבה ולהתחיל בעבודה", אמר ראש עיריית חיפה.

ח''כ מירי רגב (ליכוד) שהודיעה כי תגיש הצעת חוק ליצירת אזור חיץ בין יערות לבתים, אמרה בתגובה לדו"ח מבקר המדינה, כי "הכתובת שהייתה על הקיר כבר נשרפה מספר פעמים. זה לא סוד שמערך הכבאות נחשב כמערך התנדבותי וצריך להיחשב כמערך מקצועי, חלק אינטגרלי מהמענה שהמדינה תיתן לטיפול בשריפות והצלת חיי אדם. זה לא הזמן לעסוק בעריפת ראשים, הטיפול באסון הנורא הזה חידד את ההזנחה הפושעת לאורך השנים במערך הכבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully