וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: דו"ח המבקר על הכבאים יצית שריפה חדשה?

8.12.2010 / 8:50

עם שוך הלהבות בכרמל, יתפרסם היום דו"ח מבקר המדינה על הליקויים במערך הכבאות וההצלה. רגע לפני הפרסום מתגלה כי החלטת הממשלה להוסיף תקציב לכבאים התקבלה לאחר עיון בטיוטת הדו"ח

מבקר המדינה מיכה לינדנדשטראוס יפרסם היום (רביעי) בשעה 15:00 דו"ח חמור על היערכות שירותי הכבאות וההצלה בשעת חירום. בדיון אתמול בוועדת הכספים של הכנסת, אמר המבקר, כי הדו"ח מתייחס לפעולות שנעשו מאז מלחמת לבנון השנייה ועד עתה בעניין ההמלצות מדו"חות קודמים. לינדנשטראוס שב והביע צער על שאין למשרד המבקר שיניים כלשונו ליישום הדו"חות.

כמו כן, דחה מבקר המדינה את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לכלול בדו"ח גם את אירועי השריפה בכרמל. בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת כבר נערכים להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האסון, בהתאם לנתונים שיציג המבקר.

רגע לפני הפרסום, מתגלה כי החלטת הממשלה על הוספת התקציב למערך הכבאות ניתנה רק לאחר הגשת טיוטת דו"ח המבקר להערות משרדי הממשלה – כך עולה מהמסמכים המתועדים. מעיון במסמכים עולה, כי ב-21 ביוני 2010 שלח מבקר המדינה את הדו"ח למשרדי הממשלה הרלוונטיים, וביקש לשמוע את הערותיהם עד לתאריך 1 באוגוסט. לפתע, מספר ימים לאחר מכן, הועברה לעיון השרים, הצעת המחליטים בנושא תוספת התקציב למערך הכבאות. ההצעה אושרה בממשלה בארבעה ביולי.

על פי ההחלטה, מערך הכבאות יתוקצב ב- 100 מיליון שקלים נוספים, כאשר רק 40 מיליון מתוכם יינתנו כתוספת ממשרד האוצר. היתר יינתנו מתקציבי משרד הפנים והרשויות המקומיות (30 מיליון שקלים כל צד).

משרד הפנים התנגד לממן הכבאים

כבר אז, התריע שר הפנים אלי ישי כי משרדו והרשויות המקומיות לא מסוגלות לשאת בנטל התקציבי. במכתב שהעביר למזכיר הממשלה, צבי האוזר, כתב ישי, כי "משרד הפנים מתנגד לסכום שהושת עליו. אין למשרד מקורות תקציביים למימון השתתפות זו. בנוסף, משרד הפנים מודיע שאין ביכולת הרשויות המקומיות להשתתף ב- 30% מעלות ההצטיידות, ובמיוחד באותן רשויות מקומיות החברות באיגודי ערים שהינן בדירוג סוציו-אקונומי 5 ומטה".

פרוטוקול ישיבה בהשתתפות ראש הממשלה, שר האוצר, שר הפנים וראשי מערך הכבאות, שהתקיימה ב-30 בדצמבר 2009, מראה כי שר האוצר יובל שטייניץ ביקש להתנות תוספת תקציבית למערך הכבאות בביצוע רפורמה.

"ברור לכולם שמצב הכבאות לא טוב", אמר שטייניץ באותה ישיבה, "אבל אם הכוונה היא ללכת לרפורמה – משרד האוצר מעוניין לעזור ולסייע כפי שעשה ברפורמות. אם מדובר רק על שיפור המערך הקיים – נעשה כבר מעל ומעבר".

ראש אגף התקציבים, אודי ניסן, אמר בישיבה, כי "לשפוך כספים בלי רפורמה זו טעות". כדי להמחיש את דבריו, ניסן הקריא קטע מדו"ח נציבות הכבאות מ- 2008 הקובע, כי "המערך בזבזני, קיימת תלות גדולה ברשויות המקומיות".

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) התייחס למחדלים במערך הכבאות: "אנחנו עומדים להצביע על תקציב לא אחראי שלא נותן כל מענה למשבר בערך הכבאות. הגיע הזמן לחשוף את הספין של הממשלה בדבר תגבור תקציבי לכאורה של 100 מיליון שקלים למערך הכבאות: ברור מתכתובות הממשלה כי לא ניתנו ולא יינתנו 100 מיליון שקלים למעט בהצהרות לתקשורת. כל עוד אין בתקציב תוספת של כחצי מיליארד שקל לשדרוג מערך הכבאות וההצלה, חברי הכנסת צריכים להתנגד להצעת התקציב הבלתי אחראית שהוגשה לאישורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully