וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיור בצבא: לאחד את העם, לא לפלג

איזי ליבליר

8.12.2010 / 8:01

בראשית ימיה של המדינה היתה הרבנות הראשית אחד היהלומים בכתרה של הציונות הדתית. עמדו בראשה דמויות כריזמטיות שהציבור רחש להן כבוד, למשל הרב שלמה גורן. היו אלה אישים מלומדים שמטרתם העיקרית היתה לפרש מחדש וליישב את ההלכה ה"גלותית" עם צורכי המדינה היהודית המודרנית והמתועשת.

למרבה הצער, עם קריסת המפד"ל תפסו את מקומה מפלגות חרדיות שאינן ציוניות. בשנים האחרונות הצליחו המפלגות החרדיות להשתלט על הרבנות הראשית, מוסד אשר לו בזו? מאז ומעולם. הם מינו את עושי דברם לתפקידים ברבנות הראשית כדי שיישמו את הפרשנויות המחמירות ביותר של קיום המצוות והפולחן.

הנזק הרב ביותר שהסב הממסד הרבני לעם הוא הסבל האנושי ההרסני שנגרם מגישתם השלילית לגיור. יש חובה לאומית לפתור את עניינם של הישראלים ממוצא רוסי, בעלי השורשים היהודיים, שאינם יהודים לפי ההלכה. ילדי העולים האלה לומדים בבתי ספר ישראליים, חיים זה לצד זה עם יהודים הלכתיים ובניגוד למרבית החרדים, משרתים שירות צבאי למופת. כ?90 אלף מביניהם, שרבים מהם משרתים ברגע זה בצה"ל, הם מעין "פצצות מתקתקות", וכשירצו להתחתן - יתברר להם שאינם יהודים וכי לא יוכלו להתחתן במסגרת המדינה.

שאלות שעלו בעבר בעניין העלייה מאתיופיה, שמבחינה הלכתית היו מסובכות מאשר אלו הנוגעות לעלייה הרוסית, נפתרו בידי הרב עובדיה יוסף, וכיום מרבית העולים מאתיופיה מוכרים כיהודים.

חובה לאומית ציונית

המצב במערך הגיור אף החמיר לאחר התערבותו של הרב אברהם שרמן מבית הדין הרבני הגדול. שרמן ביטל רטרואקטיבית את גיורם של מי שכבר אינם שומרי מצוות. יש לציין כי אין לכך תקדים בהלכה. אפילו הרב הראשי הספרדי, שלמה עמאר, אשר בדרך כלל מפגין סובלנות, נתון ללחץ בלתי פוסק לבטל גיורים צה"ליים שנעשו בחסותו של הרב חיים דרוקמן, דמות נערצת בציונות הדתית.

לאחרונה יצאה הודעה בשמו של אחד ממנהיגי הרבנים החרדים, הרב יוסף שלום אלישיב, שתקפה בחריפות את מערך הגיור של המדינה, מערך שזכה לתמיכתו של הרב עמאר. עם הודעה זו התפרסמה בעיתון החרדי?אשכנזי "יתד נאמן" ידיעה שתיארה את מערך הגיור של צה"ל כמזויף. הרב עמאר התקפל והסכים לכנס ועדה ש"תחקור" את מעמדם של הגיורים, ובכללם אלפי גיורים שנעשו במסגרת התוכנית שבחסות צה"ל. מסקנותיה של הוועדה יימסרו לו בתום ארבעה חודשים שבמהלכם, כפי שהוחלט, ייוותרו כל התהליכים בהקפאה.

רבים ראו את ההחלטה כשערורייה מפני שהיא גורמת עוול לנמצאים בתהליך הגיור. בנוסף, ההחלטה יוצרת פחד בקרב גרים שמא יוחלט בעתיד כי תהליך הגיור שעברו לא יוכר בידי המדינה.

ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת, שיזם את החקיקה שניסתה לסייע בקידום תהליכי הגיור, הודיע כי בכוונתו להגיש הצעת חוק לפיזור מועצת הרבנות הראשית ולהכרה בכל הגיורים שנעשו בחסות רבני צה"ל. עלינו לתמוך בו. זוהי חובה לאומית ציונית קריטית לאפשר את גיורם של המעוניינים להפוך ליהודים על פי ההלכה.

על הציונות הדתית להשמיע את קולה

אגב, לעניין זה אין כל השפעה על הגיורים הרפורמיים והקונסרבטיביים בארה"ב. זוהי בעיה ישראלית הדורשת את החלפת הרבנות הראשית החרדית בתשתית ציונית?דתית שיהיו לה היכולת והרצון לאחד את העם.

אנו זקוקים לרבנים המבקשים לפתור בעיות הלכתיות בגמישות ובאופן סימפטי ולא לבעלי מינוי חרדים המתחרים זה בזה במידת ההחמרה שלהם.

למרבה הצער, תחושת נחיתות הקיימת בקרב הציונות הדתית מונעת מרבים המשתייכים לזרם לצאת נגד החרדים באופן פומבי, והם נוטים ללחוש בדלתיים סגורות במקום לדרוש שינויים. הגיע הזמן שהציונות הדתית ורבניה ישמיעו את קולם.

עקב האסון בכרמל נדחה הדיון שאמור היה להתקיים השבוע בממשלה ולאחר מכן בכנסת. אבל ההצבעה על ההחלטה הקובעת כי כל הגיורים שביצע הצבא חוקיים ואי אפשר לבטלם, תעלה בקרוב. ש"ס, כאמור, מתנגדת. הליכוד וקדימה צריכים להניח לפוליטיקה לזמן מה ולהתאחד. אם לא נפתור את העניין בקרוב, נוריש לילדינו משבר בלתי נסבל העלול לקרוע את העם לגזרים.

  • עוד באותו נושא:
  • גיור
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully