וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות האסון: צה"ל בוחן הקמת "טייסת שריפות"

7.12.2010 / 15:55

האסון שגבה 42 קורבנות, גרם לחה"א לבחון הקמת טייסת ייעודית לכיבוי שריפות. נתניהו כבר בחר לה שם - טייסת אלעד, על שם הנער אלעד ריבן שנספה בשריפה

בחיל האוויר החלו בעבודת מטה ראשונית להקמת טייסת ייעודית לכיבוי שריפות, בעקבות השריפה בכרמל ודברי ראש הממשלה על הצורך להקים טייסת שכזו. מחלקת אמצעי לחימה במטה החיל החלו ללמוד את הנושא, בעיקר על ידי הכרת מגוון כלי הטיס לכיבוי השריפות הנמצאים בשימוש והמפותחים כרגע במדינות העולם. בחיל גם בוחנים את העלות התקציבית של המטוסים השונים, כדי להעריך את עלות התחזוקה של מערך כזה בארץ. בהמשך צפוי חיל האוויר גם לפנות לתעשיות הביטחוניות בעולם על מנת לקבל מידע נוסף.

ההחלטה על הקמת טייסת כיבוי מחייבת אישור רשמי של הממשלה, שתקבע את תקציב הפרויקט, מספר כלי הטיס שיירכשו ולוח זמנים לביצועו. יש לציין כי הממשלה טרם החליטה האם הטייסת תפעל דווקא במתכונת צבאית, תחת חיל האוויר. אפשרויות נוספות שנבדקות היא הפעלתה כחלק משירותי הכבאות, משטרת ישראל, רשות הטבע והגנים או אף קק"ל.

במהלך חידון התנ"ך הארצי למבוגרים שנערך הערב (שלישי) ציין ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי טייסת הכיבוי תיקרא טייסת "אלעד", על שם הנער אלעד ריבן בן ה - 16 מחיפה, שנספה כאשר לחם יחד עם מכבי האש על כיבוי השריפה בכרמל.

"הקמת טייסת שכזו היא תהליך ארוך", מסביר גורם המעורה בנושא, "יש צורך בעבודת מטה על סוג כלי הטיס שיירכש על פי הצרכים הייחודיים שייקבעו, קביעת תקציב, קביעת מספר כלי הטיס שירכשו, תחת מי יפעלו, פיתוח תורת לחימה מסודרת, בניית תוכניות הכשרה ואימונים- הכל בתכנון מסודר. לאחר מכן יש צורך להקים תשתיות תמיכה מתאימות, להכשיר טכנאים וטייסים, להתאמן על כלי הטיס. כשמתחילים טייסת שכזו מאפס אין ספק שמדובר במהלך שהוא חשוב, אבל חייבים לקחת בחשבון שהוא ייקח זמן".

"קווי הגנה בין היערות ליישובים יחסכו הרבה כסף"

בעבר הסתמכו בחיל האוויר על טייסות היסעורים בכל הקשור לכיבוי שריפות, אולם כיום החזרת היכולת הזו איננה ריאלית. ביטול השימוש ביסעורים נעשתה במהלך 2002 על ידי מפקד החיל דאז דן חלוץ, לאחר שהתגלו סדקים במסוקים שנטלו חלק בכיבוי שריפות. התקלה התגלתה לאחר שאחד היסעורים אף ביצע נחיתת אונס ובעקבות כך קורקעו כל טייסות היסעורים לחודשיים. בנוסף, משקל המים בזמן הטסתם מעמיס על המסוק, עד כדי סכנה לטיסה סדירה.

הטייסים הזרים שהגיעו לישראל וסייעו בכיבוי השריפה בכרמל הביעו ספק בצורך להקים טייסת לכיבוי שריפות. "אתם צריכים להצטייד אולי בשניים או שלושה כלי טיס לכיבוי השריפות, כדוגמת מסוקים או מטוסים קלים שישאבו מים מן הים", הסביר אחד מהם, "ואפילו זה לא הכרחי. בניית קווי הגנה שיפרידו בין היערות ליישובים יכולים לחסוך לכם הרבה כסף והרבה עבודה".

גורמים צבאיים הגיבו לפרסום על היערכות צה"ל להקמת טייסת הכיבוי, ואמרו כי ""חיל האויר החל בעבודת מטה משותפת יחד עם גורמי צה"ל ומשרד הבטחון לבחינת הקמת יכולת כיבוי מוטסת". עוד נמסר כי "ככלל, בעבודות מטה מסוג זה, נלמדות ונבדקות היכולות השונות הקיימות בעולם, אופני פעולה שונים, משמעויות אחזקה והפעלה, מחירים וזמני ייצור ואספקה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully