וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הכרמל: הפריפריה שוב שילמה את המחיר

7.12.2010 / 8:00

רוב מכריע מהסוהרים שנספו באסון הכרמל הגיעו מהפריפריה ומקרב קבוצות מיעוט. ח"כ מירי רגב: המדינה שכחה את מי שהכי תורמים

רשימת הרוגי אסון הכרמל מגלה שוב, שאנשי הפריפריה, הצפונית והדרומית יחד, הם שנושאים בנטל הביטחוני והם אלה שמשלמים את המחיר היקר מכל. למעלה מתשעים אחוז מהנספים באסון, סגל הקצונה של שירות בתי הסוהר, הם אנשי הפריפריה. מרבית ההורגים הגיעו מעפולה ומכפר מרר בצפון ומבאר שבע, דימונה וירוחם בדרום. בנוסף, וואלה! חדשות מגלה, שלמעלה משמונים אחוז מתוך 420 המועמדים שהתגייסו לשב"ס בשנת 2010 מתגוררים ביישובי הפריפריה.

העבודה בשב"ס סובלת מתדמית אפורה מזה שנים, ותנאי העבודה הקשים מרתיעים רבים מלהתגייס לשרות. בנוסף, מרבית מתקני הכליאה נמצאים בדרום או בצפון, ומכאן שגם המשתנה הגאוגרפי מרתיע רבים מלעבוד בשב"ס.

מירי רגב המומה

יו"ר השדולה למען הפריפריה בכנסת, ח"כ מירי רגב, סיירה בימים האחרונים בין ההלוויות הרבות, מצפון עד דרום. המציאות החברתית שנגלתה לנגד עיניה הדאיגה אותה מאוד. "העבודה בשב"ס היא לא עבודה סקסית. מתקני הכליאה בישראל ממוקמים באזורים פריפרייאלים מוכי אבטלה, ולכן הם מהווים פתרון מקומי למבקשי עבודה. אין הרבה ישראלים שמוכנים לעבודה תובענית של 24 שעות ביממה, בוודאי לא תושבים מהמרכז", היא אומרת. "מצד שני, יש כאן גם נקודת אור, הרי שמרבית סגל הפיקוד בשב"ס, מקורו בפריפריה. כלומר, אנשים מוכשרים שמצאו אפשרות בשב"ס לקידום ומוביליות חברתית".

"הבעיה כמובן לא מסתיימת בשב"ס", מציינת ח"כ רגב. "אנשי כוחות הביטחון ככלל, גם במשטרה ובצה"ל מגיעים ברובם מהפריפריה. הם האנשים שנהרגים, והם גרים באזורים שהמדינה שכחה את טובתם. לעיתים נדמה שהמדינה מתנהלת רק מגדרה עד לחדרה ולא מדן ועד אילת".

פריפריה אבל לא אליטה

ורד קאופמן, ממחלקת הסגל בשב"ס מציינת בגאווה, שהסוהרים מהפריפריות הם אנשי מקצוע ושרות ברמה הגבוהה ביותר שיש. "הייתי שמחה לקבל יותר אנשים מאזור המרכז לשורות השב"ס", היא מוסיפה, בין היתר, משום שהשב"ס נמצא עוד לפני אסון הכרמל במצב של חוסר במתגייסים. 240 סוהרים דרושים כעת לבית הכלא "אלה", דרומית לבאר שבע. מאות סוהרים נוספים ידרשו ביום שיקום מתקן הכליאה החדש לאכלוס פליטים על גדר הגבול עם מצרים.

ד"ר צבי צמרת, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך ומי שעסק בנושא המרחק בין מרכז ופריפריה בספר "עיירות הפיתוח", מודאג מכך שישנה אוכלוסיה מסויימת בחברה הישראלית שפועלת כ"משרתת" של חברה אחרת. לדבריו, הבעיה הפריפריאלית אינה מסתכמת במימד הגאוגרפי. "חרדים, למשל, כמעט ולא מתגייסים לשב"ס", הוא אומר, "דרוזים וקבוצות מיעוט אחרות הפכו למעשה לעמוד השדרה של החברה הישראלית".

"מקבלי ההחלטות במדינה צריכים לפעול למען חלוקה שווה של הנטל בין אנשי המרכז לפרפריה", מוסיף ד"ר צמרת, "האסון האחרון שיקף בהחלט מצב של חוסר רגישות מצד מקבלי ההחלטות. במידה והיו יותר כבאים מאזור המרכז, לדוגמא, הייתה סבירות גבוהה יותר שמצוקת הציוד והמוכנות של שירותי הכבאות הייתה מטופלת בזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully