וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים נגד חקירה: "לא להפוך עריפת ראשים למטרה"

פנחס וולף

6.12.2010 / 12:00

הצעתו של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ חסון לשקול הקמת ועדת חקירה לבדיקת האסון בכרמל, התקבלה בליכוד בזעם. "הניסיונות מונעים משיקולים פוליטיים זולים"

חילופי ההאשמות בין משרדי הפנים והאוצר בעקבות האסון בכרמל, השתנו הבוקר (שני) לחילופי האשמות בין הליכוד לקדימה. בעקבות הודעת יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ יואל חסון (קדימה) מסוף השבוע, לפיה הוא ישקול לפעול להקמת ועדת חקירה ממלכתית בהתאם לדו"ח המבקר על מצב שירותי הכבאות, פרסמה סיעת הליכוד הודעה התוקפת את קדימה. "ניסיונותיה של קדימה להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית מונעים משיקולים פוליטיים זולים", נכתב בהודעה. "מצער מאוד שגם בעיתות כאלה האופוזיציה לא מסוגלת לנהוג בממלכתיות המתבקשת ובוחרת להפוך אסון לאומי לכלי ניגוח פוליטי".

ח"כ חסון אמר לוואלה! חדשות בתגובה להודעת הליכוד כי "כיו"ר הוועדה, בסך הכל הודעתי שאני שוקל את העניין. אם יש למישהו טענות, כדאי שיפנה אותן לשר הפנים אלי ישי, שדרש ועדת חקירה ממלכתית, לשר הרווחה יצחק הרצוג שדרש בדיקה משמעותית ולשר מיקי איתן שגם דרש ועדת חקירה ממלכתית. שיפנו אליהם לפני שפונים אליי, כשעדיין כלל לא גיבשתי את עמדתי. אני מציע לא לראות בעניין הזה נושא של קואליציה ואופוזיציה, אלא עניין של משימה לאומית: כיצד ניתן ללמוד מטעויות ולהפיק לקחים. אני מצפה מכל הגורמים לנהוג באופן הענייני ונטול הפניות".

בתוך כך, שלח הבוקר השר לענייניי מיעוטים אבישי ברוורמן מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להקמת ועדה ממלכתית לנושא זה. לדברי ברוורמן, במידה שראש הממשלה ישיב בשלילה למכתבו, הוא יניח הצעת החלטה על שולחן הממשלה. "אם לא נתייחס למה שאירע כאל רעידת אדמה של ממש שמחייבת תחקירים ללא חשש וללא מורא, לא יופקו הלקחים הדרושים. לא נמתין ללחץ ציבורי כדי להקים ועדת חקירה ממלכתית. בואו לא נחשוש מלהקיף אותה בואו נהיה מובילים ולא מובלים. היה נא מנהיג מוביל נחוש ואמיץ שאיננו חושש מבדיקה ובקרה".

"מזמינים את האסון הבא"

מרבית חברי הוועדה לביקורת המדינה, שתדון בנושא ככל הנראה ביום שני הבא, טרם גיבשו את עמדתם, והם ממתינים לעיין בממצאי דו"ח מבקר המדינה. נכון לעכשיו נשמעים יותר קולות נגד הקמת ועדת חקירה ממלכתית וקולות של מתלבטים מאשר קולות של אלו המצדדים בהקמת ועדה.

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) הודיע כי דעתו האישית היא נגד הקמת הוועדה, אם כי אין בכוונתו להמרות החלטה של קדימה, אם זו תדרוש ממנו לתמוך בהקמת ועדת החקירה. "מי שיתמוך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, מזמין את האסון הבא", אמר לוואלה! חדשות. "ועדת חקירה זה ההיפך ממה שצריך לעשות. זהו נזק. כולם יודעים מה צריך לעשות, אין חידושים. המשמעות של הקמת ועדת חקירה ממלכתית זה בזבוז שנה. במקום זרוע אווירית, ישלמו לעורכי דין ובסוף ימצאו אשם, ואז מה? גם רמטכ"ל שפרש נכנס לפוליטיקה (דן חלוץ שהצטרף לקדימה - פ"ו). לי יש נגיעה אישית: כלה של חבר טוב נשרפה, ובני גר בניר עציון שפסע היה לאיבוד ביתו, אך למרות זאת אני מתנגד לוועדת חקירה".

יו"ר סיעת "הבית היהודי", ח"כ אורי אורבך, הודיע כי ישקול את צעדיו לפי החלופות שיובאו בפני הוועדה. עם זאת, הוא לא אהב את רעיון ועדת חקירה ממלכתית. "זה הפך להיות כלי פוליטי", הסביר. "צריך לבדוק את כל שירותי החירום, לא רק את הכבאות. אתה שקט עם מלאי התרופות במדינה במקרה של מגפה? אנחנו יודעים אם יש היערכות מספקת במקרה של רעידות אדמה? כמו שאני לא מתפעל מדברי נתניהו על רכישת מטוסים, גם המתכון האוטומטי של ועדת חקירה ממלכתית לא מוצא חן בעיניי. אני לא מצטרף ל'חוכמיות' של עיתונאים וחברי כנסת". אורבך הציע לבחון לחייב משרדי ממשלה להקצות תקציב מתקציבם לתיקון ליקויים שנחשפים בדוח המבקר. לדבריו, "אני מחפש את הדרך שלדו"ח המבקר יהיו משמעויות מעשיות יותר".

גם ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) הביעה התנגדות להקמת ועדת חקירה ממלכתית. לדבריה, "לא צריך למהר וללכת לוועדת חקירה אוטומטית, כיוון שזו לא תרופת פלא. כדאי להמתין לדו"ח המבקר, ולראות איך מקדמים את המטרה ולא הופכים את עריפת הראשים למטרה".

ככל הנראה גם ח"כ כרמל שאמה-הכהן יתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית. חברי הכנסת אורי אריאל (האיחוד הלאומי) ראלב מג'אדלה (העבודה) ואנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) הודיעו כי ימתינו לדו"ח המבקר עד להחלטתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully