וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא חקירה, הפקת לקחים

דן מרגלית

6.12.2010 / 7:18

כל שרי הפנים של ישראל, מיצחק גרינבוים בממשלה הזמנית בתש"ח ועד אלי ישי, נושאים באחריות לכשל של שירותי הכבאות, מי יותר ומי פחות. אך ישי עומד בראש הרשימה. לא רק מפני שבמשמרת שלו אירע האסון הנורא, אלא מפני שהחזיק בדו"ח של מיכאל לינדנשטראוס מ?2007 ולא עשה עימו דבר. הנושא לא עניין אותו, ומשהשיג 100 מיליון לא שאל את עצמו מה על 440 המיליונים החסרים. במאי 2010 קיבל עוד איתות אזהרה ייחודי ממבקר המדינה, ולא עשה דבר.

ההזנחה והרשלנות של ראשי הממשלות לדורותיהם, לרבות הנוכחי, אינן צריכות להוכחה, כפי שגם הפיקוד שנטל לידיו במהלך ימי השריפה היה מהלך נבון. כל מי שמבקר אותו על מעורבותו הנמרצת צריך לשאול את עצמו ביושר מה היה כותב עליו אילו נשאר במשרדו המרוחק.

תמונת הדברים ברורה, ולפיכך אין צורך בוועדת חקירה. לא ממלכתית ולא משפטית ולא פרלמנטרית, אלא רק בצוות מקצועי להפקת לקחים. סיכום ראשוני מחייב כי בראש ובראשונה הממשלה לא תקמוץ את ידה. עליה לפצות את הנפגעים בנדיבות ובמהירות. השיבה הביתה היא תנאי לנורמליות הדרושה כל כך ל?17 אלף פליטים, ומגיע להם שייכנסו לבתים שאינם מטים לנפול ושקירותיהם אינם מפויחים.

אירוע קיצון

לאחר מכן צריך לפעול בקור רוח. העובדה שנשרפו 50 אלף דונם מכלל 130 קשה ומכאיבה, אבל ראוי לזכור כי מה שהפך את האירוע הטראומטי לאסון לאומי הוא אוטובוס הדמים והאש, שבעטיו נספו 41 ישראלים. זה אירוע קיצון, והוא אינו מתחייב והסתברותו אינה גבוהה גם אם תתפשט שוב אש כה זרה וארורה.

זאת אומרת שישראל צריכה להפעיל מיד את האמצעים שהיא יכולה להפיק מתוך עצמה. לשכור עוד כבאים. להעמיד עוד כבאיות. להציב דרך קבע בשמיים שניים או שלושה בלונים אשר ידווחו על כל מוקד אש, או שני מטוסים כפי שהדבר נבדק על ידי גורמי הכבאות עוד לפני האסון.

טייסת יקרה? לאו דווקא. לפני האסון בדקו אפשרות שישראל תרכוש שני מטוסים או שלושה, ותחתום על אמנה עם מדינות האזור בדבר חכירת אווירונים כאלה באורח מיידי לפי הצורך. מין ערבות הדדית. לא צריך להיכנס לבהלה כאותו כתבן שהציע אתמול לקנות מטוסים לכיבוי אש לפני F-35 מפני שזו סוגיה יותר מסוכנת מהאיום האיראני, ועוד דברי הבל כאלה.

בעיקרו של דבר האש אינה המחדל הגדול. האוצר מעכב את התפלת המים, שהיא חיונית לקיום ישראל ונדבך חשוב בדרך לשלום; אינו מביא לכלל הכרעה - לכאן או לכאן - את סוגיית הפקת הגז מהים; והממשלה מתעלמת ממה שקודמתה אישרה באשר לדרכי ההתגוננות מפני רעש אדמה גדול, שנזקו רב פי כמה מן האירוע הנורא שהסתיים אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully