וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמכים מגלים: על ישי הוטל שיקום הכבאות

5.12.2010 / 19:02

מסמכים שהגיעו לידי וואלה! חדשות חושפים כי הממשלה הטילה על שר הפנים את האחריות לגבש הצעת חוק לשיקום רשות הכיבוי כבר לפני חמישה חודשים. במשרד הפנים מאשימים את משרד האוצר

חילופי ההאשמות באשר לאחריות לאסון בכרמל כבר נשמעים בין שרי הממשלה השונים. מבדיקה של וואלה! חדשות עולה שכבר בתאריך 4 ביולי 2010, הטילה הממשלה על שר הפנים, אלי ישי, לתאם עם שרי המשפטים והאוצר השלמת תזכיר חוק (השלב הראשון בהגשת הצעת חוק ממשלתית. פ"ו), בדבר הקמת רשות ארצית לכבאות עד לתחילת חודש אוגוסט. על פי הצעת החוק העתידית, הרשות הארצית לכבאות תוקם עד סוף שנת 2012, ואז גם אמורים היו להיות מושלמים יתר החסרים למערך הכבאות, המוערכים בלמעלה מ- 300 מיליון שקלים.

כבר בחודש פברואר האחרון, התריע מנכ"ל משרד הפנים, גבי מימון, שמספר הכבאים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה נמוך ביחס למקובל בעולם. במכתב פירט מימון כי בישראל יש 0.16 כבאים על כל אלף איש לעומת 0.6 על כל אלף איש בממוצע עולמי. מימון הוסיף כי בישראל ישנם 3.6 רכבי כיבוי ל-100 אלף איש, לעומת 15 רכבי כיבוי בממוצע עולמי, ומנוף גבהים אחד לכל 200 אלף תושבים, לעומת מנוף גבהים לכל 100 אלף תושבים בעולם. עוד עולה מהמסמכים, ששר הפנים אלי ישי ומנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי הודיעו בחודש אפריל, שמערך הכבאות לא מוכן למצב חירום.

באחד המסמכים, מ-22 באפריל, גבאי כתב לשר ישי ולשר האוצר יובל שטייניץ כי "אני שותף לחשש שר הפנים מחוסר המוכנות של מערך הכבאות לחירום ולקשיי תפקודה בשגרה. הממשלה הפרידה בין השלמת החסרים הקריטיים ביותר להשלמת החסרים התשתיתיים שתבוצע במסגרת הרפורמה (רפורמה במערך הכבאות שהאוצר דרש לבצע – פ"ו). כמענה לחסרים בתשתית היתווסף כבאי שני במשמרת היכן שחסר, וכפי שעודכנתי, הממונה על השכר עומד להשלים את העסקה לדור ג' שיקל על תהליכי הגיוס והעסקה".

במסמך, ביקש גבאי ממנכ"ל משרד הפנים להשלים את הצעת החוק להובלת הרפורמה במערך הכבאות. על נציב הכבאות ועל הממונה על התקציבים באוצר הוטל לבחון את נושא גיוס הכבאים וטבלת ההצטיידות.

"משרד הפנים לא נענה לבקשה לכנס פגישות"

במשרד הפנים דחו את הטענות ואמרו לוואלה! חדשות, כי המשרד הכין את הצעת החוק ואף העבירה לעיונם של משרדי האוצר והמשפטים. לדברי גורמים במשרד הפנים, ההצעה נתקעה שם ולא זכתה להתייחסות.

לעומת זאת, במשרד האוצר אמרו כי כלל לא ראו את הצעת החוק. גורמים באוצר סיפרו, שבמאי 2009 החליטה הממשלה שבתוך שנה יגיש משרד הפנים בתיאום עם משרדי האוצר והמשפטים את תזכיר החוק כאשר מועד ההגשה האחרון נקבע ל-4 באוגוסט 2010 אלא שלדבריהם, הצעת החוק לא הוגשה לעיונם.

לטענתם, ב-25 ביולי השנה, רק כ-10 ימים לפני תום מועד ההגשה האחרון, שלח משרד הפנים את תזכיר החוק למשרדי המשפטים האוצר כדי לקבל את הערותיהם, מבלי שהתקיימו ישיבות תיאום עמם. שני המשרדים הודיעו כי הנוסח לא מקובל עליהם וביקשו לכנס ישיבות משותפות בנושא. אולם עד היום משרד הפנים לא כינס את הפגישות.

גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו אמש לוואלה! חדשות כי "ראש הממשלה הבין ששריפת יערות דוגמת מה שאירע בכרמל מחייבת אמצעים מוטסים שאינם כלולים במערך הכיבוי הקיים. לאחר ביקורו ביוון, במהלכו צפה נתניהו בכיבוי שריפה מסוג זה מהאוויר, הוא ביקש חוות דעת מנציב כבאות ארצי". לטענתם, מנכ"ל משרדו, אייל גבאי, שלח מכתב לנציב הכבאות, שמעון רומח, בבקשה להעביר בהקדם חוות דעת מקצועית בנוגע למטוסי כיבוי שיוכלו להתמודד עם שריפות ענק. אולם, חוות הדעת לא נמסרה עד כה. מלשכת גבאי לא נמסרה תגובה.

משרד הפנים: התזכיר הוכן בשלמותו

במשרד הפנים התעקשו כי למרות שתזכיר החוק הוכן בשלמותו והועבר להערות משרד האוצר והמשפטים, אלו לא הגיבו עד היום .

מאגף ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נמסר בתגובה לדברים כי, "חלק משמעותי מהערות משרד המשפטים לתזכיר הועברו למשרד הפנים במהלך חודש נובמבר. מדובר בטיוטת תזכיר חוק רחבת היקף שכוללת היבטים משפטיים רבים. הטיוטה הועברה כמקובל לגורמים רלוונטיים במשרד לצורך קבלת הערות. מטבע הדברים, העברת הערות ותיקונים לטיוטה בסדר גודל כזה אורכת זמן".

יורם לוי , דובר שירות הכבאות, מסר כי "זו טענה לא חדשה. איננו מתעסקים בהאשמות של מה שהיה בעבר, פנינו לעתיד. אין לי עניין להגיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully