וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת היא פומבית

יוסי ביילין

5.12.2010 / 7:39

המלכים הם עירומים. גם אם יש מי שצועק זאת בקהל, וגם אם לא. גם אם ויקיליקס חושפת את ערוותם, וגם אם לא. כולם יודעים כי מה שנאמר מאחורי גבם אינו מה שנאמר בפניהם, וכולם מתארים לעצמם, פחות או יותר, מה אומרים עליהם. ברלוסקוני, למשל, או קדאפי, ברגע של שפיות (אם יש לו רגעים כאלה).

אין שום ספק: חושפי המסמכים הם עבריינים אשר הפרו באופן בוטה את חוקי ארה"ב, והם ראויים לעונשים כבדים. אבל החומר שפורסם עד לכתיבת שורות אלה מעלה חיוך הרבה יותר מאשר הוא מסמר שיער. מזכירת המדינה הילארי קלינטון מבקשת לדעת אם כריסטינה קירשנר נוטלת תרופות, הנשיא מובראק חושב שנתניהו מקסים אבל לא אמין, והשגריר האמריקני בגרמניה אינו בטוח ששר החוץ הגרמני מתאים לתפקידו. ביג דיל.

חדר האמבטיה של הדיפלומטיה

אבל השאלה האמיתית היא אם ויקיליקס מגלה לנו את האמת, או שהוא מציג בפנינו דברים הנאמרים בחדר האמבטיה של הדיפלומטיה, ואשר אינם באמת הדבר האמיתי. הרי כאשר אנחנו חושפים מישהו ומציגים אותו עירום ועריה, אנחנו למעשה מציגים פן אחד בדמותו, פן המייצג אותו הרבה פחות מאשר פן הלבוש שלו. אחרי הכל, רוב הזמן מצויים האנשים בלבושם.

למשל, מה חשוב כל כך אם מיד לאחר בחירתו מסתודד נתניהו עם גורם אמריקני ומגלה לו שהוא מוכן לחילופי שטחים עם הפלשתינים, אם שנתיים לאחר שנבחר לא מתקיימת שום התקדמות בתהליך המדיני?

מה זה חשוב שהסינים אומרים לאמריקנים, בסודי סודות, שהם בכלל בעד קוריאה מאוחדת, ושהם לא כל כך מתלהבים ממנהיגי קוריאה הצפונית, אם בכל מקרה של התנגשות בין שתי הקוריאות, תומכים הסינים בעיניים עיוורות בזו הצפונית? ואת זה שהסעודים מתים שמישהו יתקוף את איראן לא ידענו? אבל ויקיליקס שמיקיליקס - אם יקרה דבר כזה, הרי הם יהיו הראשונים שייסעו לטהרן ויערכו מסיבת עיתונאים עם אחמדינג'אד, ויזדהו, ויאיימו, וישעו, וינתקו. אז היכן האמת? בלחישות שנחשפו או בהצהרות הפומביות?

רק חישבו כמה פעמים אנחנו אומרים על אנשים הקרובים לנו "איזה אידיוט!", "איזה חנטריש", רק משום שהם מאחרים למפגש, או פולטים מילה שאינה במקומה. רק חישבו כמה פעמים הם אומרים זאת עלינו, מאחורי גבנו. נו, אז מה? אז זו דעתם האמיתית עלינו? מה פתאום! האם האמירה הזו היא המכוונת את התנהגותם היומיומית כלפינו? בוודאי שלא. האם מסקרן אותנו מה האנשים הקרובים אלינו אומרים עלינו מאחורי גבנו? בהחלט. האם זה חשוב? בדרך כלל לא.

ארה"ב לא צריכה לומר עד כמה נוראה ההדלפה ואיזה נזק היא מעוללת. עליה להתנצל על הפרסומים ולהסתפק בהסבר ששיחות בלתי מחייבות נועדו לרקע ולא לקביעת מדיניות. האמת אינה שם, במאות אלפי המסמכים של ויקיליקס, אלא בהחלטות שמקבל הממשל. לא פעם המלך הוא עירום דווקא כאשר הוא לבוש.

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיליקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully