וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תבקשו עזרה – תחליפו את ההנהגה

צביקה פוגל

4.12.2010 / 22:23

עבור צביקה פוגל, שמכהן כראש מועצה, מ"מ יו"ר איגוד ערים לכבאות וכמפקד יחידת חילוץ גולן של משטרת ישראל, לקחי האסון בכרמל נוגעים בכל אחד מתפקידיו

אין ספק כי אף וועדת חקירה לא תחזיר לחיים את 41 חללי השריפה בכרמל. אף וועדת חקירה לא תתקן את הראוי תיקון באמת. כמו כל יצור מכוער, גם אצלנו, האחראים למחדל המתמשך יצבעו בצבע הכסף את כיעורנו, יצקצקו בלשון מתחנפת ומתחסדת וינסו למכור לנו תחושה של פתרון, עד לאסון הבא. ככה זה כשממנים וועדות חקירה שנועדו לתת מענה מקומי לפצע במקום לטפל במחלה.

רוב הכבאים שהכרתי עד היום הם אנשים ראויים שמבינים את גודל האחריות המונח על כתפיהם. לרוב הכבאים אין סיכוי לבצע את משימותיהם, כי מי שמנהל את הארגון שלהם הם פוליטיקאים ולא מפקדים. ארגון הצלת חיים שמנוהל ע"י ראשי ערים שצריכים להחליט אם להעביר כספים לקניית כבאית משוכללת או לנקות את רחובות עירם, יקבלו ככל הנראה החלטה שתסייע להם להיבחר בפעם הבאה. כשמכרזי כוח אדם לגיוס כבאים חדשים או לקידום קציני כבאות מתנהלים ע"י פוליטיקאים, יש סיכוי כי יבחר מי שמקורב לראש רשות זו או אחרת ולא מי שבאמת מוכן לעשות הכל כדי להציל חיים. תארו לעצמכם כי ראשי ערים היו בוחרים מי ישרת בסיירת מטכ"ל או מי יהיה מפקד טייסת.

דרוש מענה למחלה

מחלתו האמיתית של ארגון הכבאות הוא שייכותו. עד שהארגון לא יבנה כארגון ארצי, כחלק מרשות חרום לאומית או כחלק מפיקוד העורף, שהיו לדעתי צריכים לקחת אחריות על הטיפול באסון הלאומי בכרמל, לא יהיה לנו על מי לסמוך. כבאי שלומד בקורס כבאים בסיסי כי רכב הכבאות שלו מופעל ע"י 4 כבאים שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר, אך נאלץ להיות במשמרת לבד או עם כבאי נוסף, יצטרך להגיע לאירוע ולהחליט מי יחיה ומי לא, כי שני כבאים לא מסוגלים לבצע משימות של ארבעה

כדי לחבר יחד חלק מעשרים וארבע איגודי ערים לכבאות למשימה מתואמת אחת צריכה להיות מפקדה שמתאמנת, מוכשרת ולבסוף מסוגלת לשלוט ולפקד על אירוע רב נפגעים לפי סדר עדיפות לאומי. מפקדה שכזו לא יכולה להיות תלויה בוועדי עובדים או בלחצים פוליטיים. כבאי כמו איש קבע בצבא צריך לקום בבוקר כדי לשרת בארגון ולא לקום לעבודה. כבאי צריך לדעת כי הוא בכוננות ללא תנאי 24 שעות ביממה ולא בתנאי שיקבל תשלום עבור שעות נוספות. עד שלא ינתן מענה אמיתי למחלה אין טעם לרוץ ולקנות ציוד חדש כי לא יהיה מי שיפעיל אותו באופן מלא 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה.

זו לא בושה?

כמפקד יחידת חילוץ גולן הזדמן לי להיות יחד עם רוב יחידות החילוץ האחרות באסון הכרמל ואני יכול להעיד כי ראיתי כבאים אמיצים, סחוטים מעומס המשימות שנלחמו באש בגבורה ראויה לציון. בארועים הרבים בגליל ובגולן למדתי להעריך את דבקותם של רוב הכבאים במשימתם. נקודת הפתיחה האנושית הזו היא המסד עליו צריכה להתקבל ההחלטה לשנות את הארגון הזה באופן יסודי. זה לא מסובך ארגונית אבל זה כנראה בלתי אפשרי פוליטית, כי לא ראיתי עדיין מספיק פוליטיקאים שמוכנים לוותר על כוחם למען טובתו ושלומו של הציבור. "זו לא בושה לבקש עזרה מהעולם" הגדיל ואמר בצדק ראש הממשלה ואני שואל – אפשר לבקש עזרה מהעולם להחלפת ההנהגה שלא מסוגלת לשמור עלינו, לקבל החלטות וליישם אותם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully