וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב שבת בבית אורן: חשוך ומפוחם

רמי שני וגלעד גרוסמן

3.12.2010 / 18:56

האנשים המעטים שנותרו בקיבוץ המומים מההרס שהותירה אחריה האש. עשן עולה מחלונות הבתים וכמה מהגגות קרסו. חברי הקיבוץ: "השכונה הדרומית נשרפה כמעט לחלוטין, הכל כאן שחור"

בית אורן, ערב שבת. בקיבוץ שורר חושך מוחלט, לאחר שרשת החשמל קרסה. השבילים ריקים מאדם, ונותרו כאן רק חברים בודדים, עדים יחידים להרס שהותירה האש בקיבוץ.

יניב שחר הסתובב הערב בין הריסות דירתו בקיבוץ בית אורן והתקשה לעכל את ההרס הרב. דירתו, שנמצאת בשכונה הדרומית של הקיבוץ נשרפה כליל. הגג קרס וכל התכולה אבדה. "ראיתי בטלוויזיה שהבית שלי נשרף. ידעתי למה לצפות אבל זה יותר גרוע ממה שדמיינתי", הוא אמר וברקע עדיין נראות הלהבות.

שחר, בן 25, סיפר שכאשר פרצה השריפה הוא היה עסוק בלחפש את כלבו ברונו שגם בשעה זו מסתובב בן רגליו. כששמע על השריפה ניסה לסייע בכיבוי הלהבות שהתקרבו למועדון בקיבוץ, אולם בשלב מסוים הבין שמדובר בסכנת נפשות. "התחילו להבות רציניות. הבנתי שאני חייב לברוח". הוא מספר שהוא, הכלב וחבר נוסף רצו דרך השדות ליישוב מגדים הסמוך. "כל הזמן הסתכלנו אחורה לראות איפה האש ושלא היינו בסכנת חיים, אמר. בדירה נותר כל רכושו, בגדיו ומזכרות רבות. "אני לא יודע מה יהיה".

קיבוץ בית אורן. מאיר אזולאי
"הכל שחור כאן"/מאיר אזולאי

"הכל שחור כאן והרבה מאוד בתים נשרפו", אומרת נילי, חברת קיבוץ בית אורן. "אני מקווה שאיכשהו נצליח להחזיר את הדברים לתיקונם". הבתים שנשרפו נראים כבר מהכביש העולה אל הקיבוץ. היער המקיף את הקיבוץ נשרף כליל. גינות, מבני ציבור, בתי מגורים, מתקני שירותים, האש כילתה הכל. בתוך הבתים עצמם קשה למצוא חלקי ריהוט שלא נפגעו. עשן עולה מחלונות הבתים המפוחמים. גגות הרעפים קרסו לתוך הבתים.

קיבוץ בית אורן בשריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. דן בלילטי, AP
"האש כילתה הכל"/AP, דן בלילטי

בחצר הקיבוץ החשוך מנסים חברי הקיבוץ לאתר שרידים. כבלים קרועים מונחים על כבישים ומדרכות. בדרך לקיבוץ עומד עדיין מה שנשאר מהאוטובוס בו נשרפו אתמול למוות צוערי השב"ס. מסביב לקיבוץ מוקדי בעירה גדולים וקטנים וכוחות כיבוי שמנסים להשתלט על האש.

כמה מהתושבים קראו - בניגוד להנחיות המשטרה, יש להדגיש - לשוב לבתים ביישוב עוד הערב. חבר הקיבוץ חיים מגירא אמר לוואלה! חדשות כי "צריך לחזור במהירות לשגרה". לדבריו, "השכונה הדרומית נשרפה כמעט לחלוטין. גרים כאן צעירים בעיקר, ואנחנו נמצא את הכוחות להחזיר הקיבוץ למצב הקודם. אני צריכים הרבה כוחות והרבה סבלנות, ואני חושב שיש את זה לבית אורן, ונוכל לעשות זאת".

גם חברת הקיבוץ נילי פסקל סבורה שיש לחזור במהרה לשגרת החיים. "מבחינתי צריך לחזור כבר עכשיו לבתים שלא ניזוקו", אמרה. "צריך לשקם במהירות את תשתיות המים והחשמל ולחזור לבתים האלה אפילו היום בערב. ביתי לא ניזוק אבל יש בתים שאי אפשר אפילו לתאר את מצבם וזה עצוב נורא".

קיבוץ בית אורן בשריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. דן בלילטי, AP
"אי אפשר לתאר, זה עצוב נורא"/AP, דן בלילטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully