וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האש הגיעה למרכז עין הוד, הכפר נשרף"

קובי מנדל ואריאל נוי

4.12.2010 / 6:20

תושבי היישובים עין הוד, עין חוד, ניר עציון וימין אורד פונו. כבאים חילצו שבעה לכודים מתוך כפר האמנים עין הוד. 4 שוטרי מג"ב נפצעו קל משאיפת עשן לאחר שנלכדו בכפר

השריפה בכרמל הוסיפה להשתולל: בשעות הערב המאוחרות החלה האש להתפשט לעבר ניר עציון ובנוסף התגברו הלהבות בעין הוד. תושב היישוב דוד רטנר, שהתפנה הלילה (שבת) מהיישוב סיפר כי בעקבות התגברות הלהבות הכבאים נאלצו לעזוב את המקום, מה שהוביל לשריפת בתים רבים ביישוב. תושבי היישובים עין הוד, עין חוד, ניר עציון וימין אורד פונו מבתיהם. באיזור פועלות כ-15 כבאיות, יחד עם 23 צוותי מד"א, שתי ניידות טיפול נמרץ ושלושה אמבולנסים.

שבעה לכודים חולצו בשעות הבוקר המוקדמות מעין הוד. תושב הכפר מיכה רטנר אמר בראיון לגלי צה"ל כי מדובר בפינוי בכוח של תושבים המנסים לשוב לבתיהם, לאחר שפונו מוקדם יותר הלילה. רטנר הוסיף כי התושבים מרגישים כי ניתן היה למנוע את התפשטות השרפה לתוך הכפר וכי חשוב היה "לגלות מאמץ רב יותר בבלימת האש לנוכח יצירות האמנות הרבות בכפר". רטנר ציין כי הוא "מבין את ההנחיות לנטילת סיכון מינימלי, אבל כשמשווים את זה לשריפה הגדולה בעין הוד לפני כמה חודשים, ההתנהלות שונה לחלוטין", אמר, "מדובר בזהירות גדולה מאוד, ואולי זהירות יתר".

שריפה בכרמל, דצמבר 2010. נמרוד סונדרס
תושבי עין הוד: מרגישים כי ניתן היה למנוע את התפשטות השרפה לתוך הכפר/נמרוד סונדרס

ארבעה שוטרי מג"ב נפצעו במהלך הלילה באורח קל משאיפת עשן במהלך פינוי מושב ניר עציון מפני האש המשתוללת. דובר מד"א זכי הלר אמר כי הארבעה נלכדו בשריפה סמוך לשעה חצות, וחולצו רק לאחר כשלוש שעות. השוטרים נבדקו על ידי כוחות מד"א במקום ופונו לבית החולים רמב"ם, כשהם סובלים מקשיי נשימה. בשלב מסוים היה חשש ששתי כבאיות נלכדו בין הלהבות בניר עציון, אך הכבאים הצליחו להימלט ללא פגע.

במרכז השליטה של המטה הארצי של המשטרה נערכה הבוקר הערכת מצב של השריפה ביערות הכרמל. בסיומה נמסר, כי המוקדים המרכזים של השריפה כעת הם בעין הוד ובניר עציון. בשעות האחרונות השריפה גלשה ליישוב עצמו ונגרם נזק לרכוש. כמו כן, באיזור עוספיה ישנם מספר מוקדי שריפה מרוחקים מהיישוב, באיזור אוניברטיסת חיפה ולאורך הוואדי מול שכונת דניה בחיפה, אולם לא קיים חשש להתפשטות של האש.

שירותי הכבאות ריכזו במהלך הלילה את המאמצים בהגנת היישוב ניר עציון מהאש. מוקדי מאמץ נוספים כללו את אזור שמורת החי בר, מלון "יערות הכרמל" ומוקדים קטנים נוספים בעומק השטח. כך מסר רשף יאיר אלקיים לגלי צה"ל. אלקיים אמר כי אחרוני תושבי עין הוד פונו, בתום תקרית בה סירבו מספר בני אדם לעזוב את היישוב. אלקיים הוסיף כי כרגע לא נשקפת סכנה ליישובים נוספים. ממשטרת התנועה נמסר כי בשל השריפה הגישה לאזור עין הוד, מכביש חיפה-ת"א הישן (כביש 4) נסגרה לתנועה וכן כביש 721 באזור צומת עתלית, בשל עשן כבד באזור.

שריפה בכרמל, שישי, דצמבר 2010. נמרוד סונדרס
מספר מתושבי עין הוד חזרו לבתיהם לאחר שכבר פונו מהם. שיירת מפונים/נמרוד סונדרס

ניצב שירותי כבאות והצלה שמעון רומח אמר אמש כי "מקור שריפת הענק בכרמל אחד ויחיד: אשפה בוערת בחצר בית בעוספיה". לדבריו, עדיין לא ברור אם מדובר בהצתה מכוונת או ברשלנות, ושתי האפשרויות נבדקות. רומח הוסיף: "התחזית צופה לנו יום קשה מאד מבחינת מהירות הרוח וכיוונה ומבחינת הטמפרטורה הגבוהה והלחות הנמוכה. זה מאד לא בריא בשבילנו. עם זאת, בבוקר נכנסים לפעולה גם מטוסי כיבוי רוסים שיכולים לשאת כמות מים אדירה. אני מקווה שלמרות תנאי מזג האוויר הקשים של מחר, בעזרת התגבור המשמעותי של המטוסים הרוסים נצליח לקראת סוף היום להיות במצב יותר טוב. אני לא רוצה להגיד שנשלוט באש לקראת מחר בערב, אבל אולי נהיה במצב יותר טוב", סיכם הנציב.

צילום השריפה ביערות הכרמל מלווין של נאס"א, דצמבר 2010. AP
צילום השריפה מלוויין של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully