וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: הפגיות בישראל לא עומדות בתקן

אריאל נוי

2.12.2010 / 13:24

דו"ח של משרד הבריאות קובע כי תקן מיטות האשפוז בפגיות בישראל נקבע לפני שנים רבות ואינו תואם את הצרכים. בהסתדרות הרפואית קוראים להסדיר את התקנים ולפתור את מצוקת כוח האדם

ועדה שמינה משרד הבריאות כדי לבחון את מצב הפגיות בישראל קבעה כי תקן מיטות האשפוז נקבע לפני שנים רבות והוא אינו תואם את צורכי האוכלוסייה בשנת 2010. על פי הדו"ח שפרסמה היום (חמישי) הוועדה, בישראל יש עלייה מתמדת במספר התינוקות הנולדים מדי שנה, ועלייה במספרם של התינוקות המאושפזים בפגיות. על פי הדו"ח גם התקנים לכוח אדם רפואי בפגיות נקבעו בהסכמים קיבוציים בשנים 1977 ו-1985 ומאז לא עודכנו, ולכוח אדם סיעודי על פי מקדמים נקבעו בשנים 1993-1997 על פי מספר מיטות האשפוז, ללא הפרדה בין רמות טיפול שונות. בשל אי ההתאמה לצרכים, לעיתים מזומנות נדרשת אף חריגה מתקן המיטות. בכך נוצרת מחויבות לטיפול רפואי מוגבר, ללא גיבוי תקציבי מתאים. תפוסת המיטות בתקן בפגיות בשנת 2006 הייתה כ-160% .

הוועדה קבעה כי נדרשת תוספת תקינה של 240 מיטות טיפול נמרץ בילוד, ומיטות טיפול מיוחד בילוד, תוספת של 89 תקני רופאים ומאות תקני אחיות. עלות תוספת המיטות והתקן על פי משרד הבריאות נאמדת בעשרות מיליוני שקלים לשנה בפריסה רב-שנתית. משרדי הבריאות והאוצר נמצאים בימים אלו בדיונים על הסכמה לגבי גודל התוספת ועל אופן המימון של תוספות אלו. גם התשתיות המבניות שנסקרו אינן תואמות בחלק מבתי החולים לסטנדרטים המנחים כיום את תכניות הבינוי של משרד הבריאות. לדברי משרד הבריאות כל אלו עשויים לפגוע באיכות הטיפול הניתן לפגים, כפי שבא לידי ביטוי בשיעור הזיהומים הגבוה מן הסטנדרט המקובל בעולם. גם המחסור החמור ברופאים נדרש לפתרון הבעיות.

ההסתדרות הרפואית בירכה על עבודת הוועדה המקצועית שבה לקח חלק נציג הר"י (הסתדרות הרופאים) מהאיגוד הניאונטולוגי, ד"ר שמואל צנגן. "אנו רואים בהמלצותיה של הוועדה צעד חשוב בכיוון הנכון לשיפור המצב העגום והקשה של תחום הניאונטולוגיה בארץ", אמרו בהסתדרות. "יש ליישם את הדו"ח לאלתר ולוודא כי המיטות המתווספות יחולקו בפריסה ארצית על פי שיעור הילודה באזורים השונים. אנו נפנה למשרד הבריאות להגדיר את המיטות בפגיות כטיפול נמרץ על מנת לדרוש את התקינה בהתאם. יש לקבוע את התקינה החדשה בהסכם קיבוצי כמקובל לגבי המקצועות הרפואיים. לצערנו, הדו"ח אינו מציע פתרון כולל למצוקת כוח האדם במערך הניאונטולוגי והרופאים בפגיות יאלצו להמשיך להפנות כוח אדם גם למחלקת היונקים כך שפתרו בעיה בזירה אחת אך לא פתרו את מצוקת כוח האדם בזירה השנייה".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י מסר לוואלה! חדשות כי "אין ספק שהחלק החשוב בעבודת הפגייה הוא כוח האדם וללא שיפור בתנאי העבודה לא ניתן יהיה למשוך רופאים למקצוע והמחסור המורגש כבר היום רק ילך ויחמיר- יש למצוא פתרונות הולמים לבעיה זו". ד"ר אידלמן הוסיף ואמר כי "הניאונטולוגיה הוא מקצוע הנמצא על סף הכחדה, באחרונה לא מצטרפים לתחום זה רופאים חדשים בשל העומס הרב והתגמול הבלתי הולם. יש להמשיך ולהעניק תמריצים לרופאים במקצוע זה, כדי שיהפוך לאטרקטיבי".

  • עוד באותו נושא:
  • פגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully