וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מסבירים בעולם הערבי את מסמכי ויקיליקס?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.12.2010 / 14:30

חשיפת מסמכי ויקליקס, אודות חששותיהן של מדינות ערב מאירן, שמה את מנהיגי המדינות במבוכה. בירדן ובלבנון ממלמלים הסברים, ומצרים וערב הסעודית שותקות

החשיפות של מסמכי "ויקיליקס" שפורסמו עד עתה הסעירו את העולם כולו, אולם נדמה כי עיקר הסודות שנחשפו מתייחסים לדברים שאמרו מנהיגי מדינות ערב, בעיקר בנושא החשש מאירן והדרישה לתקוף את מתקני הגרעין שלה.

הראשון להגיב על המסמכים היה ראש ממשלת עירק נורי אל-מליכי. "ההדלפות הללו לא תורמות", אמר בקצרה בהתייחסו למסמכים הנוגעים בחשש האמריקאי מהמעורבות האירנית ההולכת וגוברת בפוליטיקה העירקית. אחריו הייתה זו ירדן שמלמלה הכחשה לדיווחים לפיהם קראה לארה"ב לתקוף באירן ("אלו רק פרשנויות של בכירים אמריקאים. אנו בכלל מתנגדים למתקפה על אירן"), ואחריה ראש ממשלת לבנון סעד חרירי ("לא קראתי לתקוף באירן. אירן ידידה שלנו") ושר החוץ הבחרייני המבוהל שאמר דברים דומים ("אלו רק פרשנויות של האמריקאים", "לכל מדינה יש זכות להחזיק בגרעין למטרות שלום").

ומה עם מצרים שנשיאה חוסני מובארק הגדיר את האירנים "שקרנים גדולים" וראש המודיעין שלה עומאר סלימאן הבהיר כי אירן וחיזבאללה הן אויבותיה של ארצו? או ערב הסעודית שמלכה עבדאללה צוטט כשהוא קורא לאמריקאים לתקוף באירן ובכך לכרות את "ראש הנחש"? וקטאר שהביעה נכונות לאפשר לארה"ב לתקוף את אירן משטחה? ואיחוד האמירויות שתמכו גם כן בתקיפה באירן? שום כלום. דממת אלחוט. אין הכחשות ואין אישורים, כאילו הדברים מעולם לא פורסמו.

חוסני מובארק. GettyImages
הגדיר את האירנים כ"שקרנים גדולים". מובארק/GettyImages

אפשר להניח שהדממה הנשמעת מכיוון מצרים וערב הסעודית לנוכח פרסום המסמכים מעידה כי הן עומדות מאחורי הדברים ולא מנסות למצוא תירוצים והסברים כמו בחריין, לבנון, עירק וירדן הרועדות מפחד מפני אירן, כל אחת מסיבותיה ואינטרסיה. עבדאללה מלך ערב הסעודית ומובארק נשיא מצרים אינם מסתירים את איבתם לאירן. הרי לא פעם ולא פעמיים שמענו את שר החוץ המצרי אחמד אבו אל-רייט מזהיר את אירן שלא תתערב בלבנון, בעירק ובעזה ורק לפני חודשיים וחצי שמענו את מובארק עצמו אומר שאירן "מהווה סכנה על יציבות האזור".

בתקופה הקרובה נראה ודאי עלייה ברף המתיחות בין הציר המתון, בראשות מצרים וערב הסעודית, לבין הציר הרדיקלי, בראשות אירן וסוריה. נשיא אירן אחמדינג'ד הודיע אמנם כי ההדלפות הן חלק "מהלוחמה הפסיכולוגית" שמנהלת ארה"ב נגד ארצו והבהיר כי הפרסומים על הלחצים שמפעילים מנהיגי מדינות ערב על ארה"ב לתקוף באירן "לא ישפיעו על יחסי טהרן עם מדינות ערב", אולם ברור לכולם כי המתיחות רק תעמיק.

היומון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי", הידוע באהדתו לציר הרדיקלי במזרח התיכון, תקף השבוע במאמר המערכת שלו את ערב הסעודית וקרא לה להבהיר למה התכוונה: "איננו חושבים שאירן תשמח לשמוע על הלחץ שהפעילו (מדינות ערב – נ.י) להתקיפה ואיננו יודעים מה תהיה תגובתה. מה שאנחנו כן יודעים הוא שהדבר יביא למתיחות קשה ביחסיה עם מדינות המפרץ, ובעיקר עם ערב הסעודית. אנחנו מקווים לשמוע הבהרה מערב הסעודית בנוגע למה שפורסם כדי לעצור את המהומה בטרם תתעצם או לפחות להפחית את סכנותיה, שכן הדברים שפורסמו במסמכים מסוכנים בכל קנה מידה ואי אפשר לשתוק לנוכח פרסומם".

מוחמד זחאלקה  בזמן ערעור ראאד סלאח בבית המשפט העליון בירושלים – יוני 2010. עוז מרון
"מן המפורסמות שחלק ממדינות ערב מרגישות איום מאירן". זחלאקה/עוז מרון

ומה חושבים הח"כים הערבים על הפרסומים בוויקיליקס לפיהם מדינות ערב דרשו לתקוף באירן? באופן לא מפתיע, חלקם מפתחים תיאוריות קונספירציה מעניינות: "אני לא מוציא מכלל אפשרות שהממשל האמריקאי השתיל בתוך מיליוני המסמכים האלה אינפורמציה ומסמכים שלא קיימים באמת, משום שהוא רצה מאד שיתפרסמו", אמר לוואלה! חדשות יו"ר רע"מ-תע"ל, ח"כ איברהים צרצור. "למשל המסמכים שמדווחים על כך שמדינות ערב קראו לתקוף באירן. אני לא מוציא מכלל אפשרות שישראל וארה"ב רוצות לתקוף כרגע באירן וזו הדרך שלהם להגביר את המתיחות בין המשטרים הערבים לבין אירן".

גם יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, מטיל ספק קל באמינות הדיווחים מוויקיליקס: "מן המפורסמות שחלק ממדינות ערב מרגישות איום מאירן, אבל גם ידוע שחלקןחוששות מתקיפה אירנית", אמר לוואלה! חדשות. "מדינות המפרץ, למשל, יודעות שברגע שאירן תותקף – הן הראשונות שיחטפו מאירן. לכן אני חושב שאולי חלק מהמדינות במובן מסוים אומרות דברים שהאמריקאים אוהבים לשמוע. אני לא בטוח, למשל, אם הסעודים התכוונו למה שהם אמרו או שהם ידעו שהנשיא דאז ג'ורג' בוש אוהב לשמוע את הדברים האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully