וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנוכה: חג האור והמשפחה

אלעד יאנה

1.12.2010 / 7:39

חנוכה הוא חג ממש מוזר. אם לא נדרשים למשמעויות ההיסטוריות - ניצחון החשמונאים על היוונים וחנוכת המזבח בבית המקדש - מדובר בחג שבו באמצע החורף, גם אם מזג האוויר לא ממש מעיד על כך, מתאספים להם לעת ערב האנשים למשפחות ולחבורות, אפילו במקומות העבודה, מעמידים חנוכייה ומדליקים נרות שמותר לנו לראות אך אסור לנו לגעת בהם. לכאורה עולה מכאן שאלה פשוטה - מה פשר העניין הזה של להביט באור של נרות שמתווספים להם מיום ליום במשך שמונה ימים?

אפילו הנוצרים עלו על הפטנט

הדבר הראשון שאפשר לומר בתגובה לכך הוא שיש משהו מאוד נעים לראייה באור חמים ורך שניבט אלינו מהנרות.

חורף, בדרך כלל (וכמובן לא בישראל של 2010, למרבה הצער) נתפס אצלנו כמשהו קודר וחשוך, כך שכל פיסת אור חמימה הופכת לחגיגה כשכבר תופסים אותה.

והרי אפילו הנוצרים עלו על הפטנט וקישטו להם עץ שמנצנץ באור יקרות באותה תקופה בשנה, בחג המולד.

אך אין מדובר רק באור או באש לסילוק החושך, וגם אם, כמאמר השיר, באנו חושך לגרש - באור של חנוכה יש הרבה מעבר לכך.

בנרות החנוכה יש משהו מאחד ומצרף באופן משפחתי וחם. כמו שבאש צורפים את הזהב, שלאחר מכן יאיר בעושרו ובאור יקרות, באותו אופן גם באור הזהוב של נרות חנוכה אנו זוכים לפתוח את ליבנו למשפחתנו ולאנשים הקרובים אלינו שחוגגים איתנו את החג.

אור הנרות מאפשר לנו להביט ולראות מעבר למציאות היומיומית הנשקפת בעיניהם של האנשים שאנו פוגשים. והרי, כידוע, אם נישאל לדעתנו לגבי אדם מסוים, האפיון הראשון שיעלה בדעתנו שיאפשר לנו לנתח אותו יהיה ה"דבר" הזה - שלא תמיד קל להסבר - שראינו בעיניו. וזאת גם דרך הביטוי - "רואים לו בעיניים".

והרי אצל אנשים רעים באמת אפשר ממש לראות שהאור הזה נעלם. אך כאשר הוא נמצא, בחג החנוכה פשוט לנו יותר לראות אותו.

* * *
אך אותו האור - אפילו בימינו כאשר אנו רוצים להאיר בנורת הלהט - נובע בעצם משריפה של משהו. בכל תאורה יש גם אלמנט של אש, כזו שיכולה גם לכלות ולהשמיד. ואכן, הנמשל הוא שכשצידקת הדרך לוהטת ושורפת זה אומר שמי שמנהיגים אותה - בכל הדתות - הם גורמים פנאטיים ששואפים לבער את אלו שאינם הולכים אחריהם. וזו לא המטרה של האור. הוא נועד להאיר, לא לשרוף ולכלות.

* * *
לכן עם רדת הערב נאיר היום, באמצעות הנר הראשון של חג החנוכה, את הבית ואת מקומות העבודה שלנו בחום אנושי ואוהב, חום מלבלב, חום מרגש שיפתח לנו את הלב ואת העיניים לקבלת קרובינו ואוהבינו אשר איתם אנו חוגגים.

נ.ב. הלוואי שבמשך החג נזכה גם לכמה ימים קרירים וגשומים, כדי שנרגיש את אווירת החג החמימה כמו בכל שנה גם מבחינה פיזית, ולא רק רעיונית.

  • עוד באותו נושא:
  • חנוכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully