וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן והערבים: קרע בלתי ניתן לאיחוי

פרופסור עוזי רבי

29.11.2010 / 10:25

המסמכים שהדליף האתר ויקיליקס מוכיחים שמדינות ערב רואות באירן גרעינית סכנה קיומית. המומחה למדינות המפרץ הפרסי, פרופ' עוזי רבי, סבור שהפרסום יחדד המתח בין אירן לשכנותיה

המזרח התיכון ובעיקר המפרץ הפרסי נמצאים במוקד החשיפה של האתר ויקיליקס. המסמכים ממחישים בצורה ניצחת דבר שמומחים כבר מספרים עליו שנים. כי קיימת גאופוליטיקה חדשה במזרח התיכון ובמרכזה הקרע שכנראה כבר לא ניתן לאיחוי בין מדינות ערב לאירן.

אנו עדים לשורה של הצהרות שבאות מראשי מדינות המפרץ אשר מבקשות מארצות הברית שתתקוף באופן מהיר ככל שניתן את אירן. מלך סעודיה מצוטט כמי שמבקש "לערוף את ראש הנחש". הדבר ממחיש את מה שהיה כאן כל הזמן - מדינות המזרח הפרסי רואות באירן גרעינית סכנה קיומית.

המסמכים מציגים בצורה חותכת את החשדנות, חוסר האמון וכתוצאה מכך חוסר היציבות וכל אלו אמנם צפים כעת מעל פני השטח אך מקורם עוד במצולות ההיסטוריה של האזור הזה, והם פועל יוצא של הקרע הערבי פרסי והקרע השיעי-סוני. החשש מאירן גרעינית נמצא בליבו של המזרח התיכון והוא זה שיוצר את מערך הכוחות והקואליציות המתחלפות.מכאן ניתן להבין מדוע למדינות הללו יש כל כך הרבה ערוצי תקשורת עם ישראל .

הוכח שאירן גרעינית היא לאו דווקא בעיה של ישראל בלבד. היציבות האזורית חשובה מאוד כי חוסר יציבות מקרין על אירופה ועל חלקים שונים בעולם. אירן נתפסת כמקור קבוע של חוסר יציבות אזורית ולכן המערב נדרש לכך. מעניין יהיה לראות אם חשיפת המסמכים תחזק או תחליש את טבעת הסנקציות על המדינה.

ממתינים לתגובת אירן

מאוד מעניין לראות מה תהיה התגובה לדברים באירן, כשחשוב לזכור שברקע גם נמצא פרסום הדו"ח על רצח רפיק חרירי. אין ספק שאירן תנצל את הגילויים שעולים מאתר ויקיליקס לטובת החדרת המסר שסוכני מוסד ישראלים הם המניע מאחורי מרידות הסטודנטים ואירועים דומים. כך, תהיה לאירן עילה לטיעון שהציונים הם המניע מאחורי כל רעה באזור.

בעקבות הציטוטים של שר הביטחון ברק, ושל אחרים, בהם הקציבו לוח זמנים בו צריך לפעול, ובעקבות החשיפה המאוד בוטה וגסה של שלל הסודות הדיפלומטים של המזרח התיכון, אפשר להבין ששנת 2011 תהיה שנה של הכרעות באזור. נצטרך לבדוק מה קורה בתוך אירן - גם בפוליטיקה של המדינה וחשוב לא פחות במצב החברתי-כלכלי שם.

ניתן לומר שהמדינות הערביות במפרץ הפרסי חשות מבוכה גדולה מהפרסומים ואולי אפילו חוששות מתגובה אירנית. חשיפת המסמכים תגרום ללא ספק לחידוד הלחצים בין אירן ושכנותיה ותכניס את המדינות הערביות למגננה גדולה יותר . צריך לזכור כי באירן תמיד אומרים כי כל מתקפה עליה תגרור תגובה ראשונית כנגד מדינות המפרץ וכי הן יהיו הנפגעות הראשונות.

* הכותב הוא ראש החוג למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully