וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המסמכים יחריפו המתיחות בין אירן לסעודיה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.11.2010 / 9:12

התקשורת הערבית מסקרת בהרחבה את הלחץ שהפעילו מנהיגי מדינות ערב על ארה"ב לתקוף את מתקני הגרעין של אירן. אל-קודס אל-ערבי: "הדברים שפורסמו מסוכנים בכל קנה מידה"

הפרסומים באתר ויקיליקס, בהם נחשפת העוינות הערבית כלפי אירן, מעוררים סערה במזרח התיכון. איבתם של מנהיגי ערב הסעודית, ירדן, מצרים, קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות כלפי המשטר האירני והלחץ שהפעילו חלק מהם על ארה"ב לתקוף את מתקני הגרעין באירן, זוכים הבוקר (שני) לכותרות ראשיות באתרי החדשות הערבים באינטרנט. העיתונים הערבים, כמו יתר עיתוני הבוקר, טרם הספיקו להתייחס למסמכי ויקיליקס, שפורסמו לפני שעות ספורות.

אחד העיתונים שכן הספיק להתייחס למסמכי ויקיליקס הוא היומון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי", הידוע בקו האנטי-מערבי שהוא מוביל. במאמר המערכת שכותרתו "ערב הסעודית והדרישה לתקוף באירן", נכתב כי הפרסום רק יוביל להעמקת המתיחות בין המדינות: "איננו חושבים שאירן תשמח לשמוע על הלחץ שהפעילו (מדינות ערב – נ.י) להתקיפה ואיננו יודעים מה תהיה תגובתה. מה שאנחנו כן יודעים הוא שהדבר יביא למתיחות קשה ביחסיה עם מדינות המפרץ, ובעיקר עם ערב הסעודית".

"אנחנו מקווים לשמוע הבהרה מהממשלה בערב הסעודית בנוגע למה שפורסם במסמכים כדי לעצור את המהומה בטרם תתעצם או לפחות להפחית את סכנותיה, שכן הדברים שפורסמו במסמכים מסוכנים בכל קנה מידה ואי אפשר לשתוק לנוכח פרסומם". כותב המאמר תוקף גם את מדינות ערב אשר "נגררות", לדבריו, "אחר התכניות האמריקאיות במזרח התיכון, קובעות בחשאי את עמדותיהן, וחושבות שהן לא תתפרסמנה".

חלק מהמסמכים שנחשפו באתר ההדלפות "ויקיליקס" עוסק בלחץ שהפעילו, כאמור, מדינות ערב על ארה"ב לתקוף באירן. באחד המברקים הביע עבדאללה מלך ערב הסעודית זעם על חוסר נכונותה של ארה"ב לעצור את האירנים. עוד דווח כי שגריר ערב הסעודית בארה"ב הזכיר לגנרל האמריקאי פטריאוס את ניסיונותיו החוזרים ונשנים של המלך לשכנע את ארה"ב לתקוף את אירן ובכך לשים סוף לתכניתה הגרעינית. "הוא אמר לכם לערוף את ראשו של הנחש", אמר בהתייחסו לדברי עבדאללה.

בנוסף מדווחים המסמכים ב"ויקיליקס" כי גם מלך בחריין קרא לאמריקאים בנובמבר 2009 "לעצור את הגרעין האירני". גם יורש העצר של אבו דאבי ייעץ לאמריקאים להפעיל צבא יבשה נגד אירן, ואילו אמיר קטאר אמר לאמריקאים שאסור להאמין לאף מילה שלהם. חבר הפרלמנט הירדני זיד א-רפאעי, שכיהן בעבר כראש ממשלת ירדן, צוטט במסמכים באמרו כי הסכנה שקיימת אם העולם יאפשר לאירן להמשיך בפרויקט הגרעין שלה גדולה מהסכנה שקיימת אם העולם ינסה לעצור אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully