וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרת אילוף

יניב אסם

30.11.2010 / 11:00

הפעם המאלף יניב אסם, מכלביית אפיקים, מסביר לכם מה עושים כשהכלב שלכם נושך אתכם והכי חשוב - איך בוחרים מאלף מקצועי?

שלום, יש לי גולדן בן 7 חודשים. כאשר אני מגיש לו מזון אני יכול להזיז את המזון ואף לשחק עם המזון והכלב לא מגיב, אך כשהוא מסתובב חופשי בישוב ומוצא מזון הוא נוהם עלי ואף נושך אותי כשאני מנסה לגעת בו. מה לעשות?

ראשית אני שמח לבשר לך כי הכלב נמצא עדיין בגיל שבו אפשר לטפל בבעיה, להלן דרך הטיפול המוצעת :

א. המשך לגעת בכלי האוכל שלו, האכל את הכלב מהיד כאשר היד הפוכה ותן לו לאכול בין אצבעותייך, הזז את ידך בתוך כלי האוכל וצור אדישות מרבית לידך הנעה בתוך כלי האוכל של כלבך.

ב. צא לטיולים בחצר הישוב כאשר אתה אוחז בכלב ברצועה ובקולר המחליק על צווארו. משיכה בקולר – קרי תיקון - צריכה להתבצע ברגע שהכלב יכניס לפה שקית ניילון או כל אוכל אחר. המשיכה חייבת להיות מתוזמנת נכון כדי שהכלב יבין את הקשר בין המעשה שלו למשיכה שלך.


ג. קח משחק יחסית גדול שהכלב יאהב להכניסו לפיו, טבול את המשחק ברוטב בשרי והושב את הכלב לידך או מולך. הגש לו את המשחק ולאחר מספר שניות שהוא אוחז במשחק בפיו דרוש ממנו לוותר על המשחק תוך שאתה אומר לו 'לתת' ובמקביל מושך ברצועה. הרפה במהירות, המתן 2 שניות ושחרר אותו. חזור על פעולה זאת מספר פעמים. תרגיל זהה ניתן לבצע גם עם סמרטוט ריחני.

ד. הקפד לקרוא את שפת הגוף של הכלב. במידה והתרגילים לא מובילים למקום הנכון, הפסק.
אני תמיד ממליץ להזמין לשיעור אחד איש מקצוע שיאבחן את הכלב ויקבע את מצבו לפני תחילת הטיפול.

אני מציע לך ליצור קשר עם כלביית אפיקים ולקבל המלצה למאלף באזור המגורים שלך. חשוב מאוד! כשמדובר בנשיכות בזמן אוכל יש לטפל בזהירות ובביטחון רב.

אילוסטרציה. ShutterStock
חמוד, אבל נשכן. רטריבר/ShutterStock

יש לי גורה מעורבת. היא התרגלה למילה 'אסור' ו'לא' והיא עושה מה שבא לה. כמו לאכול רהיטים, נעליים, לכלוך, וכמעט כל דבר בחוץ. הכי גרוע זה שהיא גם נושכת אותנו. ניסיתי את ההשפרצות עם המים ואת העונש בחדר נפרד וכלום לא עוזר.

גורתך בת ה-3 חודשים הינה גורה טובה ומתוקה המתנהגת ממש כמו גורים אחרים בגילה. אני ממליץ לנסות את הכרוניקה הבאה:

א. צרו מקום בו הכלבה תרגיש בטוחה, למשל פינה במסדרון או תא חינוך. האכילו אותה במקום זה והביאו לה משחקים. הקפידו שהכלבה תאהב להיות במקום וזאת על ידי תגמול בכל פעם שמביאים אותה לשם.

ב. קחו את הגורה ברצועה החוצה ופרגנו לה על כל דבר טוב שתעשה.

ג. אחרי שבילתה בחוץ והשתחררה מעט, הכניסו אותה לבית ואפשרו לה להסתובב בבית כאשר הרצועה קשורה אליה והמתינו לשגיאות שתעשה.

ד. משכו ברצועה ואמרו 'פוי' בכל פעם שהיא נוגעת ברהיט, שטיח או מזרון. כאשר היא מפסיקה, סיפרו עד 5 והראו לה משחק שמותר לה לשחק בו.
ה. לאחר פרק זמן של חינוך החזירו אותה למקומה וחיזרו לעסוק בעיסוקיכם.

הקפידו להוציא אותה הרבה ובזמנים קבועים ולא בעקבות בכי או תחנונים. טיילו איתה בחוץ וקיבעו לה מסלול הליכה לא ארוך, אך בהחלט משחרר לחצים ובהחזרתה הביתה הקפידו לתקן כל טעות שתעשה.

אני מציע בחום להסתייע בתא חינוך שכן הוא אמין, בטוח והשימוש בו אפשרי וחוסך נזקים. הזמינו מאלף לפגישה אחת שייתן לכם כלים להבנת ההתניות, החיזוקים והתיקונים שכלבתכם הצעירה צריכה.

כלב דוברמן. ShutterStock
חכם או חיה?/ShutterStock

יש לי דוברמן בן 4. הוא לא מאולף, לא ממושמע ולא חכם במיוחד. הוא קורע כל מה שיש בדרכו, עושה את צרכיו בכל מקום ומביא פגרים לחצר. הבאתי מאלפת, אך דרוש תרגול ואני לא מצליח להשתלט עליו! הוא עם כוח ענק.

על הכלב שלך אפשר לכתוב ספר, ובגיל 4 הכלב כבר מעוצב. הכלב צריך אילוף, אך בעיקר ארגון שכן אתם חייבים לשמור עליו ולטפל בכל הבעיות ביחד.

במקרה שלכם אני מציע לקנות לכלב שרשרת ולחבר אותה למקום חזק, לשים לכלב קולר עור חזק ואמין ולסדר לכלב מלונה באזור מוצל ומוגן מהגשם והרוח. כדאי גם להזמין אליכם מאלף עם ניסיון מוכח.

באופן עקרוני, התהליך שהכלב צריך לעבור צריך לכלול את השלבים הבאים:

יש לעבוד עם הכלב כחצי שעה ביום ולהוציא אותו לטיול ארוך עם אופניים פעם ביום; אסור לכלב להסתובב חופשי וחייבים לשבור את הלופ שאתם וכלבכם נמצאים בו; על המאלף להביא את הכלב למצב של יציבות ולבהיר לכם כיצד לצאת איתו לטיול ואיך לקשור אותו במינימום סיכון לכלב; המאלף גם צריך להסביר לכם איך להאכיל את הכלב, באיזה מזון, שכן יש חשיבות להאכילו באופן מסודר.

יש להימנע ממזון חי המביא זבובים לחצר ולהקפיד על מזון איכותי עם נעכלות גבוהה שיאפשר פחות צרכים בסביבתו. צריך לזכור, כי כלב שייצא מספר רב של פעמים ביום עם רצועה, יעבור סדרת אילוף ויקבל אהבה ומשמעת יהפוך להיות לתועלת. כרגע נראה לי שגם אתם וגם הכלב סובלים.

לסיום הדוברמן הוא כלב מקסים וחכם, אך כאשר מתסכלים אותו הוא הופך להיות נבחן ומעיק. עזרו לעצמכם והזמינו אליכם לפגישה נוספת איש מקצוע מוכח.

טיפים לבחירת מאלף:

לאלו הקוראים את כתובותיי ושואלים כיצד ניתן להזמין ולדעת מי הוא מאלף טוב אמליץ:

א. היוועצו בווטרינר שלכם.
ב. בדקו שהמאלף עובד באופן מסודר ושייך לגוף שעומד מאחוריו.
ג. בקשו רישיון לעסוק בתחום.
ד. בקשו לראות אם הוא עובד כחוק.
ה. בקשו לדעת אם אתם כלולים בביטוח שלו.
ו. בקשו בגמר אילוף לקבל חשבונית מסודרת המעידה שהנ"ל עובד כחוק.

זכרו כי המאלף נוגע בציפור הנפש שלכם, הוא מדבר ומחנך אתכם ואת כלבכם, ואל תאפשרו למאלפים ללא אישור עבודה וביטוח לעבוד אצלכם בחצר. בהצלחה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully