וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתקן השהייה - מענה הומני למסתננים"

28.11.2010 / 13:02

הממשלה אישרה את תכנית מתקן השהייה לפליטים בדרום הארץ. בישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "עלינו לעצור את הכניסה ההמונית של מסתננים, בגלל השלכות קשות מאוד לחברה הישראלית"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכה: יאיר דניאל)

הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את תכנית מתקן השהייה לפליטים בדרום הארץ.המרכז יוגדר כמרכז "פתוח" ויספק למסתננים צרכים בסיסיים, בהם: מקומות לינה, מזון, שתייה וצרכי בריאות. בנייתו תחל תוך שישה חודשים. המתקן נועד למסתננים שנכנסו לישראל שלא כחוק ואשר לא ניתן להרחיקם למדינת מוצאם בשלב זה. מטרתו היא להפחית משמעותית את התמריץ הכלכלי בהגעה שלהם לישראל.השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' הצביע נגד התוכנית מתקן ואמר כי "אני לא מכיר מה זה מתקן פתוח. אני ממליץ להשקיע באכיפה, בחקיקה, בנייה מידית של המכשול ובהצבת פלוגות מג"ב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "אנחנו חייבים לעצור את גל ההסתננויות לישראל. איננו מתכוונים לעצור פליטי חרב, אך עלינו לעצור את הכניסה ההמונית של מסתננים, בגלל השלכות קשות מאוד לחברה הישראלית. הממשלה הזו בניגוד לממשלות קודמות עושה זאת".

עוד אמר נתניהו כי "התחלנו להקים את המכשול בדרום אנחנו הולכים להטיל קנסות על המעסיקים ואנו חייבים לתת לבעיה מענה הומני, עד הוצאתם מהארץ במתקני השהייה. במקביל יש פעולה במישור הבינלאומי במטרה לאפשר את החזרתם לארצות מוצאם או למדינות ביניים. זו תכנית לאומית משולבת שאמורה לשנות את הכיוון של כניסה המונית לתחומי ישראל".

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי "מדובר בהכרח בל יגונה. אם ישראל רוצה לשמור על עצמה, עליה לבלום את ההגירה שיכולה להתפתח למיליוני מסתננים". שטייניץ אמר כי "אפשר לעשות זאת בשתי דרכים: באמצעות מכשול, ולהפוך את הכניסה לישראל לפחות אטרקטיבית. אנו מחויבים לעשות את שני המהלכים יחד ואנחנו לומדים ממדינות אחרות שהצליחו להקטין את ההגירה אליהן. אם מי שמגיע מקבל פרס וזוכה לאפשרות לעבודה ופרנסה טובות יותר מבארץ מוצאו שום גדר לא תעזור, לכן צריך גם להקשות את המעבר וגם להגיד שאין פרס בצד השני ומי שעובר יהיה במתקן שהייה".

שר המדע דניאל הרשקוביץ אמר כי "אנחנו הולכים על פתרון מקובל מאוד בהרבה מדינות באירופה שמתמודדות עם אלפי מסתננים. בשל ההומניות במקום להחזיר אותם, יחזיקו אותם במחנה שהייה, ובאותו זמן בודקים לגבי מיעוטם את הזכאות להיות מוגדרים כפליטים".

התוכנית מעוררת התנגדות

התכנית להקמת מתקן השהייה הפתוח עוררה התנגדות בקרב גורמים שונים בחברה. בכירים בשב"ס לשעבר לצד ארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת על היוזמה. שלמה טוויזר, מי שעמד בעבר בראש כלא באר שבע, סבור כי ריכוז הפליטים בנקודה אחת היא פתח לצרות. "מספיקה שביתת רעב מאורגנת אחת בתוך כתלי המחנה שתעורר את דעת הקהל והביקורת הבינלאומית לרעתנו, ביקורת שתאשים את ישראל בהקמת מחנות ריכוז". טוויזר ממליץ לפזר את הפליטים במקומות שונים במדינה, "במטרה לתת להם טיפול נכון יותר וכדי למנוע מצב של ריכוזיות ואי שליטה".

סיגל רוזן, רכזת פעילות ציבורית במוקד סיוע לעובדים זרים אמרה כי מדובר בניסיון התעמרות נוסף של רשויות המדינה בפליטים, בניסיון למנוע הגעתם של נוספים. "מקבלי ההחלטות במדינה מסרבים להבין שפליטים הנמלטים על חייהם לא יפסיקו להגיע רק משום שהתנאים בישראל הורעו", אמרה רוזן, "קיים חשש גדול שיקרו במחנה ההזוי הזה זוועות ידועות ממחנות פליטים אחרים בעולם ובאפריקה בפרט כמו מקרי אונס, ביזה, ואלימות".

לדברי עו"ד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, "משמעות ההחלטה בפועל, היא הקמת מחנה פליטים, שאינו אלא גטו, להחזקה כפויה ובלתי מוגבלת בזמן של מבקשי מקלט ושל ילדים. כבר עכשיו מוחזקים מבקשי מקלט וילדים במעצר בכלא 'סהרונים' בתנאים בלתי הולמים, מבלי שהתקשורת מורשית להיכנס ולתעד את תנאי המעצר שלהם. מדינה שנושאת את זכר השואה אינה יכולה לנהוג כך במבקשי מקלט".

עדכון ראשון: 10:46

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully