וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסודות של הדיפלומטיה

בועז ביסמוט

28.11.2010 / 7:06

אם הפרסום בעיתון "אל?חיאת", שנחשב לרציני, נכון ואתר ההדלפות ויקיליקס צפוי לחשוף היום לעולם, בין היתר, שוושינגטון העניקה סיוע צבאי לארגון ה?PKK הכורדי, המוגדר על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי ונאט"ו כארגון טרור, אפשר להבין עד כמה חמורות ומרחיקות לכת צפויות להיות ההשלכות של פרסום מיליוני מברקים מביכים באתר של ג'וליאן אסנג'.

החשיפה החדשה - אחרי אלה הקשורות בלחימה בעיראק ובאפגניסטן - היא חסרת תקדים בהיקפה. היא אולי לא תביא סדר עולמי חדש, אבל תגרום בהחלט לאי סדר ברמה הבינלאומית, הלאומית ואפילו האישית במדינות מסוימות ובמקרים מסוימים. לא פלא שמזכירת המדינה הילארי קלינטון בילתה את סוף השבוע בשיחות עם מנהיגים ושרי חוץ בבירות שונות, בהן בייג'ין, ריאד, קאבול, פאריס, מוסקבה ולונדון. מה זה חשבון טלפון מנופח של מחלקת המדינה לעומת מזעור נזקים של המעצמה הגדולה בעולם, שצפויה להסמיק מבושה ולגרור את בעלות בריתה יחד עימה למיטה?

אחריות לאומית

בדיוק כמו במיתולוגיה היוונית שבה ביקש אפימתאוס מפנדורה לא לפתוח את התיבה לעולם, כך גם אמש פנתה ממשלת הוד מלכותה בצעד מאוד נדיר לעורכי העיתונים בבריטניה ודרשה מהם לגלות אחריות לאומית ושיקול דעת לפני שהם מפרסמים לקט מהמברקים המסווגים המודלפים. ויקיליקס מכין לנו סוג חדש של צ'רנוביל מדיני או, אם תרצו, דליפה רשת?אקטיבית.

במשך ארבע שנים, כראש נציגות של ישראל במאוריטניה, חלק מעבודתי היה לקרוא ולשלוח מברקים, חלקם מסווגים. במברקים בצינור הדיפלומטי אפשר בין היתר לתאר פגישות עם ראשי מדינה, שרי חוץ ושרים בכירים, אבל גם הערכות ופרשנויות והבעת דעה על האישיות שבנידון; חשיפת מקורות (לא בהכרח מרגלים, אלא סתם אנשי קשר במדינות בעייתיות), חשיפת שחיתויות עם אישים שעימם חולקים אינטרסים ועוצמים עין, הפעלת ארגונים כשרים למטרות לא תמיד טהורות או קדושות למען המדינה או חשיפת יחסים עכורים בין שר זה או אחר לבין נשיא או ראש ממשלה. בקיצור, הרבה מאוד מברקים שלא סתם קיבלו רמת סיווג סודי.

העיתון הרוסי החשוב "קומרסנט" מזהיר את האמריקנים מפני סכסוך קשה הצפוי בין וושינגטון לבין מוסקבה בעקבות הפרסום הקרוב. כנראה שהוא כבר יודע כי דיפלומטים אמריקנים דיווחו הביתה את דעתם על מנהיגים רוסים באופן לא מחמיא. אמריקה הולכת להסתבך ביג טיים עם חצי עולם. יכול מאוד להיות שאובאמה עלול להזדקק בקרוב מאוד שוב לתפרים.

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיליקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully