וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המארח של היום עלול להיות הפליט של מחר

אוסקר אוליביה

28.11.2010 / 7:30

הממשלה תדון הבוקר בהקמת מתקן כליאה לפליטים מאפריקה. אוסקר אולביה, פליט מקונגו, סבור שהממשלה מנסה לדחוף את הפליטים לפשע ובכך להצדיק את דעתה האמיתית עליהם

"נשים את המסתננים במחנות שם יוכלו לקבל מזון וטיפול רפואי, כמו באירופה", ככה מספרת ממשלת נתניהו לציבור הישראלי.

אני לא יודע איזה מחנות ראו אנשי ממשלתו של נתניהו באירופה, אבל אני יודע שאמנת הפליטים של האו"ם מאפשרת למדינות שחתמו עליה, ביניהן כל מדינות אירופה, להחזיק מבקשי מקלט במעצר רק לתקופה הקצרה ביותר, ההכרחית לזיהויים ולבדיקה שאינם מהווים סכנה לציבור. למיטב ידיעתי, אין אף מדינה אירופית שמחזיקה במחנות מעצר פליטים מאריתריאה ודרפור לתקופה ארוכה ולא ידועה כפי שממשלת נתניהו תיאלץ לעשות.

אפילו אותה מדינה אירופית שבעבר החזיקה אנשים במחנות מעצר והתייחסה אליהם כנחותים מבחינה גזעית, מארחת עתה בשטחה יותר מחצי מליון פליטים לאחר שהכירה בהם ככאלו, ומעניקה להם את הזכויות שמבטיחה לאותם פליטים האמנה. בשנה אחת, כל אחת ממדינות אירופה הכירה ביותר פליטים מאשר הפליטים בהם הכירה מדינת ישראל מאז היווסדה.

הסיבה להקמת מחנה המעצר הענק לפליטים, היא לטענת הממשלה, הרצון לגרום להם לאבד את התשוקה העזה להמשיך ולהגיע לכאן. הממשלה מאמינה שייתכן ומחנה המעצר אף יגרום להם לנסות ולצאת מכאן.

נמלטים על חייהם

הבעיה המרכזית היא שנתניהו ומומחי ההגירה שלו מסרבים להכיר בעובדה שרוב ה"מסתננים" אינם מגיעים הנה רק על מנת להרוויח עוד כמה דולרים בחודש. הם נמלטים על חייהם. כשאדם נמלט על חייו, מחנה אוהלים על גבול ישראל בו יוכל לקבל מזון וטיפול רפואי, עדיין אטרקטיבי בעיניו, בהשוואה לחיי העבד שהיו מנת חלקו בשירות הצבאי והלאומי ללא תאריך שחרור באריתריאה, או בהשוואה לסכנת המוות האיום בידי הג'נג'וויד בדרפור.

פליטים אלו נכנסים למדינת ישראל באותה דרך בה נכנסו אליה פליטים מאז ימי התנ"ך, ללא אשרות. האשמת הפליטים בכניסה למדינה ללא אשרה כחוק אינה צודקת. מאחר ואין חוק המגביל מספרם של פליטים, האשמתם במספרם הגדל אינה צודקת שבעתיים. מיליון פליטים בסוריה עדיין מכונים "פליטים" וכך גם חצי מיליון פליטים בגרמניה, למרות מספרם.

נושא הפליטים הפך לאחרונה כאמצעי להוכחת נאמנות למדינה. זה אופנתי עכשיו להאשים את הפליטים בכל הרעות החולות של החברה הישראלית. נושא הפליטים משמש לקידום אג'נדות פוליטיות ולהסתרת מחדלי הממשלה בעמידה בהבטחותיה.

כבר נאמר שהפליטים הם המביאים את הסמים למדינה, שהפליטים נוהגים באלימות, מעלים את רמת הפשיעה. ישנם אנשים שנזכרו שהפליטים הם שמביאים לכאן את כל המחלות האקזוטיות.

הממשלה דוחפת את הפליטים לפשע

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם לאחרונה דו"ח שמבוסס על נתונים סטטיסטיים של משטרת ישראל. על פי דו"ח זה, לפליטים אין כל תרומה לעלייה ברמת הפשיעה וממילא, רמת הפשיעה כלל לא עלתה. נהפוך הוא, הדו"ח מוכיח במספרים שהפליטים הרבה פחות מעורבים מישראלים בפשיעה. דו"ח חשוב ומדויק זה, לא קיבל את תשומת לב הציבור הישראלי כמו שקיבלו האשמות השרים והרבנים, המבססים את דבריהם על שמועות וגזענות.

בימים אלו, כששר הפנים הכריז שמעסיקי הפליטים ייענשו, אחד אחרי השני, הפליטים מאבדים את מקומות עבודתם. בימים אלו, כשרבנים בדרום תל אביב ובבני ברק מצווים על מאמיניהם להפסיק להשכיר דירות לפליטים, אחד אחרי השני, הפליטים מאבדים את קורת גגם. ואני עדיין מאמין שרבנים מפיצים רק אהבה וחמלה סביבם.

נראה שממשלת ישראל עושה כמיטב יכולתה על מנת לדחוף את הפליטים לפינת הפשע, אותה פינה אשר שם היה מקומם מלכתחילה, לדעת הממשלה. אולי הממשלה סבורה שכך יהיה קל יותר לציבור הישראלי לעכל את הרעיון הנורא של כליאת פליטים במחנות. רק יוזמות הומניות ויצירתיות כאלה המיושמות באירופה יכולות להוות פיתרון. לבטח לא הוספת כאב על כאבם של הפליטים. מן הראוי לזכור שהמארח של היום עלול להיות הפליט של מחר.

*הכותב הוא פליט מקונגו שהגיע לישראל לפני 13 שנה וחי כיום בדרום תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully