וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכרת מהעבר: רופא אוסף מכתבים שעברו חיטוי

אריאל נוי

27.11.2010 / 11:19

ביתו של ד"ר הדי מגדרה עמוס במכתבים מכל העולם. לא מדובר חס וחלילה במעטפות כסף אלא במכתבים שעברו חיטוי שאותם הוא אוסף. "מעטפות היו זוכות לחותם מיוחד שכיום מהווה פריט יקר ערך"

לד"ר פייבל הדי (54) יש תחביב יוצא דופן – הוא אוסף מכתבים שעברו חיטוי. "במשך 600 שנה עסקה האנושות בנושא החיטוי זו הייתה דרך להתמודד עם מחלות. אחת מהדרכים לאבחן את זה הייתה מכתבים שעברו חיטוי וכך הפכתי מאספן בולים מושבע לאספן מכתבים שעברו חיטוי בכל העולם" סיפר הדי לוואלה! חדשות.

לד"ר הדי, מנהל מחוז הדרום של קופת חולים מאוחדת מגדרה, חדר שלם עמוס במכתבים שעברו חיטוי. הוא מספר כי השיגעון לאסוף בולים ומכתבים החל אצלו מגיל 8. "זה עובר במשפחה שלנו זה בגנים בדם, אבא שלי אסף בולים והציג אותם, אני אוסף ועכשיו גם הבת שלי שהיא בת 15 ויש לה אוסף מכובד מאד. אני מאד גאה שיש לי דור המשך לבולים למרות שאני אוסף משהו בתחום מכתבים " אמר ד"ר פייבל.

בגיל 23 במהלך לימודי הרפואה חל שינוי בתחום ההתעניינות שלו כאשר קיבל לידיו מכתב נדיר עם בול עתיק. " התברר לי שזה המכתב הראשון בעולם שידוע שעבר חיטוי בשנת 1459 באיטליה. בשלב הזה התחלתי לחקור והגעתי לממצאים מעניינים כמו שהיו מדינות שהקפידו על חיטוי דואר ועוד כבר בשנות 1400, 1600" סיפר בהתלהבות.

"לפני מאות שנים לא ידעו כמובן על הגורמים למחלות, אך סברו שיש משהו רע באוויר שעלול להיות מופץ בין היתר על ידי דברי דואר שהגיעו ממקומות שונים בעולם. אחת השיטות לחיטוי דברי דואר היתה לשים אותם בהסגר ולחטא אותם, נוהג שהיה שריר וקיים גם במאה שעברה . היו נוהגים לחורר מעטפות, לטבול אותן בחומץ ובעיקר לגהץ אותן, כדי להמית את הרוע. מעטפות כאלה היו זוכות לחותם מיוחד שכיום הוא מהווה פריט יקר ערך בכל אוסף בולאי מכובד. הפעמים האחרונות שבהן חיטאו מכתבים בתקופתנו היו ב-1964 ביפן שם חיטאו מעטפות של חולי שחפת וב-1972 בגרמניה, שם חיטאו מעטפות של חשוד כנשא מחלת האבעבועות השחורות" מסביר ד"ר פייבל. בנוסף בארצות הברית חיטאו מעטפות דואר לאחר התקפת הטרור על מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 ושיגור מעטפות שהכילו חיידקי אנתרקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully