וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החורף אינו מגיע והחקלאים טובעים בבוץ

רמי שני

27.11.2010 / 7:21

מזג האוויר החם שעדיין שורר באזורנו והיעדר הגשמים גורמים לנזקים גדולים לענף החקלאות. חוסר הגשם גם עלול לגרום למחסור בחיטה ובכך להביא לעלייה במחירי מוצרי הקמח

בעיניים מודאגות, עושים חקלאים רבים בישראל את דרכם משטחי הגידולים והחממות אל משרדי התפעול. שם, בין יומני שתילה וזריעה, דפי הדרכה ותעודות משלוח, מסתתרת המעטפה עם פוליסת הביטוח. את הפוליסה הזאת, שולפים המגדלים בידיים רועדות, כי היא זו שמפרידה בין הפסד לבין רווח. בימים האלה הפוליסה חשובה ביותר, לאור הנזקים ליבולים בשל מזג האוויר החם. נתוני הקרן לנזקי טבע (קנ"ט), מצביעים על נזקים כמעט בכל הענפים הצמחיים.

מגדלי הרימונים למשל, העבירו לקנ"ט בתקופה האחרונה לא פחות מ-700 הודעות על נזקים שהתגלו במטעי הפרי: "על פי ההערכה ראשונית, כ 60% מכלל שטח גידול הרימונים נפגע בגלל מזג האוויר ולפחות 50% מהיקף שטח הגידול של תפוחי העץ, כלומר כעשרת אלפים דונמים", הסביר אורון בית אור, מנהל אזור הדרום של הקרן. במשרדו שבקיבוץ נגבה, הצטברו הודעות של מגדלי אפרסמון, אבטיחים ומלונים, עגבניות, ענבים ועוד: "לפחות 13 זנים שונים של פרי הדר, ניזוק בהיקפים גדולים" אמר בית-אור, "הרשימה כוללת זני תפוזים, פומלה, אשכוליות ועוד".

על פי נתוני החברה, רק ברבעון השלישי של השנה (חודשים יולי-ספטמבר), דיווחו החקלאים על נזקי חום בהיקף של פי 15 מסך כלל הנזקים במאפיינים דומים, שנגרמו בשנת 2009. על פי ריכוז נתוני קנ"ט, מדובר ב כ-1,700 הודעות על נזקי חום. בסה"כ שילמה החברה למגדלים השונים כ – 23 מיליון שקלים לעומת כ – 1.5 מיליון שקלים בלבד ששולמו על נזקי החום בכל שנת 2009. נזקים אלו, נוספים לנזקים שנגרמו לפירות בעונת הקיץ החמה, בעיקר בגליל וברמת הגולן וכן לגידולי ירקות בשטחים רבים ברחבי הארץ.

בקנ"ט אומרים, ששוב הוכח כי השינויים האקלימיים המתרחשים בכל העולם גורמים לתופעות טבע המשפיעות ישירות על החקלאים: "מדובר בתופעות, אותן לא ניתן לחזות מראש ונגדן כמעט ולא ניתן להתגונן" אמר מנכ"ל הקרן, דודי גינזבורג, "אם בעבר היינו עדים לתופעות של מזג אוויר קיצוני ולא יציב בחודשי החורף, הרי שבשנה האחרונה הדבר בא לידי ביטוי גם בתקופת הקיץ" אומר גינזבורג.

הציפורים גורמות לנזק של מאות אלפי שקלים

מזג האוויר החם והעדר הגשם גורמים לנזק נוסף לשדות החקלאות הנאמד במאות אלפי שקלים לגידולי השדה שנזרעים בעונה זו כגון גזר וצנונית. בחודשים אלו, מגיעות לשדות אלפי ציפורים, האוכלות את העלים הנובטים של הגידולים. בשנים בהן יש גשם, המעלה נביטה ירוקה, ניזונות הציפורים מצמחי הבר הנובטים בשפע רב. בהעדר גשם, אין נביטה חדשה כמעט.

הציפורים פונות בשל כך אל השדות, המושקים באופן מלאכותי באמצעות ממטרות, טפטפות או מכונות השקיה. הנביטה בשדות אלו היא בעיצומה והציפורים מוצאים בהם את מזונן. בקרן לנזקי טבע אומרים, כי מדובר בתופעה מוכרת בחודשי תחילת החורף (נובמבר ודצמבר). אלא שהשנה בהעדר גשמים, הנזק הוא גדול במידה ניכרת. על פי ההערכה, מדובר במאות דונמים של מזרעי סתיו וחורף. בתקופה הקרובה, צפוי נזק נוסף מציפורים נודדות. להקות ציפורים גדולות, פושטות על שדות העומדים בפני איסוף היבול, כמו תפוחי אדמה, בטטות וכדומה, חופרות באדמה ומוציאות את הירקות החוצה.

נזק נוסף, שטרם ניתן לאמוד אותו הוא לשדות הפלחה. במקומות רבים, אמורים החקלאים להתחיל את זריעת התבואות. אי ירידת הגשמים משפיעה במידה ניכרת על היקפי השטחים שאותם יזרעו המגדלים. התוצאה עלולה להיות מיעוט שטחים, ירידה בכמויות היבולים ואספקה קטנה מאוד של חיטה מקומית לתעשיית הקמח. הדבר יגרור יבוא של חיטה יקרה וישפיע על מחירי המוצרים העשויים ממנה כמו לחם ותעשיות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully