וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת הפרקליטים נמשכת - הפושעים מרוצים

גלעד גרוסמן

26.11.2010 / 6:00

שביתת הפרקליטים עובדי המדינה מטלטלת את מערכת המשפט כבר כמעט שבועיים. מלבד העומס הרב שנוצר, מביאה השביתה לשחרור עבריינים ועלולה לתקוע רפורמות חברתיות וכלכליות שנידונות בבג"ץ

שביתת הפרקליטים עובדי המדינה, שנמשכת מזה כשבוע וחצי, לא מצליחה לחדור לתודעה הציבורית, שטרודה בעיקר בפרשת בר לב. אך רק מעטים יודעים שללא סיום לשביתה לא תסתיים גם הפרשה, לאחר שארגון פרקליטי המדינה הבהיר לפרקליטי מח"ש שלא לטפל בשום צורה בתיק. משמעות הדבר היא שלא ניתן להסיק מסקנות סופיות בתיק ולהחליט האם להגיש כתב אישום או לסיים את החקירה.

תיק בר לב הוא רק אחד מעשרות תיקים שיש חשש שהטיפול בהם יתעכב, ובמערכת המשפט כבר נשמעים יותר ויותר קולות מודאגים, בהם גם קולה של נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש. "השביתה יצרה עומס בלתי נסבל על יומני השופטים ויומני בית המשפט – שנקבעים, בבית המשפט העליון למשל, כשנה מראש. המערכת כולה צריכה להיערך מחדש ללא יכולת לצפות מתי תסתיים השביתה", אמרה ביניש, וקראה "לכל הגורמים הרלוונטיים להתייחס לנזק הנגרם לציבור כולו ולמערכת בתי המשפט, ולקדם את נושא סיום השביתה בדרך ראויה ובהקדם האפשרי".

ביום שלישי, לאחר נתק של למעלה משבוע, נפגשו נציגי ארגון הפרקליטים עובדי המדינה עם נציגי האוצר, בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, בניסיון להביא לסיומה של השביתה. האוצר הציע לפרקליטים תוספת של חמישה אחוזים למשכורת בתנאי שיוותרו על ימי חופשה, וכן תוספות שונות של תקנים. אולם, הפרקליטים טוענים כי משמעות תוספת השכר היא אחוז אחד בלבד, וכי למעשה באוצר ניסה לפגוע במעמדם המיוחד של הפרקליטים, שעוגן בשורה של בוררויות והסכמים. "הציעו לנו סוכריה מורעלת", אמרה גורם בארגון.

הוועד הארצי של הפרקליטים דחה את ההצעה, וכרגע אין מועד לסיומה של השביתה. "הפרקליטים יודעים שהשביתה תהיה ארוכה והם ערוכים לכך", אמר עו"ד רועי פרי, אף הוא חבר בוועד הפרקליטים הארצי. "ננשוך שפתיים, אבל אנחנו בטוחים בצדקת דרכנו, זכינו לסולידריות רבה מהשטח ונמשיך קדימה".

עבריינים שוחררו למעצר בית

בשלב זה מופיעים הפרקליטים רק בעבירות של פשע חמור. עקב כך נדחו חלק מהדיונים, אחרים התקיימו ללא נציג מהפרקליטות ובחלק מהמקרים שוחררו אסירים ועצירים. כך לדוגמה, שוחררו למעצר בית "חיילים" של משפחת קראג'ה החשודים בסחיטה וכן נאשם בתיק נשק. במקרה אחר בוטלה בקשת הפרקליטות לקבלת צו פיקוח על גבר שהורשע בכך שחיבק ילדה בת שש בניגוד לרצונה ולאחר מכן צבט בישבנה של אחת השוטרות שהשגיחו עליו.

"אנחנו מטילים את כל האחריות למה שקורה ואת הפגיעה בביטחון האישי של אזרחי מדינת ישראל על כתפי האוצר בלבד", אומר עו"ד פרי. "לא ייתכן שמחד משרד האוצר עושה קולות של משא ומתן, ומאידך מטרתו לפגוע בכל הזכויות שהושגו לפני שנים לפרקליטות".

להעדרם של הפרקליטים בדיונים יש השלכה לא רק על עבריינים, אלא גם על תיקים בעלי משמעות כלכלית וחברתית רבה הנידונים בבג"ץ. עד כה התקיימו מרבית הדיונים ללא הפרקליטות, אולם הפרקליטים מבהירים שהקושי האמיתי טמון בתיקים שטרם הוגשה לגביהם תגובה בכתב. כך למשל מאיימת השביתה על הגשת תגובות המדינה לעתירות נגד הפחתת דמי הקישוריות ובנושא הטבות מס ליישובים שונים.

"מתבצרים בעמדתם ללא הצדקה"

במשרד האוצר דוחים את ההאשמות. "על אף מאמצי המדינה לצאת מהמבוי הסתום עם הפרקליטים ועל אף ניסיונות המדינה לבוא לקראתם במסגרת ההצעה שהוגשה להם אתמול על דעת יו"ר ההסתדרות, החליטו הפרקליטים לדחות את ההצעה, להתבצר בעמדתם ולהמשיך בשביתה, ללא הצדקה", נמסר בתגובת האוצר.

"בהתנהלותם זו, מוכיחים הפרקליטים כי אין להם רצון אמיתי להגיע לפתרון ולהפסיק את הנזק הנגרם על ידם לציבור. נראה כי השביתה הפכה למטרה בידיהם ואינה משמשת עוד ככלי לשיפור מעמדם ותנאי העסקתם". באוצר טוענים עוד, כי הפרקליטים נהנים משכר גבוה ביחס לנהוג בשירות המדינה, וכן מתנאי העסקה ייחודיים ומועדפים, כגון אפשרויות קידום מהיר ואוטומטי, 25 ימי חופשה בשנה ואפשרות לעבודה מהבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully