וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 מיליון שקלים הוקצו לעידוד המיחזור

אריאל נוי

25.11.2010 / 13:04

המשרד להגנת הסביבה מנסה לעודד את הרשויות המקומיות למחזר ולסנן את הפסולת בשטחן. ההערכה היא כי המהלך יגרום לתרומה של בין חצי מיליארד למיליארד שקל לתל"ג המדינה

מהפכה בתחום המיחזור בישראל: המשרד להגנת הסביבה אישר אמש (רביעי) הקצאה של 300 מיליון שקלים לרשויות המקומיות וליזמים פרטיים בכדי לתמוך בהקמת מפעלי מיחזור והפקת אנרגיה נקיה מפסולת. תוכנית הסיוע תאפשר שילובם של כחצי מיליון תושבים בתהליך הפרדת הפסולת ומחזור של כ – 150,000 טון פסולת ביתית בשנה.

200 מיליון שקלים מתוך הסכום הוקצו לסיוע בהקמת מתקנים לטיפול ומיחזור פסולת ולעידוד הקמת אמצעים חלופיים להטמנת פסולת אורגנית. 100 מיליון שקלים נוספים ניתנו לסיוע בהקמת תחנות מיון והפרדת פסולת עירונית. תמיכה זו הינה חלק מתוכנית סיוע מקיפה להפרדת פסולת, המסתכמת בחצי מיליארד שקלים בשנה הקרובה.

פוטנציאל התועלות הכלכליות בהפיכת הפסולת ממטרד למשאב הוא עצום: רווח של כ-380 מיליון שקלים בשנה צפוי מניצול חומרי הגלם הממוחזרים, הפחתה של 6 מיליון טון פחמן מפליטת גזי החממה, 875 מיליון קילו-וואט חשמל לשעה יופקו מביו-גז ובין 5 ל-10 אלף משרות חדשות יתווספו לשוק. בסך הכל צפויה תרומה לתוצר המקומי הגולמי השנתי הנעה בין חצי מיליארד למיליארד שקלים.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן אמר כי "הסיוע הכספי האדיר יאיץ את הקמתה של התשתית הנדרשת לצורך יישום מהפכת המיחזור והפרדת הפסולת. התשתית תסייע באספקת קומפוסט לחקלאות וייצור אנרגיה נקייה". על פי משרד להגנת הסביבה, מטרת התקציב היא להאיץ ברשויות המקומיות לעבור להפרדה במקור של הפסולת הביתית, בלוח זמנים קצר שלא יעלה על שלוש שנים. כספי הסיוע יסייעו לרשויות במימון רכישת פחים, רכישת משאיות לאיסוף פסולת מופרדת במקור וכו'.

בישראל מיוצרים מדי שנה 6 מיליון טון פסולת מתוכם 4.2 מליון טון מיוצרים במשקי בית והשאר בתעשייה. בממוצע, מייצר כל אדם 590 קילוגרם פסולת בשנה. כיום, רק רבע מהפסולת ממוחזרת, והשארית מוטמנת באדמה. ההטמנה בישראל מהווה נטל כלכלי כבד. מחישובים שנעשו במשרד להגנת הסביבה עולה כי העלויות הישירות מסתכמות ב-185 שקלים לטון פסולת. בנוסף יש להטמנה עלויות עקיפות, כמו פליטות גזי חממה וזיהום אויר, ירידת ערך הקרקע, שינוע ועוד, המייקרות כל טון פסולת ב ב-115 שקלים נוספים. סך הכל משלמת ישראל לפחות 1.2 מיליארד שקלים בשנה להטמנת פסולת.

  • עוד באותו נושא:
  • מיחזור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully