וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק משאל עם: לא מלהיב, לא נורא

יוסי ביילין

24.11.2010 / 7:40

חוק משאל עם עבר בכנסת. אנשי שלום עכשיו מבקשים עתה להמשיך את המאבק בו באמצעות בג"ץ, בטיעון שהוא משנה את אופיו של המשטר בישראל, בלי שידובר בחוק יסוד אלא בחוק רגיל שניתן לשנותו גם אם יו"ר הכנסת יושב על מרומי הדוכן לבדו, מול מליאה ריקה, ומעוניין בשינוי זה.

לגופו של עניין, אפשר למצוא צדדים חיוביים בחוק: בניגוד להצעת החוק הישנה של סילבן שלום, אין הוא תובע רוב מיוחס (כדי לנטרל את הצבעת האזרחים הערבים), ובניגוד להצעות שונות לגבי ועדות שיקבעו את ניסוח שאלת משאל העם - ההצעה המובאת בו היא הוגנת וניטרלית.

מבחינה מהותית, לא ניתן לטעון שהוא אנטי דמוקרטי ושהוא מאיין את הכנסת. יש לא מעט משטרים דמוקרטיים המשתמשים במשאל עם, בעיקר כאשר מדובר בנושאים מהותיים ולפעמים גם במקרים מהותיים פחות (שווייץ, כבר אמרנו?). יתרה מזו, כיוון שאני מאמין כי משאל עם יאשר כל הסכם שלום שממשלה לגיטימית בישראל תציע, יש בו גם משום הענקת לגיטימציה רחבה יותר להסכם כזה בעיני קבוצות מיעוט שיתנגדו להסכם.

הייתי מצביע נגד החוק

אף על פי כן, אני הייתי מצביע נגד החוק, בעיקר משום שלא שאלו את העם אם הוא מעוניין לספח שטחים כאשר המדינה עשתה זאת בצווים או בחוקים, ולכן אין שום סיבה לשאול את העם אם הוא מוכן לבטל את ההחלטות הללו. בנוסף, כל מציעי חוקי משאל העם לדורותיהם היו אנשי ימין שחשבו כי משאל כזה יהיה מכשלה נוספת להשגת שלום, ולא הייתי רוצה לחזק אותם. אבל להגיש נגדו בג"ץ אחרי שכבר עבר? זו תהיה הטעות הגדולה ביותר של אנשי השלום. ממה נפשך? אם בג"ץ ידחה את העתירה, ויש לכך סיכוי גדול, יעניק הדבר חיזוק נוסף למחוקקיו ולתומכיו הימניים, ובכך אין למחנה השלום שום עניין. אם, לעומת זאת, יחליט בג"ץ כי מדובר בשינוי המחייב חוק יסוד בלבד, תשוב הכנסת, והפעם בקצב מזורז כנראה, ותחוקק את עניין משאל העם בחוק יסוד, ואז ביטולו יהיה קשה הרבה יותר משום שיחייב את הרוב המוחלט של חברי הכנסת, אם לא יותר מזה. בכך יפגעו אנשי השלום בסיכוי לקדם את התהליך המדיני.

אם תקום בארץ ממשלה שתרצה, באמת, להוביל להסכם קבע (ולא יהיה הסכם עם סוריה בלי שנרד מרמת הגולן, כפי שלא יהיה הסכם קבע עם הפלשתינים בלי שנחלק את מזרח ירושלים ונעביר להם שטחים מתוך ישראל כדי לפצות על גושי ההתנחלות שנספחו לישראל), והיא תחליט שמשאל עם עלול לגזול זמן רב מדי ולתת ארכה מיותרת לקיצונים משני הצדדים, שירצו להשפיע על תוצאותיו - תוכל הממשלה לבוא לכנסת ולבקש ממנה לבטל את חוק משאל העם. לכן מוטב להשאיר את החוק הרגיל ולא לנסות לשריינו.

  • עוד באותו נושא:
  • משאל עם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully