וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: 90% מהנאנסות "קפאו" בזמן האונס

עידן אבני

22.11.2010 / 17:33

מחקר חדש שנערך במכללת תל חי השווה בין תגובותיהם של הלומי קרב ונפגעי אסון לבין אלה של נפגעות אונס. "תגובת הקיפאון היא למעשה תגובה נורמטיבית וצפויה בקרב הנפגעות"

נפגעות אונס מגיבות בשיתוק ובקיפאון באופן בולט יותר בזמן התרחשות האירוע מאשר בכל אירוע טראומתי אחר. כך מגלה מחקר חדש שנערך במכללת תל חי ותוצאותיו נחשפו היום (שני). המחקר, שנעשה על ידי ד"ר אביגיל מור מהחוג לעבודה סוציאלית במכללה, בחן את ההשלכות הנפשיות של נשים במהלך תקיפה מינית.

כ-90% מנפגעות האונס שנשאלו - דיווחו כי הגיבו בשיתוק וקיפאון בזמן האונס. גם 67% מנפגעות תקיפה מינית דיווחו אודות חוויה דומה. המחקר, בו השתתפו 258 מרואיינים בהם אנשים שחוו טראומות ביטחוניות והלם קרב ביחד עם נשים נפגעות אונס ותקיפה מינית, השווה בין ההתנהגות השונה של הנפגעים בזמן האירוע. נפגעי טראומה אחרים דיווחו באחוזים נמוכים משמעותית על קיפאון. רק 16% מהאנשים שחוו אובדן לא צפוי ו-8% מנפגעי הלם קרב דיווחו שהיו בקיפאון בדרגה כלשהי.

"זה מראה כי תגובת הקיפאון היא למעשה תגובה נורמטיבית וצפויה בקרב נפגעות האונס וההטרדה המינית", הסבירה ד"ר מור. "מדובר במנגנון התמודדות אינסטינקטיבי הפועל כאמצעי ההישרדות הטוב ביותר העומד לרשות הנפגעת במהלך התקיפה. הנפגעות יכולות להפיק הקלה רבה מממצא זה, שמראה כי תגובתן הייתה אינסטינקטיבית ואופיינית לאירועי אונס ועל כן הן אינן אשמות בדבר. המחקר גם מסביר למה נפגעות אונס לא מסוגלות להראות התנגדות במהלך האירוע והשיתוק לא מראה בתגובה שלהן הסכמה או אי התנגדות למגע המיני".

בנוסף העלה המחקר כי חלק ניכר מהנפגעות הרגיש חוסר ישע והשפלה, לעומת נפגעי טראומות אחרות. המחקר שנערך לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שיצויין ביום חמישי, העלה כי נפגעות אונס חוות האשמה חברתית ברמה גבוהה. ד"ר מור ציינה כי הדבר מקשה על שיקום הנפגעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully