וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק לנתניהו: לדחות ההצבעה על חוק משאל העם

22.11.2010 / 16:48

שר הביטחון ביקש מרה"מ לדחות ההצבעה על הצעת החוק המחייבת עריכת משאל עם לפני נסיגה מהגולן או בי-ם, בטענה שאישורה עלול לפגוע במאמצי השלום. סיעת קדימה החליטה להתנגד להצעת החוק

יו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק ביקש בצהריים (שני) מראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את ההצבעה במליאת הכנסת על הצעת חוק, לפיה ייערך משאל עם לפני נסיגה מרמת הגולן או בירושלים. ברק הודיע על הבקשה בישיבת סיעת העבודה בכנסת. מרבית חברי הסיעה הביעו התנגדות נחרצת להצעת החוק משתי סיבות: לטענתם, מדובר בשינוי שיטת ממשל בלי שהתקיים דיון מעמיק בנושא. בנוסף, לדבריהם, אישור החוק עלול להתפרש בעולם כניסיון לטרפד משא ומתן עם הסורים.

בתגובה לכך, שלח יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד) איום לסיעת העבודה, לפיו אם הסיעה תחליט לא להצביע בעד הצעת חוק משאל העם למרות המשמעת הקואליציונית, היא תאבד את זכות הווטו שלה בחוקי יסוד. לדבריו, מפלגות החברות בקואליציה כבר הודיעו לו שהן יסרבו לכבד וטו של העבודה אם היא לא תעמוד במחויבותה הקואליציונית. "אם כל הסיעה לא תצביע בעד, זו הפרה של המשמעת הקואליציונית", אמר אלקין. לדבריו, "אם יש כמה שמתנגדים או נעדרים - זה סיפור אחד, אבל אם לא יהיה אפילו אחד שתומך בחוק, זה אומר שיש החלטת סיעה נגד - ואז היא תאבד את הווטו".

בישיבת סיעת קדימה הוחלט להטיל משמעת סיעתית. בקדימה אמרו הערב לפני ההצבעה על חוק משאל העם כי, "ההתנגדות היום היא לכלי של מכשיר משאל העם, ללא קשר לנושא הנקודתי שבהצעת החוק של יריב לוין. מדובר בנושא עקרוני בדמוקרטיה פרלמנטרית".

על פי ההחלטה, לחברי הסיעה אסור לתמוך בחוק. הם יכולים להתנגד, להיעדר או להימנע. לדברי יו"ר קדימה ציפי לבני, "ההצעה היום מתייחסת לשאלת משאל העם בכללותה, ולא לנושא עליו מדובר בהצעה הספציפית הזו. יש כאן עניין עקרוני, והוא לא קשור למי רוצה לוותר על חלקי ארץ. אלו הכרעות שמנהיגות שמבינה את גודל הבעיות וחשופה לכל ההיבטים צריכה לקבל".

"העם לא יכול לקבל את ההחלטה"

לבני הוסיפה כי "העם הוא לא תחליף לצורך במנהיגות. יש כאן ראש ממשלה חלש שנוח לו שמחשקים אותו. לא מדובר כאן על לשאול את העם, אלא על מתן זכות וטו להחלטות של ממשלה וכנסת נבחרת. כל החלטה כזו קשורה לשיקולים שלא את כולם אפשר להגיד לציבור ולצפות שיבין. ההצעה הזו כובלת את היכולת של מנהיגים לקבל החלטות בכך שמצפים מהעם לקבל החלטות שאין לו את הכלים לקבל. זה לא קשור לימין ושמאל, אלא לקבלת החלטות בדמוקרטיה הזו".

בשעה זו מתקיים הדיון בכנסת לקראת ההצבעות בקריאות שנייה ושלישית על חוק משאל העם החדש, שתיערך בשעות הקרובות. הכנסת צפויה לאשר את החוק, שיקבע כי על ממשלה לאשר כל נסיגה משטחים בריבונות ישראלית במשאל עם. החוק לא יאפשר נסיגה משטחים שמדינת ישראל סיפחה כמו רמת הגולן או מזרח ירושלים, אך לא תהיה לו השפעה על שטחי הגדה, המוגדרים כשטחים מוחזקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully