וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת צפויה לאשר היום את חוק משאל העם

פנחס וולף

22.11.2010 / 5:26

הצעת החוק קובעת כי כל נסיגה משטח בריבונות ישראלית תחייב קיום משאל עם. השמאל: החוק להנצחת הסכסוך עם סוריה. הימין: החוק למניעת חורבן המדינה בגלל הסכם שלום כפוי

הכנסת צפויה לאשר היום (שני) בקריאה שניה ושלישית את חוק משאל העם החדש, שיקבע כי על ממשלה לאשר כל נסיגה משטחים בריבונות ישראלית במשאל עם. החוק לא יאפשר נסיגה משטחים שמדינת ישראל סיפחה כמו רמת הגולן או מזרח ירושלים, אך לא תהיה לו השפעה על שטחי הגדה, המוגדרים כשטחים מוחזקים.

ההצבעה באה על רקע המתיחות המדינות בין ראש הממשלה לוושינגטון, לאור חוסר ההצלחה לנסח את ההבנות הנוגעות לחידוש ההקפאה, לצד המתיחות הפוליטית מול מתנגדי חידוש ההקפאה בממשלה ובכנסת. החוק צפוי להקשות על חתימת הסכם עם הפלסטינים במידה ויכלול את מזרח ירושלים, כמו גם על הסכם עתידי עם סוריה במידה וידרוש ירידה מרמת הגולן.

הדיונים בכנסת עתידים להתחיל אחר הצהריים ולהימשך כשש שעות, שלאחריהן יבציעו הח"כים על ההצעה. אחת הסיבות לאורך הדיונים הן ההסתייגויות הרבות של חברי הכנסת לחוק, אפילו שמו ומטרתו של החוק מעוררים רגשות עזים. כך, ח"כים משמאל מבקשים להוסיף כי "מטרת חוק זה היא להנציח את העימות עם סוריה" או לחילופין "להעביר את האחריות מהרשות המחוקקת לעם, לפגוע במעמד הכנסת ולערער את מעמדה כריבון במשטר של נציגים". ח"כים מהימין מנגד, דורשים לציין כי "מטרתו של חוק זה למנוע את חורבנה של מדינת ישראל באמצעות הסכם שלום שייכפה עליה באמצעות לחץ חיצוני".

הצעת חוק משאל עם נותרה מהכנסת הקודמת, כשבכנסת הזו מקדם אותה יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין מהליכוד. על ההצעה חתומים 23 חברי כנסת מהימין, והיא אושרה לפני כחודש בוועדת השרים לחקיקה ברוב של שבעה שרים תומכים מול שני מתנגדים.

הצעת החוק נוגעת לשטחי רמת הגולן ומזרח ירושלים שסופחו לישראל על פי חוק ולא לאזור יהודה ושומרון המוגדר כשטח מוחזק. ההצעה קובעת כי אם הממשלה תבקש לוותר על שטח שבריבונות ישראלית, היא תצטרך לקבל אישור גם מהכנסת ברוב של 61 חברי כנסת. לאחר מכן יצטרך להיערך משאל עם שיכריע את הסוגיה ברוב רגיל. בהצעת החוק ישנה גם הסתייגות הקובעת כי במקרה שבו הכנסת תאשר נסיגה ברוב של יותר מ-80 חברי כנסת, הממשלה לא תצטרך לערוך משאל עם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully