וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים שובתים, צפוי מחסור של פירות וירקות

רמי שני ופנחס וולף

21.11.2010 / 9:03

החקלאים פותחים בשביתה בת שלושה ימים, במסגרתה תיפסק העברת התוצרת החקלאית לשווקים, בדרישה להעסיק יותר עובדים זרים בענף. המשמעות: עליות מחירים ואולי אף מחסור

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכה: יאיר דניאל)

לראשונה מאז קום המדינה, יפתחו הבוקר (ראשון) החקלאים בהשבתה כוללת של העברת תוצרת חקלאית לשווקים ולרשתות השיווק, במחאה על מדיניות הממשלה בנושא העסקת עובדים זרים. ב-11:00 הבוקר צפויה להסתיים כניסת משאיות עם תוצרת חקלאית טרייה לשוק הסיטונאי, לשווקים ולרשתות השיווק, ומשעה זו ישבתו החקלאים עד יום שלישי.

במסגרת השביתה תיפסק העברה של פירות וירקות, בשר ומוצרי חלב מהמחלבות לרשתות השיווק ולמפעלי תעשייה לעיבוד מזון. החקלאים מעריכים שהדבר יגרום למחסור שיורגש כבר מחר ומחרתיים. כמו כן צפויה עלייה משמעותית במחירי התוצרת החקלאית לצרכן. במהלך השביתה כמו יקיימו החקלאים הפגנות בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ בהם צומת הערבה, צומת ביל"ו וצמתים מרכזיים אחרים.

"הממשלה צריכה להבין שאנחנו חייבים לספק את התוצרת ולצורך כך צריכים עובדים. ישראלים לא הולכים לעבוד בחקלאות מכל מיני סיבות, בעיקר משום שהם אינם יכולים להחזיק מעמד כמו עובדים בזרים בעבודות אלו", אמר יענקל'ה היימן, חקלאי ממרכז הארץ ואיש מטה המאבק. "השביתה תימשך שלושה ימים אבל היא הפרומו למה שיתרחש בישראל אם הממשלה תמשיך לנקוט במדיניות של הקשחת מתן אישורי העסקה לפועלים".

"משפחות ממעמד נמוך ימצאו עצמן במצב בעייתי"

שר החקלאות, שלום שמחון התייחס לשביתת החקלאים ואמר כי "זוהי מדיניות מתוכננת של משרד הפנים לגרום לכך שיהיו פחות 4,000 עובדים מהכמות שנקבעה בהסכם שנחתם עם החקלאים". שמחון הזהיר כי מדיניות זו תביא לעליית מחירי הירקות והפירות. שמחון אמר עוד כי אי עמידה בהסכם תעכב את התכנית הממשלתית למעבר לעבודה ממכוננת, לקליטת פלסטינים ולקליטת ישראלים נוספים לעבודה בחקלאות. השר שמחון העריך שהיום יפתח דיון בנשוא בין שרי האוצר, הפנים והחקלאות לבין התאחדות חקלאי ישראל. לדבריו, על מנכ"ל משרד הפנים לדאוג לכך כי מספר העובדים הזרים בחקלאות יעמוד על המספר שנקבע בהסכם.

גם שר הרווחה יצחק הרצוג התריע הבוקר בישיבת הממשלה מפני עליית מחירי הפירות והירקות. הרצוג קרא לשר הפנים אלי ישי, לדבריו "מנהיג מפלגה חברתית", לאפשר עבודה של עובדים זרים בחקלאות. לדבריו, "זו תהיה פגיעה בביטחון התזונתי המינימאלי של ילדים, קשישים ומשפחות במצוקה. בכל העולם עושים שימוש בחקלאות הישראלית. רק בישראל מדכאים אותה. עם המשבר הזה אפשר להתמודד. יש פתרונות. צריך רק להחליט. אני קורא לשר הפנים לאפשר כניסתם של עובדים זרים לחקלאות ולרשויות האחרות למצוא פתרונות נוספים. אנחנו בפני קטסטרופה. משפחות ממעמד נמוך ימצאו עצמן במצב בעייתי. מי יוכל לכלכל בצורה נכונה את משק הבית שלו במצב כזה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully