וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסר על תנאי ללוחמים שביצעו "נוהל ילד" בעזה

רמי שני

21.11.2010 / 9:31

3 חודשי מאסר על תנאי נגזרו על שני לוחמי גבעתי, שבמהלך מבצע "עופרת יצוקה" הורו לילד פלסטיני לפתוח עבורם תיקים שנחשדו כממולכדים. דרגתם של השניים הורדה מסמ"ר לסמל, והרישום הפלילי שלהם לא יבוטל

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בית הדין הצבאי של פיקוד הדרום גזר הבוקר (ראשון) שלושה חודשי מאסר על תנאי על שני חיילי גבעתי שהורשעו בחריגה מסמכות לאחר שעשו שימוש ב"נוהל ילד" במבצע "עופרת יצוקה" בעזה. השניים הורו במהלך המבצע לילד פלסטיני בן 9 מעזה לפתוח תיקים שנחשדו כממולכדים. כמו כן הוחלט כי דרגתם של השניים תורד מסמ"ר לסמל וכי הרישום הפלילי שלהם לא יבוטל.

השופטת, אל"מ אורלי מרקמן, ציינה בגזר הדין כי למרות האירוע החריג בוצעו המעשים במצב לחימה, במסגתו היו החיילים נתונים למצבי לחץ ומתח קשים ביותר. הרכב השופטים תיאר את תנאי הלחימה בהם היו שרויים החיילים והוסיף לכך שורה של חוות דעת של גורמים שונים על החיילים, בהם מפקדיהם וקצינים בכירים בסדיר ומילואים. השופטים התייחסו גם לשורה של נסיבות מקלות, בהן עברם הצבאי הנקי של שני הלוחמים והדגישו את איכות שירותם. הם הצביעו גם על הנסיבות האישיות של כל אחד מהם - ובין היתר הדגישו כי אביו של אחד מהם סייע להעלות את יהודי אתיופיה והיה אסיר ציון וכי בנו מסייע בימים אלה לפרנסת המשפחה.

עם זאת, הדגישו השופטים את הקביעה כי מדובר בכישלון ערכי של הלוחמים ולצד זה הדגישו פגמים שנפלו בחקירה של אחד מהם, שנערכה לדבריהם בצורה שגויה. עו"ד אילן כץ שייצג את החיילים אמר כי מלכתחילה לא היה מקום להגיש כתב אישום נגדם. "אני ציפיתי שכך זה ייגמר. אני חושב שבית הדין הצבאי אמר את דברו, ואני סבור שבגזר הדין יש הדגשה של דברי שהיה מקום להגיע איתם להסדר ולמחוק להם את הרשום הפלילי הרחק מעין התקשורת. זה היה הליך טוב יותר, מידתי וראוי. לצערי הפצ"ר וקברניטי המשפט בצה"ל לא ראו את הדברים עין בעין. הרישום הפלילי נשאר - וגם אותו נבטל בעזרת השם". כץ אמר כי טרם הוחלט אם לערער על גזר הדין. "אנחנו שוקלים צעדים שונים", אמר.

האלוף עוזי דיין, שהעיד לטובת הלוחמים במהלך המשפט, אמר כי גזר הדין מראה בעצם שהאירוע לא היה צריך להגיע למשפט. לדבריו, "מה שנאמר זה שהחיילים שגו, אבל הם לא התכוונו לגרום נזק ולא נגרם נזק ולכן האירוע היה צריך להתברר בהליך צבאי באחריות המפקדים". בהתייחסו לשאלת הביקורת המוטחת כלפי העולם, אמר דיין כי גם נוכח הדברים הנשמעים, הבירור צריך היה להיעשות במסגרות הצבאיות.

בתום הקראת גזר הדין הגיבו בני המשפחה בקריאות שמחה. אחד מהחיילים אמר לוואלה! חדשות כי "עכשיו אני מגייס כסף ונוסע לקולומביה להרבה זמן". בני המשפחה והחברים הקיפו את השניים ותמכו בהם. הם הוסיפו כי לשני הלוחמים יש עבר צבאי שאינו מצדיק את שליחתם למאסר.

התביעה דרשה מאסר בפועל

בשלב הטיעונים לעונש לפני כשלושה שבועות, דרשה התביעה הצבאית לגזור על השניים מאסר בפועל וכן להורידם לדרגת טוראי. התובעת, רב סרן דורית תובל, אמרה בדיון כי מעשיהם של החיילים חמורים וכי היוו פגיעה בערכי כבוד האדם וטוהר הנשק. "המסר של בית הדין צריך להדהד בין שורות הצבא, לפיו צה"ל שומר תמיד על ערכים אלו גם בשדה הקרב", אמרה תובל. "הנאשמים לקחו ילד בכפייה ושמו אותו באופן כפוי בסיכון. הקורבן היה קטין חסר ישע שנלקח מאמו. העובדה שהילד הרטיב במכנסיו מלמדת עד כמה האירוע היה קשה עבורו".

שני הלוחמים, המיוצגים על ידי עורך הדין אילן כץ, ביקשו מבית הדין להקל על עונשם. "במשך שלוש שנים חצצתי בין יקיריכם לבין אלה שביקשו לפגוע בהם", אמר אחד הלוחמים לשופטים, "דבר ממה שעשיתי בשירות לא נעשה בזדון או למען תועלת אישית. למרות שהמדינה הפקירה אותי ואת חבריי אני נחוש להמשיך ולהגן על אזרחי ישראל גם במילואים. אני מבקש מכם לגלות חמלה והבנה ולשמור על כבודי ועתידי בגזר הדין".

המורשע השני אמר דברים דומים וביקש שלא יפגעו בדרגתו. "מתייחסים אליי כאל פושע מלחמה ואצטרך לשלם מחיר עוד שנים רבות. נפגענו מההרשעה ואני מבקש מכם שתתנו לי להמשיך ולתרום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully