וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערבויות האמריקאיות: התפזרה אי הוודאות

דן מרגלית

21.11.2010 / 7:45

ההודעה האמריקנית המוסמכת כי ארה"ב מתכוונת להעלות את ההתחייבויות לישראל על הכתב פיזרה ענן מביך של חשד ואי?ודאות. היא מאשרת את הטענה, שמקורה בהבנות אשר הושגו בשיחת המרתון של בנימין נתניהו עם הילארי קלינטון כי מסמך סיכום אכן יגיע לירושלים.

ארה"ב גם לא טענה כי הנושאים והנותנים מטעם ישראל לא הבינו את תוכן ההתחייבות שקיבלו על עצמם הצדדים. קלינטון חזרה על כך בשיחות שקיימה בסוף השבוע עם ירושלים, ויותר מפעם אחת. לפיכך, רשימת ההתחייבויות שמציגה ישראל מקובלת על האמריקנים, רק שהם סבורים כי העלאת הדברים על הכתב עלולה לחבל בביצועם.

לאורך כל השבוע שעבר הוחלפו טיוטות והן יבשילו לכתב התחייבות. עוד בטרם נודע תוכנן, ברור כי בארץ ייתקלו בביקורת שאינן מספיקות, ובעולם הערבי ובחו"ל תעלה טענה כי הממשל האמריקני הרחיק לכת בסיועו לישראל. לא רק הפלשתינים חותרים תחת הסיכום אלא ניכרת פעילות שקטה אך מתמידה של מצרים. לעומת זאת, בערב הסעודית כבר פורסמו דברים בגנותו של אבו מאזן, שתמורת שלושה חודשים חסרי משמעות של הקפאת הבנייה בהתנחלויות דירבן את ארה"ב להכפיל את צי מטוסי החמקן אשר יימסרו לישראל, 40 במקום 20, ובמימון אמריקני נוסף.

ההכרעה תיפול מחר לכל המאוחר

לנתניהו יהיה קושי להתגבר על התנגדות הימין, ולפיכך הוא מהסס להצטרף לטיעון האמריקני כאילו בתחומים שונים ראוי להסתפק בהתחייבות בעל פה, מעורפלת במידה זו או אחרת. לא מפני שישראל איבדה את אמונה בממשל אלא מפני שהוא צריך הוכחות פומביות לטעון בפולמוס עם "המורדים" בליכוד ובקואליציה שעשה עיסקה טובה. היום הוא מתכוון להיפגש עם ח"כים מהליכוד, כשהוא מבין היטב שמאחוריהם ניצבים מנועים פוליטיים גדולים יותר של שרים המתנגדים להקפאה?ב'. גם בין אלה התומכים בו מצויים מי שמבינים כי יש לנתניהו ולהם בעיה בגלל הפרת ההתחייבות שלא תהיה הקפאה נוספת.

מצד אחר, כמה וכמה משרי הליכוד אמרו בימים האחרונים לנציגים מטעם מועצת יש"ע כי עם כל הבעייתיות שבכך אין הם סבורים כי ראוי להכשיל את ראש הממשלה בעניין כה עדין. ד"ר יובל שטייניץ ציין באוזניהם שיתמוך בנתניהו כבר בפתח הדיון ביניהם. בירושלים סבורים כי ההכרעה באשר למסמך תיפול היום. לכל המאוחר מחר. אם לאחר מכן - זה כבר עניין לסחבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully