וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה אינה מעל לחוק

ד"ר אביעד הכהן

19.11.2010 / 6:06

במלחמה, כמו במלחמה, משתמשים לעיתים בנשק לא קונבנציונלי. העלאת חשדות מן האוב, לאחר שנתיים ימים, היא כנראה חלק ממלחמת ההתשה הנוכחית על המפכ"לות, שקו בר?לב תופס בה מקום נכבד.

המשטרה אינה מעל לחוק. כך גם מפקדיה הבכירים. החקירה נגד ניצב בר?לב, שמן הסתם תהיה כרוכה בהרבה כאב וסבל לחלק מהמעורבים בה, מבליטה פעם נוספת את היותה של ישראל מדינת חוק, שהשמירה על עקרון שוויון הכל בפני החוק מונהגת בה למעשה ולא רק באופן תיאורטי.

החקירה חייבת להיות מהירה

חוק סדר הדין הפלילי אינו מותיר לרשויות אכיפת החוק הרבה ברירות בקובעו שאם "נודע למשטרה על ביצוע עבירה, תפתח בחקירה".

באחד מפסקי הדין המנחים שניתנו בעניין זה, בעקבות דרישת יעקב נמרודי להעמיד לדין את ניצב משה מזרחי - דרישה שנדחתה על הסף - קבעה השופטת פרוקצ'יה שפתיחת חקירה פלילית נגד איש משטרה מחייבת, נוכח משמעותה והשלכותיה, תשתית נתונים התחלתית המצדיקה את עריכתה. זאת כדי למנוע שימוש לא ראוי בתלונות סרק לשם פגיעה בנילון. שיקול הדעת לגבי קיומה של תשתית ראייתית כזו נתון ביסודו ליועמ"ש והתערבות בג"ץ בהחלטתו נדירה ביותר.

כפי שהדגיש בעבר בית המשפט, חובת הרשות החוקרת לבצע את כל פעולות החקירה הנדרשות, במהירות ובהגינות, כחלק מחובתה לאתר עבריינים, אך גם כחלק מזכות החשוד להליך משפטי תקין וכאמצעי מרכזי למימוש המטרה הנעלה של חשיפת האמת.

יש לקוות שהחשדות יתגלו עד מהרה כעורבא פרח, ויתברר שנציג המשטרה בארה"ב הוא לא רק בר לב אלא גם בר לבב ונקי כפיים.

החקירה חייבת להיעשות במהירות ובמיומנות, כדי להביא לבירור האמת ולמנוע עינוי דין מיותר מצד המעורבים.

פעולתו המהירה של היועץ המשפטי לממשלה בעניין החקירה, לצד השעיית הליכי מינויו של המפכ"ל הבא, נתבקשה מאליה. כל החלטה אחרת היתה מותירה ענן כבד מעל צמרת המשטרה, ופוגעת פגיעה קשה באמון הציבור. בשל מיהות המעורבים, הפקדת החקירה בידיה האמונות של המחלקה לחקירות שוטרים היא הדבר הנכון. זו כבר הוכיחה בעבר את עצמאותה ואת יכולתה לנהל חקירה בלתי תלויה, ללא מורא וללא משוא פנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully