וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוץ והביטחון: לאן נעלמה היוקרה?

יעקב אחימאיר

18.11.2010 / 7:49

מה קרה לה, לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שסיעת האופוזיציה הראשית, קדימה, מסרבת לקטוף את ראשות הוועדה (אם כי ככל הנראה אחד מחברי קדימה יעמוד בראשה, אבל מאונס).

פרישתו של צחי הנגבי מן הכנסת ומראשות הוועדה גרמה לציפי לבני לוותר על יורש להנגבי, ולדרוש, לעומת זאת, את ראשות ועדת הכלכלה. צריך להגדיר את הסיבה לוויתור המפתיע על בחירת יורש מטעמה להנגבי: ועדת החוץ והביטחון אינה "עושה כותרות", כמו ועדת הכלכלה. הוויכוח על גודל תמלוגי הגז לחברה של יצחק תשובה הוא יותר "סקסי" מדיון שנמשך 30 שעות, ללא מצלמות, בגורלו של תקציב של כ?50 מיליארד שקלים, תקציב הביטחון. ועדת הכלכלה, לעומת זאת, היא קרקע פורה לכותרות ולקנטורים בהשוואה לדיון חשאי שאישר לצה"ל, למשל, חריגה של כמה עשרות ימי מילואים ליחידה מסוימת.

עד שלא ביקשנו לאמת, או לסתור, את ההנחה כי תחת הנגבי הפכה ועדת החוץ והביטחון למשתפת פעולה צייתנית עם ממשלת נתניהו וצה"ל, לא ידענו כי במסגרת הוועדה פועלים (וללא מצלמות) 15 צוותים וכן ועדות משנה לבדיקת נושאי הביטחון הלאומי. חברי הוועדה נשבעים כי פניהם לאו דווקא לזרקורים, אלא למסתתר מאחורי המילים הגסות "אחריות לאומית".

זו הפעם הראשונה שראשות ועדה זו היתה, ותוסיף להיות, בידי איש אופוזיציה. אם לא יקרה נס, יעמוד בראשה, בתוך ימים, שאול מופז, על אפה וחמתה של יושבת ראש המפלגה שלו.

"תופעות מדאיגות"

בעיניי, אין מועמד טוב ממנו מקרב קדימה. זה ממש הגיוני, ככל שמידת ההיגיון מעורבת בפוליטיקה. מה עוד שאין לליכוד, גם לו הוועדה היתה חוזרת אליו, ח"כים עתירי ניסיון הראויים לשמש יו"ר ועדה זו.

ובכלל, לבני מבקשת עתה לחזק את "מגורי הגנרלים" בקדימה כדי שמופז לא יהיה חלילה הכוכב הביטחוניסטי היחיד בשמי המפלגה. ובכן, לא רק דן חלוץ אמור להצטרף לקדימה, מוזכרים גם שמות כמו אלוף (מיל') גדעון שפר ויש הממתינים, גם בקדימה, לתום תקופת הצינון של גבי אשכנזי לאחר שיסיים את תפקידו כרמטכ"ל בתקווה ובתפילה שלא יפנה לעבודה. ואם לבני תתעקש ותתנגד למינוי מופז ליו"ר הוועדה, אומר לנו איש הליכוד, יריב לוין, יו"ר ועדת הכנסת - סיעת הליכוד תציג את מופז מטעמה.

לנוכח המתגלה בצה"ל סביב פרשת הרפז מתברר, כך אומר מקור בוועדה, כי "במינויים של בכירים במערכת הביטחון קיימות תופעות מדאיגות". אותו מקור מעריך כי "קרוב לוודאי שעל רקע זה עוד תפרוץ סערה ציבורית גדולה". תחת מופז יכולה הוועדה להתקין אמות מידה למינוי רמטכ"ל. "אני לא יכול לקבל כי לרמטכ"ל או לסגנו ימונה מי שמילא רק שני תפקידי אלוף, ובעיניי, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה צריך לחזור ולהיות אל"מ", אומר אחד העמלנים בוועדה.

ראוי לאחל ליו"ר הבא הצלחה: למען האחריות הלאומית ולמען פיקוח פרלמנטרי על מערכת הביטחון והחוץ. בכל מקרה, ההחלטה בנושא היו"ר תתקבל בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully