וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר עקרונית: ישראל תיסוג מהכפר רג'ר

פנחס וולף ועידן אבני

17.11.2010 / 12:06

מתום מלחמת לבנון השנייה מחזיקה ישראל גם בחציו הצפוני של הכפר היושב על גבול הצפון, לאחר שצה"ל נסוג ממנו בשנת 2000. הקבינט החליט עקרונית על העברתו לשליטת האו"ם

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (רביעי) עקרונית את יציאת ישראל מחלקו הצפוני של הכפר רג'ר, לאור ההסכמות שישראל הגיעה עליהם עם יוניפי"ל. עם זאת, הקבינט הורה למשרד החוץ להמשיך במגעים עם האו"ם ולהביא לאישורו את הנוסח הסופי של ההסכם.

הצעת האו"ם ומפקד יוניפי"ל קובעת שכוחות צה"ל ייצאו מחלקו הצפוני של הכפר רג'ר, והצבא ייערך מחדש דרומית ל"קו הכחול", הקובע את הגבול על פי האו"ם בין ישראל ללבנון. ה"קו הכחול" עובר במרכז רג'ר, ללא חציצה פיזית. ההצעה של מפקד כוחות יוניפי"ל התקבלה בספטמבר. הקבינט הטיל על משרד החוץ להשלים את פרטי העניין מול האו"ם בהקדם, "תוך המשך שמירה על ביטחון אזרחי ישראל ומרקם חיי התושבים בכפר, שנותרה כיחידה אחת בלתי מחולקת". הסיכום הסופי יובא לאישור הקבינט בטרם יישומו.

הקבינט דן משעות הבוקר בעתיד חציו הצפוני של הכפר העלאווי רג'ר שהוחזק בידי ישראל מאז תום מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006, כאשר ההערכה היא שיוחלט בסופו של דבר על השבתו לשליטת האו"ם. אם יוחזר, יוניפי"ל יהיה אמון על הביטחון במקום. הכפר הוא אחד מסלעי המחלוקת בין ישראל לשכנותיה הצפוניות, בדומה לחוות שבעא, כאשר חציו הדרומי נמצא בשטח ישראל ואילו קיימת מחלוקת לגבי חציו הצפוני.

מאז תום מלחמת לבנון השנייה נותרה נוכחות ישראלית בחלק הצפוני של הכפר שנכבש על ידי ישראל במבצע ליטני בשנת 1978 וסופח באופן רשמי למדינה בשנת 1981 במסגרת חוק הגולן. בשנת 2000 הסיגה ישראל את כוחותיה מרצועת הביטחון בלבנון, כולל מהחצי הצפוני של הכפר, עד כאמור לקיץ 2006.

במהלך השנים יצר המצב הייחודי הזה בעיות רבות לתושבי הכפר אזרחי ישראל שחלק מאדמותיהם נמצאות מצפון לכפר, בחלק שלא נמצא בריבונות ישראלית. כמו כן, העובדה כי לא עוברת גדר גבול מסודרת בכפר היוותה לא פעם נקודת חיכוך בין צה"ל לחיזבאללה. כך למשל, בנובמבר 2005 סוכל ניסיון חטיפת חיילים על ידי חיזבאללה בכפר ומאז נאסרה כניסתם של ישראלים שאינם תושבי הכפר או תושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן.

עדכון ראשון: 9:56

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לקראת נסיגה?/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • רג'ר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully