וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה רציני? שיחתום

בועז ביסמוט

17.11.2010 / 7:27

יותר מ?60 שנה חולמים כאן על שלום. ב?1993, כשאובאמה הצטרף למשרד עורכי דין גדול, נחתמו על מדשאות הבית הלבן הסכמי אוסלו, והשלום נראה מוחשי מאי פעם. מאז נאבקים הצדדים בעיקר על מניעת היווצרותו של ואקום בתהליך השלום, שרק יחזק, חלילה, את הקיצונים באזורנו (כאילו ששיחות השלום הפריעו להם, אי פעם, להתחזק).

בתום עשרה חודשים של הקפאת הבנייה הישראלית בשטחים - שקירבה אותנו בדיוק לאותה נקודה שבה היינו קודם - דורש נשיא ארה"ב מישראל שלושה חודשים נוספים. בתמורה תקבל ישראל חבילת תמריצים, צבאיים ומדיניים, ובתור טיפ גם מחמאות לראש הממשלה מהנשיא. וושינגטון העניקה לנתניהו הכל אבל כשלה בנקודה עיקרית אחת: יש ביטוי אמריקני האומר "שים את כספך במקום שבו אתה שם את הבטחותיך". לאמור, תוכיח שאתה רציני, תתחייב בכתב.

נתניהו, כך מספרים מקורביו, עומד על כך שישראל אכן תקבל בכתב את מה שקיבל בעל פה בשיחותיו המרתוניות בניו יורק עם הילרי קלינטון בשבוע שעבר. אבל הפלסטינים, אלה שאיתם אוטוטו עושים שלום, מתנגדים לחבילת התמריצים שקיבלה ישראל ומונעים את כתיבת ההבטחות האלה על נייר, שחור על גבי לבן.

מכשיל תהליך השלום

דרישתו של נתניהו למסמך ערבויות מאובמה מעיד על ה"אמון הרב" השורר בין הצדדים. אבל צריך להודות כי אובמה הרוויח זאת ביושר, לאחר שהתנער ממכתב ההתחייבות שהעניק קודמו בוש לשרון באפריל 2004. מכתב שבו היה אפשר לקרוא אישור אמריקני, או לפחות הסכמה שבשתיקה, לדרישה הישראלית שלפיה בכל הסכם שלום עתידי יישארו גושי התיישבות מהגדה המערבית (שבהם מתגוררים רוב המתיישבים) בתחומי מדינת ישראל. זה, אגב, מלמד אותנו את ערכו של מכתב.

בסופו של דבר, אם לא תוארך ההקפאה, יהיה זה נתניהו שיחטוף את הביקורת ויוגדר כמכשיל תהליך השלום, אבל בסיפור הזה אובאמה הוא זה שהחזיר אותנו אחורה כשהפך עובדות ברורות לתנאים, דוגמת וטו אמריקני באו"ם לכל יוזמה מדינית שתזיק לישראל, והעצים את נושא ההקפאה.

אובמה מאמין כי במשך חודשי ההקפאה הנוספים יגיעו הצדדים להבנות בנושאי הגבולות, ולכן המשך הבנייה הישראלית לא יהווה בעיה מאחר שהיא תהיה במסגרת הסכם הגבולות שיושג על ידי הצדדים. על פי אובמה, בשלושה חודשים אנחנו אמורים להצליח להשיג את מה שלא השגנו במשך 62 שנה.

דווקא קולין פאוול, מזכיר המדינה לשעבר ורפובליקני מתון שאפילו תמך באובמה, ביקר אותו שלשום בראיון לסי.אן.אן ואמר כי הוא "נכשל בהתמקדות במה שבאמת חשוב". הגדרה טובה וגם נכונה.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully