וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו חידש את הזרם: נחל עינן זורם להחולה

עידן אבני

15.11.2010 / 16:32

לאחר עשרות שנים בהן מקור המים העיקרי לשמורת החולה שבאצבע הגליל היו שפכים מבריכות הדגים ומי ביוב באיכות ירודה הושק פרויקט המשיב את מי נחל עינן לאגם

פרויקט חדש שואף להזרים את המים בחזרה לטבע: מי שנסע בימים האחרונים בכביש 90 סמוך לשמורת החולה שבגליל העליון, לא יכול היה שלא להבחין בנחל החדש שצץ לו בצד הדרך. בקצה הנחל נמצא צינור גדול שמזרים ללא הפסקה מים לנחל.

נחל עינן היה בעבר מקור המים העיקרי של שמורת החולה, אלא שהמחסור במים גרם לחברת "מקורות" לשאוב את המים מהנחל ולהקים קידוחים שיספקו את מי השתייה ליישובי האזור. בשל הקידוחים, הפסיקה זרימת המים במעיין הקיים במקום ורק מעט מים המשיכו לזרום בנחל.

כמו כן, בעשרות השנים האחרונות הזדהמו מי הנחל ופגעו באיזון האקולוגי של השמורה. לפני כשלוש שנים החלו ברשות הטבע והגנים, במסגרת פרויקט השבת מים לטבע, להזרים לנחל כ-50 קו"ב לשעה. לפני כשבועיים, הוחלט להגביר את קצב הזרימה ל-550 קו"ב לשעה.

מנהל אגף סביבה ברשות הטבע והגנים, ניסים קשת, אמר כי "מדובר במים שלא הולכים לאיבוד, אלא זורמים בסופו של דבר לכנרת. באמצעות הזרמת המים אנחנו מנקים את מי השמורה אחרי 40 שנה. עד לפני כמה שנים זרמו בשמורה מי בריכות הדגים ומי ביוב שהם מים באיכות ירודה. כעת אנחנו מזרימים מים מעינן ומהירדן. הדבר גורם לשינוי בבית הגידול של הצומח, המים צלולים יותר וזה משפיע על בעלי החיים המימיים. בפועל כל המערכת האקולוגית מושפעת מהמים הנקיים".

בפועל יזרמו במימי שמורת החולה כתשעה מיליון קו"ב בשנה. כשניים וחצי מיליון מהם מתאדים, השאר כאמור יזרמו לכנרת. כעת קודחים בנחל עינן בקצב של כאלף קו"ב בשעה, מחצית מהם יופנו לשתייה, השאר כאמור יחזרו לטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully