וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר חושף: לאן הולך הכסף של מבוטחי קופ"ח מאוחדת

אריאל נוי, מערכת וואלה! חדשות

15.11.2010 / 16:00

העסקת קרובי משפחה, רוקח ראשי שמוכר לעצמו תרופות, סוויטות יוקרה וחבילות ספא לבכירי הקופה. מבקר המדינה מפרסם דו"ח חסר תקדים בחריפותו על התנהלות קופת חולים מאוחדת וקורא "לנקות אותה מן היסוד"

תאגיד כאן

מבקר המדינה מפרסם היום דו"ח חמור על התנהלות בכירי קופת חולים מאוחדת בשנים האחרונות וחושף פעולות בלתי תקינות לשם גיוס ושימור מבוטחים. הקופה נדרשת להחזיר מאות מיליוני שקלים לציבור. המבקר ממליץ להקים ועדת חקירה לבדיקת התנהלות מאוחדת וקורא "להחליף את המנהלים הבכירים, הרוקח הראשי וחברי הדריקטריון ולנקות את קופת חולים מאוחדת מן היסוד".

סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים, נובמבר 2010. מגד גוזני
סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים, נובמבר 2010/מגד גוזני

העסקת קרובי משפחה

דו"ח המבקר חושף שורה ארוכה של ניגודי עניינים חמורים ומתמשכים בכל הנוגע להעסקת קרובי משפחה. לפי החוק, חברי מועצת קופ"ח מאוחדת (או בשם הישן "הוועד המפקח") לא יהיו עובדי הקופה ולא יהיו בקשר עסקי עמה. על חברי המוסדות המנהלים של הקופה גם מוטלת החובה לדווח בכל מקרה בו הם נתונים במצב של ניגוד עניינים.

למרות זאת, לא דיווח מנהל מחוז ירושלים של הקופה, יהודה עליאש, על כך ששלושה קרובי משפחה מדרגה ראשונה הועסקו במשך שנים על ידי שניים מספקי השירותים לקופ"ח מאוחדת. בנוסף קובע המבקר כי עליאש חתם בשם הקופה על הסכמים בהיקף עשרות מיליוני שקלים עם נותני שירותים אלו, ואישר לבדו חלק מהחשבונות שהגישו לקופה. מבקר המדינה אף ממליץ להסיק מסקנות אישיות לגבי עליאש בעקבות מה שהוא מגדיר "כשל אישי", שמעלה חשש לקבלת טובות הנאה.

גם שמואל מועלם, מנכ"ל הקופה מאז יולי 2007, לא הקפיד על דיווח בכל הקשור להעסקת קרובי משפחה. שלושה קרובי משפחה מדרגה ראשונה של מועלם הועסקו במשך שנים אצל ספקי הקופה, אך מועלם לא דיווח על כך להנהלת הקופה או ליועץ המשפטי. מבקר המדינה מציין כי "נוכח בכירות משרתו יש לראות את העובדה שהוא חרג בעצמו מהנדרש בעניין זה". מועלם השיב למבקר: "לא הייתי ער די הצורך לחובת הדיווח....אני מבין כעת כי זו הייתה טעות". בדו"ח מפורטים עוד מספר רב של מקרים בהם כשלו בכירי הקופה בדיווח על ניגוד עניינים והעסקת קרובי משפחה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

התקשרויות בלתי תקינות

מבקר המדינה מפרט מקרים חמורים במיוחד של התקשרויות בלתי תקינות של קופ"ח מאוחדת עם נותני שירותים חיצוניים. ראש וראשון למבוקרים הוא הרוקח הראשי ג'ורג' שריקי, המועסק בקופה כנותן שירותים חיצוניים מאז 1995. שריקי אחראי במסגרת תפקידו הבכיר על תקציב רכש של כ-550 מיליון ¤ ומנהל את כל המשאים ומתנים עם ספקי התרופות, כמו גם את הפיקוח והבקרה על פעילות בתי המרקחת של הקופה.

אולם, נוסף על תפקידו הבכיר בקופ"ח מאוחדת היה שריקי גם אחד הבעלים בבית מרקחת פרטי בירושלים, שהקופה התקשרה עמו לאספקת תרופות למבוטחים. על ההסכם חתם שריקי פעמיים, גם כרוקח הראשי של הקופה וגם כבעליו של בית המרקחת. בנוסף חושף הדו"ח כי בבית המרקחת הפרטי של שריקי הועסקו, במסגרת הארכת שעות פעילות בית העסק, רוקחים שהם עובדי הקופה על חשבון הקופה. הביקורת העלתה גם כי הרוקחים הועסקו בבית המרקחת על חשבון הקופה גם בשעות הפעילות הרגילות של בית המרקחת של שריקי.

אך סימני השאלה אינם מפסיקים לבצבץ כאן. מבקר המדינה חושף כי מחזור המכירות השנתי של בית המרחקת בבעלות שריקי היה גדול עד פי שישה מהמחזור הממוצע של כלל בתי המרקחת הפרטיים בירושלים (בין השנים 2005-2009). מי שאישר את ההסכמים החריגים בין קופ"ח מאוחדת לשריקי היה מנכ"ל הקופה לשעבר, עזי סלנט. מבקר המדינה קובע כי סלנט עצמו היה בניגוד עניינים כשאישר את ההסכם לאחר ששריקי סיפק לו, ללא תשלום, תרופות יקרות שלא כלולות בסל הבריאות עבור בן משפחה מדרגה ראשונה של סלנט.

הדו"ח אינו בוחל במילים חמורות כדי לתאר את הכשלים בעניין שריקי. המבקר כותב כי הרוקח הראשי ניצל את מעמדו בקופה כדי להשיג יתרונות עסקיים ולקבלת טובות כספיות ניכרות לבית מרקחת בבעלותו. המבקר מגדיר זאת כ"ניצול העולה עד כדי חשש לפגיעה בטוהר המידות תוך ניגוד עניינים חמור ומתמשך". לינדנשטראוס אף קובע כי הדבר מחייב את גורמי הפיקוח לבחון את הסוגיות ולשקול מסקנות אישיות נגד שריקי, אל אף שבינתיים זה מכר את זכויותיו בבית המרקחת הפרטי.

חלוקת טובות הנאה בכנסים מקצועיים

דו"ח המבקר מגלה כי בשנים 2006-2008 ערכה קופ"ח מאוחדת כנסים לרוקחי הקופה, שעלות כל אחד מהם הייתה בין מיליון למיליון וחצי ¤, את רוב העלות מימנו חברות תרופות באמצעות תשלום עבור העמדת דוכני פרסום במקום הכינוס. האיש שפנה לחברות הללו היה הרוקח הראשי, ג'ורג' שריקי. הוא עשה זאת על אף שמשרד הבריאות הנחה את קופות החולים בשנת 2007 "להימנע מגיוס כספים בכל דרך מחברות תרופות וציוד רפואי הקשורות לעריכת אירועים לעובדי הקופה ולבני משפחותיהם".

מבדיקת מבקר המדינה עולה כי הזמן שיוחד להרצאות בתחום הרפואה בכנסים אלו היה מצומצם ביותר ואילו רוב הכנס יוחד לפעילויות "בילוי, נופש והנאה". על פי מסמכי הקופה נהנו גם בכירי ההנהלה וחברי הדירקטוריון מסוויטות יוקרתיות וחבילות ספא במסגרת אירועים אלה.

המבקר טורח ומציין כי עולה חשש שחברות התרופות "חשו מחויבות להיענות לפניות הרוקח הראשי (ג'ורג' שריקי) ולממן את הכנסים, במטרה לקדם עסקאות עם הקופה" או מחשש שאי הענות תביא להפסד עסקאות עמה.

אי שיתוף פעולה עם מבקר המדינה

למרות החוק שקובע כי גוף מבוקר ימציא ללא דיחוי "ידיעות, מסמכים, הסברים וכל חומר אחר שלדעת המבקר דרושים לצרכי הביקורת" קובע לינדנשטראוס כי קופ"ח מאוחדת הערימה קשיים בנוגע לקבלת מסמכים ומידע. עובדי הקופה עיכבו מסירת נתונים ולפרקים התברר כי לא נמסרו מלא המסמכים והנתונים. גם תשובות הקופה לשאלות משרד המבקר היו בחלקן לא מלאות ומטעות. מבקר המדינה אף כותב כי צעדים אלו מעוררים חשש לניסיון מכוון להסתרת מידע.

לינדנשטראוס מסיים את הדו"ח במילים קשות שאינן מותירות ספק ביחס לחומרת המסמך. "הפעילות הלא תקינה של הקופה נמשכה שנים והיא תוצאה של מחדל ניהולי מתמשך של מנהליה שפעלו בניגוד לחוק, לתקנות ולכללי מנהל תקין". המבקר תוקע מסמרות בקופה ומערב גם את גופי החוק. "כשלי הפיקוח והבקרה מחייבים את גורמי הפיקוח השלטוניים, מלבד בחינת אפשרות להסקת מסקנות אישיות, לפעול לשינוי מהותי בסדרי עבודתה של הקופה". המבקר אף ממליץ, למשרד הבריאות, לממשלה ולכנסת, להקים ועדת חקירה שתבדוק את התנהלות מאוחדת.

תגובות

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה כי "הקופה תלמד את פרטי הדו"ח ותפעל ככל הנדרש לתיקון הליקויים – ככל שעודם קיימים. הנהלת מאוחדת תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולציבור המבוטחים, על הצעדים האופרטיביים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully