וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הרפז: על האינטרס של "ידיעות אחרונות"

דרור אידר

15.11.2010 / 7:50

פרשת בועז הרפז צוברת תאוצה משבוע לשבוע, לזקני השבט היא הזכירה במשהו את פרשת "עסק הביש" מלפני 50 שנה. אכן עסק ביש לכל המעורבים בפרשה, ובעיקר לצה"ל ולמדינה. מקריאת החומר הרב עולה תמונה מדאיגה ביחס להתנהלות צה"ל וראשי מערכת הביטחון. תמונה שיש לחקור אותה עד תום. הקורא הסקרן מוזמן לקרוא בכל כלי התקשורת כדי לצרף אחד לאחד את הפרטים בתמונה המעיקה, וגם אז ייוותר עם חצי תאוותו בידו.

ובכל זאת חשוב לראות את מפת האינטרסים הפוליטיים המשחקים תפקיד נכבד ב"חשיפות" העיתונאיות. אני מתכוון לחשיפה החלקית של העיתונאי רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות". בסוף השבוע פירסמו אתרי החדשות "מחלקה ראשונה" ו"וואלה!" ידיעות מאחורי הקלעים של "ידיעות". מהפרטים עולה כי חלק מהתחקיר המקיף של ברגמן צונזר בהוראת בכירי העיתון: המו"ל נוני מוזס והעורך שילה דה?בר.

הצנזורה של "ידיעות" נגעה בנקודות הרגישות ביחס לרמטכ"ל גבי אשכנזי וקשריו (וקשרי קרוביו) עם התכשיט בועז הרפז, שככל שנוקף הזמן מתגלה כתיבת פנדורה שנפתחה באקראי ומסבכת את כל מי שהיו בקשר עם מזייף מסמך גלנט. ובכן, ראשי "ידיעות" נפגשו עם אנשי הרמטכ"ל ולכאורה סיכמו ביניהם שלא לפרסם את הפרטים המביכים בתחקיר על אודות הרמטכ"ל ומשפחתו. "וואלה!" מספר שברגמן איים בהתפטרות ואף העיר במשפט חתרני רב משמעות (שאולי חמק מהצנזור הפנימי) כי התחקיר פורסם תוך מגבלות צנזורה ו"מגבלות אחרות".

אני לא קונה את הקביעה הטוטלית המצביעה על ריקבון גמור בממלכתו של אשכנזי. אמנם התגלו בעיות חמורות, אבל עושה רושם שהרמטכ"ל לא קיבל טובות הנאה ולא היתה כאן שחיתות (לפחות לא מצד אשכנזי) אלא יותר מחויבות אישית וכנראה טעות חמורה בשיקול הדעת. החקירה המתמשכת והתעקשותו של אהוד ברק למצות עד תום את הבדיקה יוצרות סיכוי כי הדברים עוד יתבררו לאשורם.

עיתונות חופשית?

אבל במפת האינטרסים התקשורתיים ראוי לאשכנזי להיזהר מחיבוק הדוב של "ידיעות". חכמינו הזהירו במסכת אבות מפני אלו המקרבים את האדם רק לצורך עצמם - "נראים כאוהבים בשעת הנאתם, ואין עומדים לו לאדם בשעת דוחקו". כך רוממו "ידיעות" ושאר פרשני השמאל את אהוד ברק בסוף העשור הקודם, שעה שהתמודד מול נתניהו, וכך הם משפילים אותו כעת, כשגילה אחריות והצטרף להנהגת המדינה כשר הביטחון.

העיתון של מוזס זיהה כאן פוטנציאל להכות באהוד ברק באמצעות אשכנזי, המסומן כיורשו במפלגת העבודה. בשנה האחרונה הלך ונשחק מעמדו של "ידיעות" בציבור. ניסיונות הפגיעה הפתטיים בנתניהו חדשות לבקרים בכותרות המרוחות של "ידיעות" כנראה רק מיטיבים עם רה"מ, שמצטייר כאנדרדוג מול העיתון שפעם היתה לו מדינה. גם הצעות החוק המוזרות שנועדו לפגוע ב"ישראל היום" מצטיירות כפגיעה ישירה בדמוקרטיה וכסתימת פיות של דעת הרוב בציבור (שלחרפתנו עדיין מיעוט בתקשורת).

מה נותר אפוא לעיתון שפעם קבע לנו מי יהיה ראש הממשלה ומה יהיה מזג האוויר? - לפגוע במרכיבי הקואליציה כדי לערער את יציבות הממשלה, ובעיקר בשנוא נפשו של חלק קולני בשמאל הישראלי ש"ידיעות" ועוד משמשים להם פה - אהוד ברק. מקריאת "ידיעות" עולה כי לבד מנתניהו המוחזק שם כוולדמורט של הפוליטיקה הישראלית, אהוד ברק הוא השני בהיררכיית הסטרא אחרא.

פרשת מסמך גלנט שיחקה לידי "ידיעות" ואויבי ברק. בתחילה עשה רושם שאנשי ברק אחראים לדברים המבישים שעלו ממנו. כך נתן את הרושם פרשן ערוץ 2 אמנון אברמוביץ', שהפיץ באופן חסר אחריות רמזי רמזים על מעורבותו של ברק. וכבר כתבתי שהמסמך צריך להיקרא "מסמך אברמוביץ'" ולא "גלנט". בשבוע שעבר פירסם אברמוביץ' ב"ידיעות" מאמר השמצה חריף נגד ברק כחלק מקואליציית הטרוניה של השמאל הישראלי נגד יציבות הממשלה. צרפו את הכותרות ב"ידיעות" נגד ברק (ונתניהו) לעמדתו הפוליטית הקבועה של אברמוביץ' (במסווה פרשנות) הן בערוץ 2 והן ב"ידיעות" וחברו זאת עם הצנזורה שהפעילו ראשי העיתון על תחקירו של רונן ברגמן, ותקבלו מושג מהי עיתונות מגויסת.

לא מזמן נחשפנו למסע פרסום מאסיבי של "ידיעות" ששיווק לציבור סיסמאות כגון "רק עיתונות חופשית היא עיתונות אמיתית" ו"אמינה", ולענייננו: "רק עיתונות חופשית היא עיתונות חוקרת". המממ... מעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully