וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי אלעד יצאו למאבק: "המחצבה חונקת אותנו"

אריאל נוי

13.11.2010 / 21:10

תושבי אלעד טוענים כי מחצבה הפועלת בקרבת העיר גרמה לעליה בשיעור החולים במחלות נשימה ולפגיעה בילדים ותינוקות. המשרד להגנת הסביבה: "אין חריגה בתקני איכות האוויר בעיר"

תושבי אלעד התאגדו במטרה להפסיק את פעילותה של מחצבה הפועלת בסמוך לעיר. לטענת תושבי העיר החרדית, המחצבה גורמת לתחלואה רבה, בעיקר של אסתמה, לרבות אצל ילדים ותינוקות. בנוסף מתלוננים התושבים על רעש הנגרם מפעולות החציבה וסדקים הנוצרים בקרקע ובבתים כתוצאה מהפיצוצים התכופים.

מנחם שם טוב, מראשי מטה המאבק, "אלעד הירוקה", אמר כי "העיר סובלת ממפגעים בריאותיים וסביבתיים כתוצאה מפעילות המחצבה". במסגרת פעילות המטה הוצבו בעיר שלטים הנושאים את הכיתוב: "מפסיקים לחצוב- מתחילים לנשום" וכמו כן חילקו פעילי המטה מסכות נשימה בבתי התושבים. בסוף השבוע נערך כנס ביוזמתו במחאה על הכוונה להמשיך ולחצוב בעיר לתקופה של כ-20 שנים נוספות.

ד"ר דוד אדמס, רופא משפחה וילדים בכיר במרפאות המאוחדת באלעד, בדק את נושא הזיהום והציג את ממצאיו בכנס. לדבריו, כ-15% מילדי אלעד סובלים מאסתמה, המהווה את אחד מעשרת הגורמים השכיחים למוות לפני גיל 15. ד"ר אדמס אמר כי בעיר "יש היום אבק בכל מקום והמרפאות מלאות בחולי קוצר נשימה. כמובן שיש גורמים נוספים הגורמים למחלות נשימה, אך הגורמים השכיחים ביותר הם זיהום האוויר וכמויות האבק בבתים".

העיר החרדית היפה בארץ

שם טוב סיפר כי גם ילדיו שלו סובלים מקוצר נשימה. לטענתו, "כמויות האבק הגדולות באלעד, מהם סובלים התושבים, מזיקות מאוד לבריאותם. מלבד האסתמה יש באלעד ריבוי מחלות נוספות – מחלות ריאות, פגיעות והפרעות בדרכי הנשימה. אני שומע על אנשים שסובלים משיעול כרוני, מעייפות, צרידות ומכאבי ראש שלא עוברים".

אלעד זכתה למעמד של עיר לפני שלוש שנים. לאחרונה אף הוכרזה בתור "העיר החרדית היפה בארץ". מחצבת מגדל הנסון שייכת לחברת הנסון, והיא פועלת במקום עוד בטרם הוקמה העיר. רישיון העסק שלה ניתן על ידי המועצה האזורית דרום השרון ותנאיו אושרו על ידי המשרד להגנת הסביבה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המחצבה פועלת על פי 'תקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר ורעש ממחצבה) התשנ"ח- 1998'. עמידת המחצבה בתקנות נבדקת תדיר על ידי המשרד והיחידה האזורית לאיכות הסביבה. על פי התקנות, נדרש העסק לבצע דיגומים סביבתיים לבדיקת השפעתו על הסביבה ועמידתו בתקני איכות האוויר. בהתאם לכך, מגישה המחצבה תכנית דיגום שנתית לאישור המשרד, כאשר הדיגומים מפוקחים על ידי נציגי המשרד. דוחו"ת הדיגום בסביבת המחצבה מפורסמים באופן שוטף באתר המשרד להגנת הסביבה ועל פי תוצאותיהם בשנת 2010 אין חריגה בתקני איכות האוויר הקבועים בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully