וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידה מלבנון: קריסת החלום

יוסי ביילין

12.11.2010 / 7:39

זה לא חדש. המדינה המיוחדת הזו, שבנעורינו קיוו כי תהיה המדינה הערבית הראשונה שתעשה איתנו שלום, זו שבחולשתה איפשרה את הקמת "פתח לנד" ושלא מנעה את השתלטות חיזבאללה - עומדת לפני התפרקות.

א?ם כל הטעויות התרחשה לפני 90 שנה, כשצרפת הקימה את "לבנון השלמה", במקום להסתפק בהר הלבנון עבור הנוצרים המארונים. כך נקבע גורל לבנון, גורל של מלחמת עדות מתמדת, פתרונות זמניים ופלישות חיצוניות.

400 שנה היו לבנון וסוריה תחת שלטון עותומאני. ברוב השטח חיו מוסלמים, ובהר הלבנון חיו נוצרים, בעיקר מארונים. ב?1860 ירדו המארונים לאזור הר הלבנון, שיושב עד אז בעיקר על ידי דרוזים, והחל מאבק דמים בין העדות, שבמהלכו טבחו הדרוזים בנוצרים. האירופאים נחלצו להצלת הנוצרים, וכפו על העותומאנים להקים אוטונומיה לנוצרים בהר הלבנון. האזור הפך ל"צרפת הקטנה", תושביו דיברו צרפתית, פיתחו תרבות מערבית?ליברלית והקימו מוסדות כלכליים בחסות זרה.

ב?1943 קיבלה לבנון עצמאות. המוסלמים העדיפו להיות חלק מסוריה. הנוצרים ראו עצמם חלק מהמערב. בסוף, קיבלו המוסלמים את ההסדרים החוקתיים (נשיא נוצרי, ר"מ מוסלמי, רמטכ"ל דרוזי), והנוצרים הסכימו לחבור לליגה הערבית. לבנון נראתה כסיפור הצלחה, אלא שהקללה העדתית אכלה בה.

נערכים לתרחישים האפשריים?

ב?1958 פרצה מלחמת אזרחים כשהנשיא הנוצרי כמיל שמעון דרש תקופת כהונה נוספת. המוסלמים יצאו נגדו, מגובים בנשיא מצרים נאצר. אפילו צבא ארה"ב התערב, וחייליו שהו בלבנון חודשים ארוכים עד שהושגה פשרה בין?עדתית.

בחסות הנשיא פואד חביב, המשיכה לבנון לצמוח כלכלית. אלא שההצלחה הביאה פערים חברתיים, שהיו חופפים לשסע העדתי: הנוצרים התעשרו, המוסלמים התרחקו מהם מאוד.

המתח גאה, ארגונים פלשתיניים ניצלו את המצב והחלו לפעול מלבנון נגד ישראל. כשסולק אש"ף מירדן ב?1970, הזמינה חולשת לבנון את העברתו לשם, ואת הקמת ה"פתח לנד".

במלחמת האזרחים ב?1975 צידד אש"ף במוסלמים. כשביקשו הנוצרים מסוריה להתערב, היה זה כדי לבלום את אש"ף. ב?1976 נכנסה סוריה ללבנון, והצליחה להשכין רגיעה, אך עשתה זאת במחיר השתלטות על המדינה. מוסדות השלטון הלבנוניים איבדו משמעות, וכל עדה התכנסה בעצמה, והקימה מוסדות ומיליציות משלה.

סוריה הגבירה את שליטתה במדינה, וסייעה להשיג ב?1989 את הסכם טאיף, ששם קץ למלחמת האזרחים, הגביר את סמכויות ראש הממשלה המוסלמי, חייב את התפרקות המיליציות מנשקן, אך לא הצליח לפרק את נשק חיזבאללה.

בעקבות רצח רפיק חרירי, עזב צבא סוריה את לבנון ב?2005. הגוש הפוליטי בראשות בנו של חרירי, סעד, זכה בבחירות 2005 וב?2008, אך אין לו רוב והוא תלוי בחיזבאללה. אם יאשים טריבונל האו"ם את חיזבאללה באחריות לרצח, ואם לא יתנער חרירי ממסקנותיו, עלולה לבנון לבעור.

מדובר בזמן קצר. חיזבאללה חש רוח גבית מסוריה ומאירן. לבנון נותרה מדינה מלאכותית ממש כמו לפני 90 שנה. היא עלולה לקרוס במהירות ולהפוך איום גדול מאוד עלינו. הפרידה מלבנון עלולה להתרחש בקרוב, ואיני משוכנע שישראל נערכת לתרחישים האפשריים?

  • עוד באותו נושא:
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully