וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייס ונווט חיל האוויר נעדרים בהתרסקות מטוס

יהושע בריינר ורמי שני

11.11.2010 / 0:50

מטוס F16I של חיל האוויר התרסק במהלך טיסת אימון לילית במצפה רמון. שני אנשי הצוות נעדרים בתאונה והודעה נמסרה למשפחותיהם. מפקד החיל הודיע על קרקוע של כל טיסות האימון וההערכה היא כי טעות אנוש גרמה לתאונה

הותר לפרסום: טייס ונווט מחיל האוויר, הוכרזו כנעדרים לאחר שמטוס קרב מסוג F-16I התרסק אמש (רביעי) במהלך טיסת אימון לילית במכתש רמון. מדובר בטייס רס"ן עמיחי איטקיס, בן 28 משדה ורבורג, והנווט רס"ן עמנואל לוי, בן 30 ממעלה אדומים. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

המטוס, המכונה בחיל האויר "סופה", היה בטיסת אימונים שבמהלכה התנגש בקרקע, זאת במסגרת סדרת אימונים בהם נמצאת הטייסת בימים האחרונים. אנשי חיל האוויר, בסיוע מסוקים, כלי טיס בלתי מאוישים, צוותי חילוץ מיחידת החילוץ של מכתש רמון ומטוסי תובלה מחפשים את צוות המטוס, כאשר בשלב זה נמצאו רק שרידי כלי הטיס. מטוסים הטילו פצצות תאורה כדי לאפשר את החיפושים בשטח המכתש.

מחקירה ראשונית של חיל האוויר עולה כי המטוס שהתרסק הוביל מבנה של ארבעה מטוסי קרב שתרגלו טיסת לילה. מטרת האימון הייתה לדמות טיסה בעומק מדינת אויב, בשילוב עם יירוט מטוסי אויב. כעשרים דקות לאחר תחילת התרגיל, לאחר שהמטוס ביצע תרגול יירוט מוצלח הוא ביצע פניית הנמכה עד שלבסוף פגע בקרקע והתרסק.

בשלב זה ההערכה בחיל האוויר היא שהגורם האנושי הוא האחראי לתאונה הקשה, כאשר ככל הנראה צוות המטוס איבד את תחושת המרחב לאחר תחילת ההנמכה. בשלב זה בודק צוות החקירה, כיצד קרה שמערכות ההתרעה במטוס לא פעלו או לא הזהירו את הצוות. "ההערכה הראשונית שלנו היא שלאחר שהמטוס החל בהנמכה הוא לא הבין את מצבו ביחס לקרקע", אומר גורם בכיר בחיל האוויר. "עם זאת, נצטרך לבדוק מדוע לא פעלו מערכות ההתרעה במטוס, אבל ייתכן גם שלא נדע את התשובה על כך לעולם".

לפני ההתרסקות לא העביר צוות המטוס כל אזהרה ליתר המטוסים שטסו לצדו או שדרי מצוקה כלשהם. "לא היה שום דבר בתשדורת שהעבירו שיכול להעיד על משהו חריג. גם לאחר פניית ההנמכה הם המשיכו לשדר ואפשר היה להבין שהכל רגיל מבחינתם".

כל מטוסי החיל קורקעו

מפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן הורה לקרקע באופן מיידי את כל מטוסי החיל והקים ועדת חקירה בראשות אל"ם לבדיקת נסיבות התאונה. בנוסף, צה"ל סגר את אזור החיפושים כדי למנוע כניסת גורמים לא רצויים שינסו לקחת חלקים משברי המטוס.

ה"סופה" הוא מטוס התקיפה המוביל של חיל האוויר בהווה ומעמדו זה צפוי להשמר בעתיד הקרוב, וזאת בזכות המערכות המבצעיות המגוונות שלו. בחיל האוויר מייחסים למטוס תפקיד מפתח בתפישת הלחימה של צה"ל, וזאת בעקבות יכולתו לטוס למרחקים ארוכים במיוחד, ולהגיע למדינות עימות ממעגל שני ושלישי.

יכולת זו נובעת הן מעיצובו הייחודי של המטוס, המאפשר נשיאת כמות דלק רבה, והן מאמצעי התדלוק המתקדמים העומדים לרשות חיל האוויר. המטוס הנו חוד החנית במטוסי הקרב של חיל האוויר, כשהוא מצטרף למטוס ה F-15I המתקדם, ולמטוסים ותיקים יותר, כמו דגמי מטוסי F-16, מוקדמים, ה"נץ" וה"ברק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully